maandag 16 juli 2018

Spelletjes, een heel jaar rond - Deel 1: Sudoku!

Stiltontas check, Social Shuffle check :). Dus op naar het volgende! Dat zijn mijn spelletjes. Al sinds een paar jaar helemaal uitgewerkt, maar nog nooit helemaal doorgebroken in mijn klas. De leerlingen vinden het wel leuk, maar ik trek er maar een kwartier per week voor uit en al snel verwateren die 15 minuten. Er moet nog iets uitgedeeld worden, we zijn op uitstap of ik wil nog net die opdracht van wereldoriëntatie afwerken. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat kinderen ook van deze spelletjes heel wat kunnen opsteken. Ik heb immers - al zeg ik het zelf - een heel gevarieerd aanbod in elkaar gestoken.

Er is een planning voor 36 weken en dit voor een kwartiertje per week. Kies zelf wanneer je dit in je klaspraktijk binnenbrengt. Ik zet het als afsluiter van de donderdag, maar uiteraard zijn er heel wat andere mogelijkheden.

Zoals elk jaar maakte ik weer een planning op...


Integraal gebruiken? Klik dan op onderstaande link.


Ik start in mijn klas met sudoku. Eerst is het de bedoeling dat kinderen weten hoe deze puzzel in elkaar zit en daarom start ik met eentje van 3x3 en met figuren. Die zijn net iets kindvriendelijker dan De planning ziet er als volgt uit...

1ste week         systeem sudoku uitleggen + eerste sudoku van Sudoku Start (3x3)


Wil je deze sudoku gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

Alleen de eerste sudoku wordt deze week gemaakt. Ik doe dit klassikaal met een uitvergroot exemplaar. De figuurtjes knipte ik uit en aan de ommezijde bevestigde ik velcro. Op die manier kun je stap per stap de sudoku met de klas oplossen.

Wil je nog wat meer info over het ontstaan van de sudoku? Dan kun je deze wandplaat gebruiken.



2de week          andere drie van Sudoku Start (3x3)

De volgende drie sudoku's van het blad van week 1 worden deze week gemaakt. Je kunt dit klassikaal doen, in groepjes of individueel. 

Achteraf krijgen de kinderen nog een extra blad waar vier sudoku's op staan. Deze bewaren ze in hun spelletjesmap. (Over die map vertel ik later meer, ik ben nog op zoek naar een goeie prent binnen mijn Stiltonthema :).)

Wil je dit extra blad gebruiken? Klik dan op de volgende link.

Wanneer het voorblad ‘sudoku’ in de klas uithangt, mogen de kinderen aan deze sudoku’s werken.
Het voorblad kun je hieronder downloaden.

3de week         4x4 sudoku met geometrische figuren
                        vier extra bladen met sudoku’s 4x4 met figuren uitdelen

De klassikale sudoku vind je hieronder.
Sudoku 4x4 met geometrische figuren

De extra blaadjes kun je hieronder downloaden.
Extra sudoku 4x4 - 1
Extra sudoku 4x4 - 2
Extra sudoku 4x4 - 3
Extra sudoku 4x4 - 4

Wanneer het voorblad ‘sudoku’ in de klas uithangt, mogen de kinderen aan deze sudoku’s werken.

4de week          4x4 sudoku met getallen
                        vier extra blaadjes met sudoku’s 4x4 met getallen uitdelen

De klassikale sudoku vind je hieronder.

De extra blaadjes kun je hieronder downloaden.

Als er kinderen zijn die geen blaadjes meer in hun map hebben zitten, dan kunnen ze extra sudoku’s vragen of zelf nemen. Ik verzamelde ze allemaal in een map. Ze komen uit een boekje van 'Smiling Friends'.

Staan de prentjes niet meer op de juiste plaats als je de sudoku's downloadt? Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com. Ik stuur alles dan nog eens door via mail.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...