woensdag 14 augustus 2024

Huiswerkmap met een persoonlijke touch

Stilaan komt 2 september dichter en normaal gezien zou ik nu toch al wat stress ervaren. Zal alles op tijd klaar zijn voor de eerste lesdag? Alles opgeruimd en netjes in de klas? Alle mapjes en boeken klaargelegd? Maar dat is nu even anders. Er is ook wat spanning want ik weet niet meteen wat er op me afkomt, maar ik heb de leeftijd en levenservaring (ahum, ahum) om er rustig mee om te gaan. We zullen wel horen wanneer ik waar word verwacht en dan zien we wel weer.

Voor de mensen die wel een klas moeten/mogen/willen opstarten en die nog op zoek zijn naar een leuke startactiviteit, dan heb ik misschien iets voor jullie. Op 6 augustus vertelde ik jullie al over de naampuzzel, maar ik heb ook nog een leuke kleuropdracht (en extra boekje, waarover binnenkort meer).

Elk jaar kregen mijn leerlingen een huiswerkmap in de vorm van een klepmap met een brede rug en een elastiek. Daar konden ze hun huiswerk, schoolagenda, tafelmapje, brieven,... netjes in verzamelen. Deze werden via de school besteld en gingen elke dag mee naar huis. Omdat die mappen vaak eenzelfde kleur hadden, was het handig om ze een persoonlijke touch te geven. Dat zag er dan als volgt uit...


Dit sjabloon is makkelijk aanpasbaar naar jouw gegevens, klasthema en wensen. 
Wil je hier gebruik van maken, download dan het voorblad hieronder.

De eerste dag van het schooljaar kregen de leerlingen hun map en het voorblad. De letters van hun naam mochten ze dan op geheel eigen wijze gaan inkleuren. Op die manier testten ze ook meteen al eens hun nieuw materiaal (stiften en kleurpotloden) uit.

Tussendoor beplakten we dan als leerkracht de mappen met hun voorblad (met een stuk plasticfolie en eventueel extra ducttape). Tip: het is handig als je de stukken plasticfolie al hebt voorgeknipt :).


Wat je nog meer nodig hebt om de voorbladen te maken, deel ik hieronder ook nog. Het vraagt immers wel wat tijd om alle namen van je klas te maken. Vroeger begon ik elk jaar opnieuw, maar uiteraard zijn er namen die eerder al eens de revue passeerden. Daarom maakte ik de afgelopen jaren een oplijsting. Hieruit kun je al putten als je een nieuwe groep kinderen voor je krijgt.


Moet je nieuwe namen maken, dan gebruik ik twee documenten. Eentje waar ik de letters makkelijk kan aanpassen (een sjabloon met WordArt) en de eerste letters met de dieren errond.



Geen idee meer van de bron!

    
Ziezo, dit is hoe mijn huiswerkmap er eigenlijk jaren heeft uitgezien. Wat er dan in die huiswerkmap kwam, dat vertel ik je later. Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laatste delen Jip en Janneke

 Annie M.G. Schmidt is een fenomeen uit de Nederlandstalige literatuur en misschien is Jip en Janneke  een tikkeltje oubollig, ik vind het n...