maandag 22 juli 2024

Klastaken zijn een must als je het mij vraagt

 Ik vertelde jullie hier eerder al over mijn naamkaartjes. Miste je deze aflevering, klik dan nog eens op deze link. Je hebt immers deze kaartjes nodig om ze naast de klastaken te hangen. Jaren terug startte ik met een versie van Leendert Jan Vis, maar intussen werd die vervangen door een Geronimoreeks. Misschien een inspiratie voor jullie. Ik ging op zoek naar bijpassende prenten en zo kwam ik tot het volgende...


Een gele rand, een prent en tekst in mijn alom geliefde lettertype (Berlin Sans FB).

Er zijn in totaal twaalf taken die ik over de klasgroep verdeel. Zitten er te veel kinderen in mijn klas, dan voeg ik ook het kaartje 'rustweek' eraan toe.


De andere taken zijn: nummer 1 van de week, speelbak, postbode, vuilbak controleren, licht, ramen open en dicht, vegen, uitdelen, computers, bakken met koek en fruit, bord en ophalen.

* De nummer 1 van de week is degene die met de godsdienstdobbelsteen mag gooien en dat is ook de persoon die bij 'Dagelijkse Kost' woordkaarten mag trekken om te dicteren. Over beide onderwerpen vind je via de labels in de rechterkolom veel meer. Of kijk eens op de tabbladen 'Klasorganisatie', 'Spelling' en 'Godsdienst'.
* Op de speelplaats zijn er speelbakken en die moeten na het belsignaal worden opgeruimd. 
* De postbode brengt blaadjes of materiaal rond of helpt ons om bepaalde zaken in het secretariaat te krijgen (ik durf dat wel eens te vergeten ;) ).
* Bij het sorteren loopt er wel nog wat mis in een tweede leerjaar dus er worden leerlingen aangeduid om dit mee te helpen controleren.
* Bij het binnenkomen of buitengaan hebben we iemand nodig die voor het licht zorgt.
* Ramen open en dicht, vegen, uitdelen en ophalen spreken voor zich.
* Computers mogen aangezet worden, maar moeten 's avonds ook afgesloten worden.
* Koekjes in verpakking zijn verboden (voor de afvalberg + vuile speelplaats). Daarom heeft elke leerling een doosje mee met zijn of haar koek/fruit. Die verzamelen we 's morgens in een bak. Deze bakken moeten tijdens de speeltijden mee naar buiten genomen worden.
* Het bord moet af en toe proper worden gemaakt want ik schrijf nogal veel en graag :).

 Bij de taken worden de naamkaartjes (waar ik het op 13 juli over had) opgehangen. Zo weten de kinderen steeds welk taakje zij een week lang moeten verrichten. Soms duurt het twee, drie of zelfs vier weken, dat komt omdat ze elke week een plekje doorschuiven. Zijn ze de eerste leerling bij uitdelen, dan zijn de week erop de tweede leerling,... Sinds we zo'n grote groepen hebben, duiden we vier leerlingen aan voor deze taak. 

Misschien kan dit systeem wel nog wat bijschaving gebruiken want sommige kinderen vinden het vervelend om een aantal weken hetzelfde te doen en bepaalde taakjes komen soms ook te weinig aan bod. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit in andere scholen aanpakken. Zie ik komend schooljaar (via het lerarenplatform) boeiende alternatieven, dan laat ik jullie dat hier zeker weten!

Wil je toch al aan de slag met de klastaken en de naamkaartjes? Dan kan dat zeker! Je vindt ze hieronder.

Hoe ik de laatste jaren de klastaken op de eerste dag aan bod liet komen, dat hoor je in augustus! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er mag ook wel eens gekleurd worden!

Het woord keuzemuur  liet ik deze zomer hier en daar al eens vallen. Dat is eigenlijk mijn eigen uitgewerkte kieskast. Wil je alle artikels ...