dinsdag 11 februari 2020

Voorlezen... een zaligheid

Er is al heel veel over geschreven en ook al heel veel over gevraagd. Welke boeken lees je voor? Wanneer doe je dat? Hoeveel tijd spendeer je eraan? Ik moet zeggen dat het ook voor mij een serieuze zoektocht is geweest. De tips die ik op het internet las, nam ik ter harte, maar het lukte me niet altijd om er - samen met mijn kinderen - een weg in te vinden.

Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van mijn selectie boeken en deze kan in de toekomst zeker nog bijgeschaafd worden, maar ik wil jullie nu toch al delen hoe ik voorlezen in mijn klas aanpak.

Afbeeldingsresultaat voor voorlezen

Iedere week lees ik minstens 15 minuten voor. Ik plan dat het laatste kwartiertje van de vrijdag omdat ik voorlezen een goeie (en rustige) afsluiter vind. Vroeger voorzag ik niet echt ruimte in mijn lessenrooster, maar dan kwam het er heel vaak niet van waardoor het soms weken duurde voor ik verder las. Niet echt bevorderlijk voor de kinderen en het moment als je het mij vraagt. De helft van de klas wist niet meer waarover het verhaal ging en heel wat spanning en leuke momenten gingen verloren.

Boekenselectie

De boeken die ik in mijn klas (het tweede leerjaar) voorlees, zijn de volgende...

Afbeeldingsresultaat voor superjuffie     Afbeeldingsresultaat voor het web van de suikerspin     Afbeeldingsresultaat voor de frutsels     Afbeeldingsresultaat voor twix en de geluksgetallen

Afbeeldingsresultaat voor meester kikker       Afbeeldingsresultaat voor dolfje weerwolfje boek     Afbeeldingsresultaat voor de pilletjes van opa kakadoris

* Superjuffie! van Janneke Schotveld
* Het web van de Suikerspin van Marc de Bel
* De Frutsels van Marieke van Hooff
* Twix en de geluksgetallen van Gi Caers
* Meester Kikker van Paul van Loon
* Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon
* De pilletjes van opa Kakadoris van Marc de Bel

Enkele boeken werden ook verfilmd en kun je achter de hand houden om welbepaalde momenten op te vullen. Je kent ze allemaal. Je ligt als leerkracht zelf een paar dagen in de lappenmand (en collega's of een vervanger moeten de klas overnemen) of een buitenactiviteit valt door het weer in het water. Dan is het altijd fijn om iets achter de hand te hebben. Een film op kindermaat vinden de leerlingen altijd leuk. Ik deed het dit jaar al eens toen een jarige popcorn meebracht. Elk schooljaar gaan wij ook twee keer naar het cultureel centrum. Daar staat donderdag (heel toevallig!) Superjuffie op het programma! Alleen weten mijn leerlingen dat nog niet. Dus even mondjes toe voor de meelezende ouders ;).

Doelen

Velen onder ons moeten (online) een agenda maken en dan moeten er ook doelen aan de activiteiten worden gekoppeld. Daarom zocht ik deze al voor jullie. Dat is ook weer wat werk gespaard. Aangezien ik op een katholieke school sta, zocht ik ZILL-doelen. Het zijn de volgende...

· IKvk1: Plezier beleven en voldoening ervaren bij spelen, leren en leven

· IVzv2: Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en complexere situaties

· TOmn1: Een mondelinge boodschap verwerken

· TOsn1: Een schriftelijke boodschap verwerken

· TOtg1: Plezier beleven aan taal en het spelen met taal

Moest je nog aanvullingen of opmerkingen hebben (of toevallig doelen voor de andere netten), dan mag je die altijd naar gietjescorner@hotmail.com sturen. Ik voeg ze graag toe aan deze blogpost.

Woordspin

Normaal gezien probeer ik meer dan die keer op vrijdag voor te lezen, maar daar kom ik niet elke week toe. Daardoor gebeurt het wel eens dat kinderen vergeten waar we precies zaten en wat er allemaal al in het verhaal is gebeurd. Daarom bedacht ik het volgende...



Ik weet niet of de foto's heel erg duidelijk zijn, maar van elk boek maak ik in mijn zithoek een woordspin. De belangrijkste (of leukste) prenten van het verhaal worden opgehangen met daarbij een aantal trefwoorden of namen van personages. Op die manier kun je altijd terugkoppelen naar wat er de vorige leesbeurt werd verteld. Je ziet kinderen vaak teruggrijpen naar die woordspin en gaan zelf even op zoek naar een personage als ze niet meer weten wie dat exact is. Sinds ik dit gebruik, heb ik veel minder vragen tijdens het lezen en zijn er een pak kinderen ook aandachtiger.

Het is ook een meerwaarde als de leerlingen even kunnen vergelijken hoe verschillende boeken eruitzien. Sommige hebben veel prenten, andere dan weer niet. In 'De Frutsels' zijn het bijvoorbeeld allemaal kleurprenten, in 'Het web van de Suikerspin' is alles zwart-wit. Ik sta ook even stil bij de schrijver en hang bij de woordspin ook een woordkaart en een foto uit. Er zijn kinderen die spontaan deze schrijvers in de bibliotheek gaan zoeken. Fijn toch?

Uiteraard zou ik Gietje niet zijn als ik al deze woordspinnen niet met jullie wil delen. Je hoeft ze dus niet meer zelf te maken, enkel af te drukken en te lamineren. Ook de foto's en woordkaarten voor de auteurs vind je hieronder terug. Om elk jaar opnieuw te weten welk woordkaartje bij welke prent past, maakte ik ook een handige inhoudstafel.

Superjuffie

Het Web van de Suikerspin

Dolfje Weerwolfje

Meester Kikker

De pilletjes van opa Kakadoris

De Frutsels

Twix en de geluksgetallen

Alles wordt bij mij opgeborgen in dozen zodat ik elk jaar opnieuw van dit 'berewerk' (West-Vlaams voor een serieuze klus) kan genieten. Voor jullie kunnen die woordspinnen er misschien onoverzichtelijk uitzien, maar dat zijn ze niet als je ze per leesbeurt met de kinderen opbouwt. Ik geef het je op een blaadje ;).



Over 'Twix en de geluksgetallen' valt er nog iets te zeggen en alles wat ik vandaag vertelde, goot ik ook nog eens in een document maar dat is voor een andere keer. Ik denk dat dit voor deze keer al voldoende voer is :).

3 opmerkingen:

  1. Heel benieuwd naar wat je ook nog zal vertellen over Twix, want dit boek staat ook in de boekenkast klaar. Ik lees dit meestal voor vanaf april ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Alle oplossingen van de woordzoekers

 Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...