maandag 5 augustus 2024

Tafelboekjes met zorg samengesteld!

 Zoals velen wel weten doe ik graag mijn eigen ding. Niet zomaar, nee, onderbouwd en doordacht. Dat is zeker mijn bedoeling. Zo liep ik jaren geleden vast op het aanleren van de maal- en deeltafels. In elke handleiding komen er maar twee of drie lessen per tafel terwijl de kinderen in eerste instantie nog heel hard aan het begrip 'maal' moeten wennen. Daarom gebruik ik al jaren mijn eigen methode om de tafels aan te leren. Eerst alle maaltafels (tot rond de paasvakantie) en daarna alle deeltafels. Het is dan altijd wat spannend om er nog alle deeltafels door te krijgen, maar de leerlingen pikken ze wel veel sneller op. Omdat de link tussen beide soorten oefeningen veel duidelijker is. De deeltafel is immers het omgekeerde van de maaltafel.

Vandaag wil ik nog eens mijn samengestelde boekjes in de kijker zetten, maar het is de bedoeling om ook nog veel andere materialen rond de tafels te delen. Ze moeten immers geautomatiseerd worden en dat neemt wel wat tijd in beslag (op allerhande manieren). Eerder had ik het al over een tafelmapje per kind. Miste je die aflevering, klik dan zeker eens op de volgende link.

Mijn tafelboekjes worden telkens op dezelfde manier opgebouwd: het gaat van groepjes tekenen, over herhaald optellen, naar inoefenen van de volledige tafel.

Dat ziet er dan als volgt uit...


De boekjes tellen telkens tien bladzijden, maar ik maakte NIET alles zelf. Ik wil dan ook Juf Anke en juf Milou bedanken voor de handige werkblaadjes! Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik uit jullie ideeën putte. De leerkrachten die hun sites nog niet kenden, ze zijn zeker de moeite waard! Wie de bladen van juf Anke wil aanpassen, ze heeft intussen al nieuwe versies op haar pagina staan.

Wil je het boekje van de tafel van 3 graag integraal downloaden? Dan kan dat hieronder.

Ook interesse in de andere boekjes? Laat dan je e-mailadres in een reactie hieronder achter of stuur zelf een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.

Ik wens je alvast een heel fijne dag toe!

2 opmerkingen:

Laatste delen Jip en Janneke

 Annie M.G. Schmidt is een fenomeen uit de Nederlandstalige literatuur en misschien is Jip en Janneke  een tikkeltje oubollig, ik vind het n...