donderdag 7 oktober 2021

Evolueren is Dagelijkse Kost en vice versa

Lezers die Gietjes Corner al een tijdje volgen, die weten dat ik in mijn klas met Dagelijkse Kost werk. Dat is een manier om mijn dag aan te vatten en alle rompslomp rond het invullen van een agenda en het indienen van blaadjes en huiswerken te combineren met het herhalen van geziene leerstof.

Tot vorig schooljaar maakte ik elke avond een nieuw werkblad en probeerde ik dat voor de volgende ochtend klaar te leggen. Dat was heel vaak een serieuze rush en dan werkte ik ook nog eens met een verbeterblaadje vooraan. Maar ik slaagde er geen enkel jaar in om het systeem vol te houden. Ik slabakte in bepaalde periodes of ik vond de tijd niet meer om te verbeteren. Blaadjes bleven rondslingeren, met alle gevolgen van dien. Daarnaast nam het ook wel wat tijd in beslag. Ik kreeg mijn andere vakken moeilijker rond omdat het gewoon te vaak te lang uitliep. Daarom brainstormde ik deze zomer eens over een aangepast systeem en dat heb ik intussen al een maand uitgetest en ik moet zeggen: wat werkt het fijn. We zijn op weg naar het ideale :). Uiteraard is het dan de bedoeling om deze werking met jullie te delen want wie weet inspireer ik nieuwe mensen of help ik anderen die ook zoekende zijn.

Ik probeer in deze post duidelijk te maken wat het is en hoe ik het aanpaste aan mijn noden.

Wat blijft er hetzelfde? Kinderen werken 's morgens aan herhalingsblaadjes die in een L-mapje zitten. Intussen worden de schoolagenda's ingevuld, dienen de leerlingen de nodige zaken in en worden de huiswerken opgehaald. Leerlingen mogen uitleg vragen aan hun buur als ze iets niet begrijpen. Via hulpvragers weten wij waar we als leerkracht hulp moeten bieden (zie foto hieronder). Na elke maand wordt er een bundel met blaadjes meegegeven.


Heb je nood aan iets meer uitleg? Dan vind je dit in mijn draaiboek over de start van de dag. Download het hiernaast: Draaiboek start van de dag

Wat is er veranderd? Niet één blad per dag, maar een bundel van 3 bladen per week. Niet tot 9u30 of zelfs tot 9u45, maar meestal tot rond 9u10-9u15. Niet meer elke dag met een dictee, maar af en toe eens (omdat er al heel wat dictees in de nieuwe handleiding van spelling staan). Niet meer met het noteren van een nummer, maar gewoon elke week nieuwe losse blaadjes (de vorige bundels zitten geniet in het mapje).

Benieuwd naar hoe een bundel eruit ziet? Dan deel ik ze uiteraard graag met jullie. 
Hieronder zie je een voorbeeld uit september.




 Hieronder kun je de bundels van september gratis downloaden.


Wil je ook graag met hetzelfde mapje werken? Dan kun je ook het naamplaatje downloaden.


Is je interesse gewekt en ontvang je graag elke week een nieuwe herhalingsbundel? Dan kan dat. Stuur zo snel mogelijk een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com of laat een reactie hieronder achter. 

Nog een fijne donderdag!



25 opmerkingen:

  1. Interesse in de dagelijkse kost.
    Dorien.merckaert@gmail.com.
    Alvast bedankt,
    Groetjes,
    Dorien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel interesse!
    Mijn e-mail adres is:
    jufedeline@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook wel interesse in de bundel.
    Mijn e-mailadres is thyra.vermander@bsrumbeke.be
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi. Ik heb ook interesse.
    Mijn mailadres: lorenzodemey1978@hotmail.com
    Dank je wel !
    Keep up the good work !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, heel knap bedacht. Mooi overzichtelijk!
    valkenaersinneke@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interesse
    Katlijn.decock@romerocollege.be

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeer veel interesse, knap gemaakt!
    Jolien.vertongen@so.antwerpen.be
    Danku!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker interesse !
    vangorpc@gbsdevlieger.be

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Veel interesse!

    Bedankt!
    kaat.sauwens@kodb.be

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik toon zeker interesse in dagelijkse kost!

    moeremans.annelies@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel graag! Wat fijn dat je dit met ons deelt 🤩. Dikke dankjewel! melissa_minnebo@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, dat wil ik ook wel heel erg graag! nymfe@paviljoen-schaarbeek.be

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Misschien wel de familienamen van de kinderen van de labels halen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lap, inderdaad, niet aan gedacht! Je hebt gelijk. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  14. Intussen zou iedereen een mailtje moeten ontvangen hebben. Alvast bedankt voor jullie reacties en veel plezier met de bundels van oktober. Jullie horen mij volgende week opnieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hier ook interesse
    nelevanloo@hotmail.com
    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. #Allemaal bedankt aan de heer Anderson voor het helpen met mijn winst en het mogelijk maken van mijn vijfde opname. Ik ben hier om een geweldige levensveranderende kans met je te delen. het heet Bitcoin / Forex handelsopties. het is een zeer lucratieve onderneming waarmee u in een week maar liefst $ 2.570 kunt verdienen met een initiële investering van slechts $ 200. Ik ben het levende bewijs van deze geweldige zakelijke kans. Als iemand geïnteresseerd is in handelen in bitcoin of een andere cryptocurrency en een succesvolle transactie wil zonder verlies, laat het de heer Anderson dan nu weten.Whatsapp:(+447883246472)
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Is het mogelijk om de herhalingsbundels te ontvangen. Ik vind het een geweldig initiatief! yasbri@hotmail.com
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze wil ik ook graag ontvangen. Ik mag het tweede leerjaar opnieuw doen...super tof. linn.eynatten@so.antwerpen.be

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh deze zou ik heel graag ontvangen! Ik geef les in het vierde leerjaar. Alvast bedankt!
    Ann.rasschaert71@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...