Het was een aantal jaar een vaste waarde in mijn klas: het spel 'Kraak de code'. Ik kwam het ooit ergens op het net tegen en ik maakte er uiteraard mijn eigen versie van. Geen idee of ik het komend jaar nog zal kunnen inzetten, maar misschien brengt het jullie wel weer op een idee. Daarom dat ik vandaag het materiaal met jullie deel en jullie in 't kort probeer uit te leggen hoe je te werk kan gaan.
Net voor de speeltijd in de voormiddag nemen de kinderen de invulkaart uit hun jeanszak. Miste je de aflevering over die stoelzakken, dan kun je hier nog eens terugkijken.
De invulkaart ziet er als volgt uit...
Elk jaar maak ik nieuwe invulkaarten, zo kunnen de leerlingen met een proper exemplaar aan de slag. Deze sjablonen worden immers gelamineerd zodat er met een bordstift op geschreven kan worden. Elke kaart krijg een klasnummer en ze worden klaargelegd in een doos. Dat is een werkje dat makkelijk al in de vakantie kan gebeuren. Sjabloon afdrukken, lamineren, nummeren en klaar.
Elke dag krijgen de kinderen vier oefeningen voorgeschoteld. Het is de nummer 1 van de week die deze fiches uit een doos mag trekken. De nummer 1 van de week hangt bij de klastaken. Deze aflevering op Gietjes Corner gemist? Kijk dan hier.
De kaarten worden aan het bord opgehangen. Ik lamineerde ze zodat ze een lang leven beschoren zouden zijn, maar ik merk wel dat ze niet altijd even goed leesbaar zijn. Het is dus misschien een beter idee om ze gewoon op dik papier af te drukken. Want nu moeten we de oefeningen er soms nog eens met een stift onder noteren (wat eigenlijk de bedoeling niet kan zijn).
De fiches zien er als volgt uit.
Je kunt het ook anders aanpakken. Ik vertelde jullie hier over het oefenschrift en dit differentiatiemiddel werd soms ook bij 'Kraak de Code' ingezet. Vanaf een bepaalde periode (meestal oktober) kregen de kinderen die fouten maakten een extra inoefening voorgeschoteld. Er waren twee opties: die oefeningen in de speeltijd maken of ze meenemen naar huis.
Via somprint drukte ik een aantal reeksen oefeningen af. Deze bewaarde ik per soort oefening in een omslag zodat ik tegen het begin van het schooljaar een mooie voorraad had. Zoals je ziet, heeft het voorblad dezelfde kleur als de fiche met de oefening. Als de omslagen dus ergens ophangen, kunnen de leerlingen zelf een oefenkaartje nemen. Al moet ik er wel bijzeggen dat omslagen niet het handigst zijn. Als je ze ergens ophangt, scheuren ze redelijk makkelijk als leerlingen er hun hand in steken. Dus er zullen wellicht wel betere manieren zijn, maar ik had die nog niet meteen gevonden. Terwijl ik er nu aan denk dat ik bij mijn ouders op zolder zo'n oud kaartenrekje heb. Ik zou ze misschien daarin wel kunnen bewaren als ik terug mijn eigen klas heb (als dat ooit nog zo is).
De omslagen zien er als volgt uit...
Je hoort me morgen opnieuw!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten