Het aanbrengen en inoefenen van de tafels neemt in een tweede leerjaar serieus wat tijd in beslag. Daarom liggen er hier ook heel wat spullen rond dit rekenonderdeel. Ik heb ze nog niet allemaal bij elkaar gevonden (en er is dus nog wat werk), maar mijn tafelmapje staat wel op punt. Vroeger las je hier zeker al iets over, maar ik vat het graag nog even samen (voor ik alles samen opberg).
Ieder kind krijgt een mapje met een schrift en twee omslagen. Dit ziet er als volgt uit...
Ik dacht dat ik een recentere foto zou vinden... maar helaas... die heb ik niet.
Maar je hebt wel een idee van het materiaal.
Voor elk kind wordt een mapje gekocht en dit wordt van een voorblad voorzien. Dit ziet er intussen als volgt uit...
De familienaam staat er normaalgezien ook nog bij, maar deze verwijderde ik even om het hier te kunnen posten. Wil je dit voorblad ook graag gebruiken, dan kun je het sjabloon hieronder downloaden.
Aangezien kinderen ook schriftelijk oefenen (en ik heel regelmatig werkblaadjes uitdeel) voorzie ik het mapje ook van een schrift met een gelijkaardig voorblad.
Dit ziet er dan zo uit...
In dit tafelschrift kunnen de leerlingen oefeningen neerschrijven, maar ze krijgen ook werkblaadjes van mij om erin te kleven. Dit zijn meestal mag-taakjes, maar uiteraard kunnen ze ook als huiswerk worden meegegeven. De blaadjes zien er als volgt uit...
Er is een serie voor elke maaltafel en eentje voor elke deeltafel apart, voor bepaalde maaltafels door elkaar, bepaalde deeltafels door elkaar en zelfs een reeks gemengde oefeningen. Het gaat hier over meer dan 60 werkbladen!
Benieuwd naar? Dan kun je de blaadjes voor de afzonderlijke maaltafels hieronder downloaden.
Wil je echter alle werkbladen meteen inzetten? Dan kan dat ook. Mail dan als de bliksem naar gietjescorner@hotmail.com en je hoort snel van me!
In deze tafelmap worden ook de tafelkaartjes opgeborgen. Het is geen geheim dat er in het tweede leerjaar flitskaarten worden meegegeven. Die zien er als volgt uit...
Aan de voorkant staat de oefening zonder oplossing, aan de achterkant oefening + oplossing. Er werd mij op een nascholing ooit eens gezegd dat dit van cruciaal belang is. Omdat kinderen op die manier de uitkomst aan de juiste oefening kunnen koppelen, anders is dat getal (de oplossing) soms een hol begrip. Zeker voor beelddenkers is dit een goeie aanvulling. Terwijl ik merk dat er bij vele handleidingen enkel een getal aan de achterkant van de kaartjes staat.
Ik druk elke tafel op een welbepaald kleur af, dat zijn net dezelfde kleuren als mijn grote wandplaten. Dit ter ondersteuning voor de kinderen (en voor sommigen maakt dit echt een verschil). Wil je iets meer weten over die wandplaten en de kleuren, lees dan zeker nog eens het volgende artikel:
Wil je deze flitskaarten downloaden, dan kan dat. Hieronder staan ze gratis ter uwer beschikking!
Deze kaartjes gaan niet zomaar mee naar huis, het is de bedoeling dat de leerlingen de kaarten losknippen en dat ze die in omslagen bewaren. Er zijn er twee voorzien per kind zodat ze niet elke avond alle oefeningen moeten doorlopen. Als ze dan oefenen, is het de bedoeling dat hun (individueel) moeilijkste oefeningen het meest aan bod komen. Daarom voorzag ik een 'witte' en 'rode' omslag.
Er kan ook via de tafelkaartjes en algemene werkbladen worden geoefend. Die zien er dan als volgt uit...
Deze kun je hieronder downloaden.
Om in het begin van het jaar alles duidelijk te maken aan de ouders maakte ik ook een overzicht in een brief. Waarvoor dienen de kaartjes? Wat moet er met de werkbladen gebeuren? Enz. Uiteraard wordt dit ook nog eens op de ouderavond uitgelegd. Want soms denken de ouders dat dit bovenop het huiswerk een verplichte taak is, waardoor er heel af en toe wat paniek uitbreekt. Is helemaal niet nodig :).
De brief ziet er als volgt uit...
Ook deze brief stel ik integraal ter uwer beschikking :).
Hopelijk heb ik jullie hier en daar weer op weg geholpen en/of geïnspireerd. Tot morgen!
Veel plezier met het materiaal!