In het tweede leerjaar beginnen we met het aanbrengen van breuken. Wat zijn ze en hoe worden ze voorgesteld en geschreven? Ik kan je verzekeren dat dit geen eenvoudige leerstof is en voor sommige leerlingen blijft het doorheen hun hele schoolcarrière een serieuze struggle om hiermee aan de slag te gaan. Daarom maakte ik een hele tijd terug een breukendoos die in heel wat klassen inzetbaar is, zelfs tot in de eerste graad van het middelbaar.
Op het internet vond ik via Worksheetfun de volgende werkbladen.
Je kunt er via de link hierboven makkelijk naartoe.
Deze bewerkte ik en maakte ze iets groter. Wil je deze graag inzetten? Dan kan dat. Download ze hieronder gratis!
Breukencirkels - uitvergroot
Elke soort breuk drukte ik een aantal keer af en ik maakte witte en gekleurde versies. Zodat ik makkelijk breuken aan het bord kan aanbrengen. Bij 6/7 hang ik bijvoorbeeld 6 gekleurde stukken en 1 wit stuk. Zo zien de leerlingen de 'hele taart', maar kunnen ze aangeven welk deel er is gekleurd.
Alles verzamelde ik uiteraard weer in een doos en die ziet er als volgt uit...
Omdat het een te grote zoektocht werd naar alle juiste stukken, verzamelde ik de verschillende breuken in aparte omslagen. Aan de hand van een legende weet ik altijd meteen welk stuk er van welke breuk is. Op de witte stukken schreef ik aan de ommezijde trouwens ook met potlood om welke breuk het gaat. Anders lijken bepaalde delen te goed op elkaar en dan is het toch nog zoeken. En daar heb je in je klaspraktijk meestal weinig tijd voor :).
Wil je de inhoudstafel en het voorblad ook inzetten? Download ze dan hieronder.
Als ik ze zo bekijk, zou ik het nu toch nog wat anders doen, maar ik houd mezelf tegen om een nieuwe versie te maken. Er ligt hier immers nog te veel ander werk op me te wachten.
Ik heb in mijn archief ook nog enkele goeie scans van de losse, witte en gekleurde stukken teruggevonden, maar niet alles was nog bruikbaar. De perfectionist in mij zou dan heel graag alle andere stukken nog voor jullie scannen, maar zal dat idee toch even uit mijn gedachten zetten. Als ik dat doe, dan geraak ik thuis niet vooruit en geraakt mijn auto straks niet meer binnen in de garage en dat kan de bedoeling niet zijn ;).
Er zijn uiteraard modernere manieren om aan de slag te gaan, zowel om de breukencirkels in te kleuren of ze te maken, maar vroeger was ik heel oldschool en eigenlijk blijf ik dat nog steeds een beetje :).
Niet erg denk ik dan, het heeft z'n charmes als je het mij vraagt!
Het kan zelfs een fijne opdracht zijn om dit met de leerlingen te maken. Maar uiteraard doe je hiermee wat je zelf wil. Op webshops kun je ze ook gewoon aanschaffen (zelfs op Temu dacht ik), maar vroeger had ik geen vaste stek en wist ik niet waar ik het budget moest halen. Dus maakte ik zoveel mogelijk zelf. Misschien zijn er nog beginners die op zoek zijn naar dingen die in de vakanties gemaakt kunnen worden. Ik kan je verzekeren: dit materiaal zul je samen met de geldbakjes die ik een goeie week terug met jullie deelde heel vaak mee naar school zeulen (en stiekem zullen andere leerkrachten er een tikkeltje jaloers op zijn). Wedden?
Tot morgen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten