zaterdag 13 juli 2024

Naamkaartjes en/of symbolen zijn altijd handig

 Soms moet je heel snel iemand uit de klas kiezen en vroeger betrapte ik me er soms op dat je steevast bij dezelfde leerlingen uitkomt. Ook bij klassikale leesbeurten is het vaak moeilijk om te weten wie je nog niet aanduidde. Vandaar dat ik bij bepaalde activiteiten graag met naamkaartjes werk. Ik maakte ze altijd een aantal keer want ik voorzag een potje in mijn klas met gewone kaartjes, maar ook een serie met magneetlint. Als er groepjes moesten gemaakt worden, dan werkt dit beter (en sneller).

Hieronder zie je hoe mijn naamkaartjes er uitzien... (simpel en sober)

Uiteraard kun je elk jaar ook nummers gebruiken, maar ik vind de naamkaartjes net iets persoonlijker.

Ook bij de klastaken hang ik de namen van de leerlingen, waarover later zeker meer.

Wil je het sjabloon van deze naamkaartjes graag gebruiken? Dan kan dat uiteraard. Download ze hieronder. Het enige wat je hoeft te doen is de namen van mijn leerlingen wissen en die van jou invoegen.

Sjabloon naamkaartjes

Vind je het leuker om met symbolen te werken, dan kan dat ook. Ik gebruikte de voorbije jaren eigenlijk beide omdat de kinderen 'Social Shuffle' en het verplaatsen met dit online programma zo leuk vonden. Wil je daar meer over te weten komen? Surf dan zeker eens naar Socialshuffle.nl.


Door de klas door elkaar te haspelen zonder invloed 'van bovenaf' zien de leerlingen dat alles eerlijk verloopt en ontdekken ze ook soms nieuwe vrienden. Ze leren elkaar beter kennen en op termijn worden er andere (en zelfs meer) vriendschappen gesmeed. Een echte win-winsituatie dus. 

In het begin van het schooljaar maak ik dus niet alleen naamkaartjes voor elke leerling, ze krijgen ook elk een symbool. Dit kaartje wordt met velcro in de bank bevestigd. Zo kan ik die kaartjes elk jaar opnieuw gebruiken. Als leerkracht kan je kiezen wie welk symbool krijgt, maar ik heb een volgorde - naar het voorbeeld van de site - opgemaakt. Zo is nummer 1 elk jaar het potlood, nummer 2 de dolfijn,... Hieronder zie je een heel aantal kaartjes.


Wil je de kaartjes graag gebruiken in jouw klas? Download ze dan hieronder.

Ik zet ze op verschillende manieren in. Ze hangen niet alleen in de bank, maar ik heb ook een potje met kaartjes om er bijvoorbeeld een aantal uit te trekken (of groepjes te maken) en ook een pot met een magneetserie. Dan kan ik ze ook makkelijk aan het bord hangen.


Wil je graag hetzelfde voorblad? Dan kan je ook dit downloaden.


Hoe het allemaal in z'n werk gaat om dan een nieuwe klasschikking te maken, zie je op de website of kan je allemaal nalezen in mijn draaiboek. Ik voegde zelfs een ZILL-doel toe :). Op het draaiboek kun je ook de volgorde van de andere prentjes zien (als je die ook wenst te gebruiken).



Wil je dit graag nog eens nalezen (of is het hierboven niet leesbaar), klik dan op onderstaande link.

Na het shuffelen van oktober tot en met mei (want in september zet ik de kinderen altijd in alfabetische volgorde om de klasnummers uit mijn hoofd te leren) pak ik het in juni toch nog even iets anders aan. Dan krijgen de leerlingen een briefje en mogen ze opschrijven bij wie ze het liefst zouden zitten. Voor één keer maak ik dan toch zelf een opstelling, maar naar de wensen van mijn kinderen. Wil je weten op welk briefje ik dat doe? Kijk dan hieronder.



Dit was het voor vandaag. Hopelijk heb je ook hier iets aan! Ik kom snel bij jullie terug!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Huiswerken voor de tafels

 Ik deelde hier al het een en ander rond huiswerk , maar ik heb ook nog een resem werkbladen rond de tafels. Die gaf ik tot vorig jaar ook m...