Ik weet het, er zijn voor- en tegenstanders. Sommigen zweren bij een beloningssysteem, andere leerkrachten zijn er helemaal niet voor te vinden. Toen ik nog voor kleinere klasgroepen stond, werkte ik er wel mee, daarna kwam ik er niet meer toe om voor iedereen materiaal te voorzien. En liep het ook ooit eens wat mis op een ouderavond. In mijn hoofd is het misschien een grotere rel geweest dan dat het effectief was, maar de duimen die in de klas ophingen, werden vergeleken. Op die manier werden er conclusies getrokken die eigenlijk niet helemaal juist waren. Vandaar dat mijn duimensysteem jaren geleden een stille dood stierf. Maar eigenlijk heb ik het altijd gemist. Want hoe je het draait of keert, het is volgens mij een handige tool om orde te handhaven. Bij bepaalde leeftijden en klasgroepen helpt het echt wel om goed gedrag te bevestigen en de minder fijne manieren te benoemen en aan te kaarten.
Als leerkracht verval je naar mijn gevoel soms te snel in het berispen, terwijl het net ook gaat om een voorbeeld te stellen en goed gedrag te benadrukken en kinderen hiervoor een letterlijke of figuurlijke schouderklop te geven. Want hoe vaak is het niet dat je aandacht niet netjes verdeeld is, zelfs helemaal scheefgetrokken. Denk maar eens na hoe vaak je welbepaalde namen zegt, terwijl er een aantal kinderen eigenlijk veel vaker een compliment of een duwtje in de rug zouden kunnen gebruiken. Zie ze maar eens stralen als je ze even op een verhoogje zet of wanneer je voor de hele klas duidelijk maakt dat zij echt wel een voorbeeld zijn.
Hoe ik te werk ging, wil ik heel graag met jullie delen. Want misschien zijn jullie ook op zoek en is het duimensysteem een (goeie) insteek om een beloningssysteem op maat uit te dokteren.
De kinderen konden groene (of rode) duimen krijgen.
Deze duimen plakte ik allemaal op wasspelden.
Je kunt ze hieronder downloaden:
Alle duimen werden in een grote doos verzameld. Die ziet er als volgt uit...
Wil je het voorblad voor deze doos ook graag gebruiken? Dan kan dat.
Mijn leerlingen spaarden die duimen op een duimspaarkaart en die zie je hieronder.
De kaarten hingen aan een lange waslijn in mijn klas. Wat soms wel wat confronterend voor m'n leerlingen was.
In het hok bovenaan plakte ik een foto van het kind. Bij mij was dat telkens een exemplaar met zelfgemaakte Stiltonoren :).
Wil je deze kaart ook gebruiken? Klik dan op onderstaande link.
Kinderen konden op allerlei manieren duimen verdienen. Niet alleen als ze goed gewerkt hadden, maar ook als ze spontaan iemand hielpen, lief en vriendelijk voor elkaar waren, heel veel in hun leesmap gelezen hadden,... Je kunt het zelf naar eigen aanvoelen invullen.
Wanneer de kinderen drie groene duimen hadden verzameld, kregen ze één bon. Deze noemden we een bravo-bon. Deze zien er als volgt uit...
Ik drukte ze af op 70% zodat ze iets kleiner zijn. Alle kaartjes plakte ik op groen papier. Zo is het duidelijk dat de kinderen voor drie groene duimen zo'n bon konden verdienen.
Wil je zelf aan de slag met de bonnen? Kijk dan hieronder.
Al haalde ik de mosterd ergens anders. Er waren ook bonnen met andere figuurtjes (nog voor ik mijn klasthema had). Wil je deze graag bekijken, dan kan dat ook.
De bonnen konden de kinderen in hun 'bonnenbus' verzamelen en die bevond zich op de allerlaatste bladzijde van hun schoolagenda. Ik nam gewoon een omslag, plakte er 'bonnenbus' op en bevestigde die aan het begin van het nieuwe schooljaar in hun agenda.
Het labeltje kun je hieronder downloaden...
De kinderen die drie groene duimen hadden verzameld en dus één groene bon hadden verdiend, konden kiezen. Ofwel dienen ze die ene bon in en dan mochten ze drie verrassingen trekken. Ofwel spaarden ze de bon gewoon in hun bonnenbus.
De verrassingen waren eigenlijk BRAVO-kaarten. Deze zagen er als volgt uit...
Ik maakte er 22. Sommige kaarten zijn een verrassing enkel voor het kind, met andere bravo-kaarten kon de winnaar de hele klas blij maken.
Voor de hele klas:
* Na de speeltijd spelen we nog een kringspel
* We spelen een tafelspel (kan pas later op het jaar gebruikt worden)
* Je mag een hele dag naast je vriend of vriendin zitten
* We zingen samen een geleerd liedje naar keuze
* We kijken samen naar een (teken)filmpje
* De juf leest vandaag minimum 10 minuten voor
* Je mag de hele dag op een zacht kussen zitten
* Jullie krijgen vijf extra minuten speeltijd
* Jullie mogen vandaag een kwartiertje tekenen
* We dansen samen op een gekend liedje
* Drie mensen vertellen een mopje aan de klas
* We rennen tien minuutjes
* We spelen een kaartspel in groepjes
* We spelen samen het kringspel dirigentje
* In groepjes mag je 20 minuten puzzelen
* We spelen een kwartier een balspel
* Extra kwartier spelletjesmap
Voor één leerling:
* Je mag de hele dag met een reuzenpotlood schrijven
* Je krijgt een groepsknuffel van de hele klas en dit 's morgens en 's avonds
* Je mag een lesuurtje aan de lessenaar van de juf zitten
* Je krijgt een ballon die je mee naar huis mag nemen
* Iedereen schrijft jou een leuk, kort briefje
Alle bravokaarten en groene bonnen (waarvan ik een voorraad in de vakantie aanlegde) verzamel ik in de volgende doos...
met dit voorblad.
Wil je het voorblad ook graag gebruiken? Klik hieronder.
Maar de leerlingen konden dus ook hun groene bonnen opsparen. Die konden ze later ook nog omruilen...
* Drie bonnen gaven recht op één keer huiswerk niet maken
* Vijf bonnen gaven recht op tien minuten extra speeltijd voor de hele klas
Uiteraard zijn er ook nog rode duimen, maar die hou ik voor een andere keer. Ik vertelde vandaag al meer dan genoeg :).
Tot morgen!