zondag 3 november 2013

Lezen inoefenen met leeslijsten

In het eerste leerjaar leren de kinderen lezen. Het is schitterend om te zien hoe de kinderen beetje bij beetje woorden kunnen gaan decoderen. Bij sommige leerlingen lukt dat iets vlotter dan bij de andere, maar ze komen er allemaal. Dit voornamelijk door de goede zorgen van de juf van het eerste. Toch is regelmatig oefenen hier heel erg belangrijk, zeker voor de kinderen die net dat ietsje meer inoefening nodig hebben. Neem dus als ouder zeker wat tijd om 's avonds te lezen. Je zoon of dochter zal ook merken dat oefenen (meestal) zijn vruchten afwerpt waardoor het lezen van verhalen en boekjes alleen maar leuker wordt.

Deze oefeningen blijven echter ook heel erg belangrijk in het tweede leerjaar. Kinderen kunnen nu lezen, maar in het eerste leerjaar waren dat nog heel vaak eenlettergrepige woorden. Het is uiteraard de bedoeling dat we straks iets moeilijkere verhaaltjes kunnen lezen. Daarom is die oefening ook bij zeven- en achtjarige kinderen nog heel belangrijk.

Op school doen wij dit echter niet alleen door het lezen van verhalen, maar ook door het inoefenen van woordrijen. Kinderen vinden dit niet altijd even plezant, maar het bevordert hun leesniveau wel enorm. Daarom maakte ik in de vakantie een resem leeskaarten die ik (hopelijk) jaren zal kunnen gebruiken. Ik maakte er maar liefst 200!

Hieronder zie je enkele voorbeelden:





Deze woordenlijsten kun je op verscheidene manieren gebruiken:
* Je kunt ze een aantal keer afdrukken en in groepjes laten lezen (kinderen tikken één keer op de bank bij een fout)
* Je kunt ze aan duo's geven - de kinderen helpen elkaar
* Oudere kinderen kunnen hier ook de kinderen gaan begeleiden
* Kinderen kunnen hiermee ook zelfstandig aan de slag!

Wil je ook gebruik maken van deze handige leeskaarten? Kijk dan snel even hier. Je kunt ze meteen allemaal downloaden!

Veel leesplezier!

Bronnen:

75 opmerkingen:

  1. Hallo, een welgemeende dikke proficiat! Wat een fijne blog en een ijverige leerkracht! Ikzelf ben ook leerkracht van het tweede leerjaar en probeer dan ook om de leerlingen een fijn en boeiend schooljaar te laten beleven. Ik ben pas terug van school waar ik mijn hele klas een flinke lik verf gegeven heb en leuke inrichting. Mijn hoekenwerk staat nog niet helemaal op punt. Hier en daar doe ik ideetjes op via pinterest. Vandaag ontdekte ik jou site en ik ben helemaal in de wolken. Ik ben geïnteresseerd in jouw leeskaarten, die kan ik zeker gebruiken in mijn leeshoek. Wil je ze mij doormailen?
    vanassche_kim1988@hotmail.com

    Groetjes
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat je me weten of je ze goed ontvangen hebt? Ik stuurde ze zonet door!

      Verwijderen
    2. ik heb ook interesse in jouw leeskaarten. Ik ben werkzaam als logopediste en de leeskaarten lijken me handig om te remediëren. Wil je ze mij ook doormail? Jolien@logopediezonhoven.be Groetjes, Jolien

      Verwijderen
    3. Leuk en veel materiaal!
      Ik ben eveneens geïnteresseerd in de leeskaarten.
      Je mag ze mailen naar joliensoubry@hotmail.com
      Groetjes Jolien (logo)

      Verwijderen
    4. Een dikke proficiat voor al jouw werk! Ik ben eveneens ook geïnteresseerd in jouw leeskaarten en je prenten voor hoekenwerk. Ik ben leerkracht in het eerste leerjaar en probeer mijn hoekenwerk uit. Deze leeskaarten zouden van pas kunnen komen.
      Je mag ze altijd mailen naar tatjana_stevens@hotmail.com.
      groetjes tatjana

      Verwijderen
    5. Mijn dochter van 7 raakt niet verder dan avi 1. Kan ik met deze leerkaarten oefenen met haar om haar tempo te verhogen? Zoja, kan je ze dan mailen naar Liv_ke@yahoo.com alvast bedankt voor de hulp.
      Liv

      Verwijderen
  2. Dat ziet er echt fantastisch uit! Ik ben ook leerkracht in het tweede leerjaar en zou je leeskaarten graag gebruiken. Kan je ze mij doormailen naar verleyen_karen@hotmail.com. Bedankt en nog veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Jouw leeskaarten zien er fantastisch uit en zouden een meerwaarde zijn in mijn klasbib, die ik volledig aan het 'upgraden' ben. Zou je me ze misschien kunnen doormailen aub? Alvast bedankt! juf.heidi@sint-amandusschool.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi!
    Wauw, hier ben ik al tijden naar op zoek. Wil jij ze mailen? lienepien69@hotmail.com.

    Heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik start in september in het 2e leerjaar, jouw blog heeft me alvast veel inspiratie gegeven! Chapeau! Zou je me ook deze leeskaarten kunnen mailen? Uren werk gespaard.... shirley.verstraeten@hotmail.com

    Dankje en doe zo verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo,
    de leeskaarten zien er super uit! Kan je me die eventueel doormailen? grietpattyn@cardeklinker.be
    super bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou de leeslijsten ook graag hebben om in mijn klas te gebruiken. Zou u deze willen doormailen?
    Alvast bedankt!

    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog altijd geïnteresseerd in de leeslijsten? Kun je eventueel een mailadres achter laten? Of een mailtje sturen naar gietjescorner@hotmail.com? Dan stuur ik je ze zo snel mogelijk door!

      Verwijderen
  8. Hallo, wat leuk die leeslijsten. Is het mogelijk om deze ook door te mailen naar daisy.depraeter@telenet.be. Alvast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste,

    Wat een knappe website. Ik heb erg lang hierdoorheen gesnuffeld. WAAW!

    Onlangs startte ik het buitengewoon onderwijs niveau 2de lj. Ook ik zou jouw leeslijsten willen gebruiken als je ze graag deelt.
    SabrinaSavoca@hotmail.com

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amai wat super! zou je deze eventueel willen doormailen aub? alvast bedankt!! lieseke83@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Zou het tof vinden om deze verzameling in mijn klas te mogen gebruiken!
    Heb je ergens een vermelding per kaart van het niveau?
    Proficiat met je vele talenten!!
    ilse.vandewalle@vbsduinen.be

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zou ik deze ook mogen gebruiken in mijn klas? Wegens gezondheidsredenen kon ik dit jaar niet startdn maar dit geeft me de tijd om allerlei materialen bij mekaar te zoeken. Ik start volgend jaar in een eerste leerjaar.
    christel_de_donder@hotmail.com
    Proficiat met je blog, staan veel bruikbare ideetjes op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo,
    indien mogelijk ontvang ik deze ook graag! denbaessara@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk om de kinderen extra te laten oefenen.
    Zou ik deze ook mogen gebruiken. Alvast bedankt!
    meester_dieter@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi! Zou je mij ook de kaarten willen sturen? manon_sterretje@hotmail.com

    Alvast bedankt! Groetjes Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallooooo

    vol vzerbazing lees ik alles hier na !! Wat een prachtig materiaal !! proficiat!!
    Ik heb ook interesse in jouw leeskaarten! Je mag ze me ook doormailen als je wilt ...
    joke.vandesijpe@gmail.com

    een welgemeende dankjewel !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo,

    zou je deze leeskaarten naar mij ook willen doormailen aub? Alvast bedankt!
    Ik heb trouwens echt bewondering voor al het materiaal dat je hier online zet! Superleuke tips allemaal! :)

    hannethys91@gmail.com en nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hallo Gietje

    Wat een leuke materiaal. Ik zou het heel graag in de klas willen gebruiken. Ik ben er zeker van dat de kinderen het leuk gaan vinden.

    a.vanschoor@hotmail.Com

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo,

    Ik zou ook goed gebruik kunnen maken van deze prachtige blaadjes.
    Zou je ze kunnen mailen naar annelien_seynaeve@hotmail.com aub?

