vrijdag 19 juli 2013

Babbelmeter - pictogrammen

Ik moet rusten dus ik laat de huishoudelijke taken voorlopig wat aan mij voorbijgaan. Het meest nodige gebeurt en al de rest zal maar even moeten wachten. Rusten betekent niksen zegt de dokter, maar dat vind ik wel heel erg saai. Daarom lig ik wel, maar neem ik de laptop ter hand ;). Dan kan ik me tenminste wat nuttig bezig houden. Ik heb al een aantal werkblaadjes gemaakt en ook wat woordzoekers en andere spelletjes (later meer hierover), maar nu ben ik vooral bezig met het uitspitten van Klascement.

Ik vertelde je vroeger al over deze site en ook op mijn tabblad 'Lesmateriaal' vind je heel veel interessant materiaal voor je klas. Ik probeerde de voorbije jaren zoveel mogelijk uit te werken zodat ik op steeds meer prenten, werkbladen, pictogrammen en zo meer kan terugvallen. Van het moment dat ik dan eindelijk eens mijn eigen klasje heb, kan ik er meteen hard tegenaan :).

Vandaag las ik voor het eerst over de babbelmeter. Het is als leerkracht altijd duidelijk wat je in je klas wenst, maar de leerlingen weten het soms niet meer zo goed. Wanneer mag er nu gepraat worden of wanneer moet het muisstil zijn? Met deze pictogrammen zou het vanaf nu meteen duidelijk moeten zijn. Bij mijn muzische lessen mag er bijvoorbeeld gepraat worden, tijdens leeslessen mag er dan weer alleen gefluisterd worden. Door deze pictogrammen aan je bord te bevestigen, moet alles wat vlotter verlopen.

Het is uiteraard ook mogelijk om deze pictogrammen te linken aan je bravobonnen. Was een leerling heel erg stil, dan verdient hij/zij een bon. Werd er veel te luid gepraat, dan moet die leerling misschien een bon afgeven.



Interesse in deze pictogrammen? Kijk dan snel even hier.


Bron pictogrammen: http://www.klascement.be/docs/33301/?previous (Kris Truyens)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen