Zoals velen wel weten doe ik graag mijn eigen ding. Niet zomaar, nee, onderbouwd en doordacht. Dat is zeker mijn bedoeling. Zo liep ik jaren geleden vast op het aanleren van de maal- en deeltafels. In elke handleiding komen er maar twee of drie lessen per tafel terwijl de kinderen in eerste instantie nog heel hard aan het begrip 'maal' moeten wennen. Daarom gebruik ik al jaren mijn eigen methode om de tafels aan te leren. Eerst alle maaltafels (tot rond de paasvakantie) en daarna alle deeltafels. Het is dan altijd wat spannend om er nog alle deeltafels door te krijgen, maar de leerlingen pikken ze wel veel sneller op. Omdat de link tussen beide soorten oefeningen veel duidelijker is. De deeltafel is immers het omgekeerde van de maaltafel.
Vandaag wil ik nog eens mijn samengestelde boekjes in de kijker zetten, maar het is de bedoeling om ook nog veel andere materialen rond de tafels te delen. Ze moeten immers geautomatiseerd worden en dat neemt wel wat tijd in beslag (op allerhande manieren). Eerder had ik het al over een tafelmapje per kind. Miste je die aflevering, klik dan zeker eens op de volgende link.
Mijn tafelboekjes worden telkens op dezelfde manier opgebouwd: het gaat van groepjes tekenen, over herhaald optellen, naar inoefenen van de volledige tafel.
Dat ziet er dan als volgt uit...
yaleesa.ghysens@gmail.com
BeantwoordenVerwijderenZo leuk! Graag alle 10.
BeantwoordenVerwijderenmanon_gelaes@hotmail.com