Intussen zijn we het wellicht allemaal alweer gewoon in onze klas of op (onze) school waardoor er misschien tijd vrijkomt om weer iets nieuws te lanceren. In de vakantie had ik het al over kruiswoordraadsels en mijn dammen, maar ik vertelde er toen ook bij dat ik de voorbije jaren eigenlijk een heus spelletjeskwartier (voor 36 weken) uitwerkte. Toen was er geen ruimte meer om daar meer over te vertellen, maar gelukkig telt een jaar 365 (of zelfs 366) dagen dus wil ik daar vandaag graag tijd voor maken.
Op onderstaand document zie je welke spelletjes er allemaal aan bod kwamen...
Hoe ik dit allemaal uitwerkte, wordt hier de komende maand(en) nog uit de doeken gedaan, maar vandaag wil ik het over de sudoku's hebben. Het volledig jaarprogramma doorlopen zal niet meer lukken, al weet ik zeker dat je hier nog heel wat materiaal van kan gebruiken. In je kieskast of misschien ook tijdens een spelletjeskwartier!
In mijn tweede leerjaar bood ik in september vier weken sudoku's aan, maar dan heel eenvoudig (3x3 en 4x4). Later op het jaar was het dan de bedoeling om over te gaan naar 6x6 en 9x9 (al was dat voor sommige leerlingen wel erg moeilijk).
Er zijn zowel sudoku's met figuren als met cijfers. Hieronder zie je een voorbeeld...
Sudoku 3x3 met figuren
Maar er zijn er natuurlijk veel meer en meteen inzetbaar in je klas. Het enige wat je hoeft te doen is ze afdrukken en klaarleggen. De kinderen zullen er uren spelplezier aan beleven. Loopt het wat moeilijker, dan kunnen de kinderen ook per twee aan het werk!
Benieuwd naar alle andere sudoku's van 3x3 en 4x4. Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com. Je krijgt ze allemaal (mét oplossingen) in je mailbox!
Maar dat is nog niet alles. Alle blaadjes worden in een spelletjesmap verzameld, dit is een bestekmapje met een naamkaartje. Wil je dit naamkaartje ook graag gebruiken, klik dan op de volgende link. Daar vind je trouwens ook de kruiswoordraadsels en het algemeen pictogram voor de keuzemuur. Heb je echter geen spelletjesmap en wil je enkel sudoku's inzetten, dan heb ik nog een apart pictogram.
Dan rest er me nog één toevoeging te doen. Ik weet dat alles in het onderwijs zoveel mogelijk geregistreerd moet worden, vandaar dat ik ook doelen bij deze opdracht zocht.
·
WDlw3 Wiskunde
problemen oplossen in betekenisvolle situaties binnen en buiten de klas en
de redeneringen daarbij onderbouwen, vergelijken, bijsturen, weergeven en
beoordelen
·
SErv3 Samenwerken
met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
(komt later meer aan bod)
Lesdoelen:
·
De leerlingen kunnen de naam sudoku onthouden
·
De leerlingen kunnen verwoorden wat een sudoku
inhoudt
·
De leerlingen kunnen een (eenvoudige) sudoku
oplossen (individueel of met twee)
·
De leerlingen kunnen verwoorden aan een
klasgenootje hoe ze tot een welbepaalde figuur of een welbepaald cijfer komen
Ook de sudoku's van 6x6 en 9x9 worden hier later nog gedeeld, dus hou Gietjes Corner zeker in de gaten! Ik wens jullie alvast een heel fijne werkweek toe.