woensdag 10 juli 2024

Klankkaartjes, een ondersteuning voor op de bank

Steeds vaker zijn er kinderen die nog niet alle klankjes beheersen als ze in het tweede leerjaar toekomen. Dat is meer dan normaal want ook het eerste leerjaar zit bij ons op school overvol. Dan is het niet eenvoudig om elk kind te blijven opvolgen en te remediëren. Je komt eigenlijk op heel veel momenten doorheen het jaar handen te kort. Dat is wat ik ook ondervond in mijn klas van 34 van vorig jaar. Al maakt het eigenlijk niet uit hoe groot de groep is, er zijn altijd wel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Daarom ontwikkelde ik jaren geleden een aantal klankkaarten. Niet zomaar een kaartje met een klank op. Nee, een kaartje met tekeningen ter ondersteuning. Op die manier kunnen de leerlingen een beeld oproepen, maar kunnen ze ook een woord linken aan een letter (door de woorden eventueel luidop te zeggen). Deze kaarten plak bij problemen gewoon op de leerlingen hun bank. Al kunnen ze uiteraard ook naar huis meegegeven worden. Ze kunnen thuis opgehangen worden of ze kunnen in de agenda blijven zitten ter ondersteuning van het huiswerk.


Ik had in eerste instantie een reeks van 18 kaartjes: sch, f, v, ie, oe, ui, eu, ng, nk, oei, ieuw, s, z, b, p, eeuw, ooi en aai. Jaren terug kopieerde ik dan zo'n kaartje en bevestigde ik dit met plasticfolie op de bank van het kind. Maar op die manier bleef ik bezig. Ik moest ze immers telkens opnieuw gaan maken. Later kleurde ik de kaarten in, lamineerde ik ze en bevestigde ik ze met plakband aan de bank. Uiteraard zou dat ook met velcro kunnen (en blijven de kaartjes misschien net iets properder).

Hieronder zie je de ingekleurde versie...



Zowel de versie in zwart-wit als de gekleurde versie (en een voorblad voor een bijpassend doosje) kun je hieronder gratis en makkelijk downloaden.


Doorheen de jaren drongen er zich echter enkele vernieuwingen op. Zo vond ik dat de geschreven letters op de klankkaarten ontbraken en de tekeningen werden stilaan toch wat ouderwets. Daarom koos ik een paar jaar terug voor prenten rond Geronimo. Daarnaast merkte ik ook dat ik een aantal klanken miste in mijn verzameling. Vandaar dat ik twee zomers terug aan de slag ging en een volledige nieuwe reeks ontwierp. Deze zien er als volgt uit...




Zoals je ziet, voorzag ik er niet enkel voor moeilijke klanken, maar ook voor moeilijke verbindingen (op schrijfmotorisch vlak dan). Voor de volgende klanken en lettercombinaties maakte ik een klankkaart: aai, au, b, bl, br, c, ch, d, ee, eeuw, ieuw, ei, eu, f, g, h, i, ie, ij, j, k, m, ng, nk, oe, ooi, ou, p, r, s, sch, t, ui, uu, v, vl, w en z.

Er is een versie zonder geschreven letters (zo kun je ook het handschrift van op jouw school gebruiken), maar ik heb ook een gescande versie van mijn ingevulde kaarten.

Ik deel hier al vijf klankkaarten (zonder geschreven letters) gratis met jullie. Ook het voorblad voor mijn doos vind je hieronder.



Ook interesse in alle andere klankkaarten? Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com en ze komen allemaal jouw richting uit!

Wil je ze meteen allemaal ingevuld omdat je ook met de de methode D'Haese werkt, dan kan dat uiteraard ook. Laat het me weten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Huiswerken voor de tafels

 Ik deelde hier al het een en ander rond huiswerk , maar ik heb ook nog een resem werkbladen rond de tafels. Die gaf ik tot vorig jaar ook m...