    Alvast heel erg bedankt voor dit mooie materiaal!
    Annelien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw,
    Die leesblaadjes zien er super uit en wat een leuke site!!! Ik ben logopediste in verschillende instellingen (ziekenhuis, school, privépraktijk). Ik heb verschillende kindjes die deze leesblaadjes goed zouden kunnen gebruiken. Kan je ze eventueel doormailen naar mij?
    karenvanmulders@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey,

    Ik heb ondertussen al veel ideeën opgedaan van jouw site (en ook al veel dingen nagemaakt :-) )

    Maar in die leeskaarten ben ik echt wel geïnteresseerd.

    Zou je ze kunnen doorsturen?

    shanavandenelsen@hotmail.com

    MERCI!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi ,

    Wat leuk om te zien dat er nog leerkrachten zijn zoals jou ... Je merkt dadelijk dat je dit met veel passie en toewijding doet ! Ook ik heb interesse in de leeskaarten , kan u mij deze doorsturen ?
    peter_nuyts@hotmail.com

    vriendelijk bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Knap gemaakt!
    Mag ik er ook gebruik van maken?

    Alvast bedankt!
    coolsr@gbskangoeroe.be

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi,
    zoals veel mensen hierboven heb ik ook interesse in de leeskaarten.
    Ik ben leerkracht in een buitengewoon lagere school.
    Bij deze kinderen duurt het vaak veel langer voor ze goed weg zijn met lezen, veel kinderen hebben ook geen zin meer om te leren omdat het niet goed lukt.
    Daarom zou het leuk zijn de leeskaarten van jou eens uit te proberen en hopelijk een aantal kinderen te motiveren om terug te lezen

    ellen.berghmans9@gmail.com

    Alvast een hele dikke mercie!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Amai super! Ik sta voor ene tweede leerjaar en zou dit heel goed kunnen gebruiken.

    Alvast mercikes voor de extra moeite,

    Groeten

    lailahous1@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zou je mij deze leeskaarten ook willen doorsturen alstublieft? Zijn echt leuk gemaakt...
    E-mailadres: nielsw1994@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey! Zou jij deze leeskaarten ook naar mij kunnen mailen aub? Alvast hartelijk bedankt.
    joke_lauwers@live.be

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dag Gietje,

    dit is echt wat ik zoek! Zou ik hier gebruik van mogen maken?
    Alvast bedankt,

    Hanne Thys (hannethys91@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Gietje,
    Wat een fantastische site met praktische info, tips en materiaal! Super!
    Zou ik de leeskaarten ook mogen ontvangen op marjolein@schuthoekhoogeveen.nl
    Heel erg bedankt!!
    Vr.groet Marjolein Bouwkamp

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dag Gietje,

    Knap materiaal dat jij hebt!
    Ik heb hier al u-ren rondgesmurft vandaag.

    Graag zou ik deze woordkaartjes ook krijgen.
    Ik zou deze graag gebruiken in het derde leerjaar voor de kindjes die het moeilijk hebben.

    dorien_de_naeyer@hotmail.com

    Alvast erg bedankt!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Beste Gietje,

    ik zou ze graag willen hebben voor mijn combigroep 3/4. Mijn email adres l.degroot@daltonschoolleiden.pcsl.nl

    Alvast super bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dag Gietje, ik ontdek net je blog. Super! Ben ook erg geïnteresseerd in jouw leeskaarten. Mijn emailadres is katrienschils@hotmail.com. Alvast bedankt! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dag Gietje, ik ontdek net je blog. Super! Ben ook erg geïnteresseerd in jouw leeskaarten. Mijn emailadres is katrienschils@hotmail.com. Alvast bedankt! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Super al die leeskaarten. Ik zou ze graag willen gebruiken in mijn klas.
    Zou je ze willen mailen naar: nadine.ramp@hotmail.com
    Bedankt alvast! groetjes, Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo,
    heel mooie leeskaarten! Heel mooie site! Proficiat!
    Als leerkracht tweede leerjaar zou ik ook heel graag deze leeskaarten gebruiken.
    Wil je ze doormailen naar sofie_verhelst@hotmail.com
    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Heej,
    Knappe leeskaarten.
    Handig om de leerlingen in groepjes te laten lezen.
    Zou je deze willen doormailen naar sophie.ikke2208@hotmail.com
    Alvast een dikke merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Een dikke proficiat voor al jouw werk! Ik ben eveneens ook geïnteresseerd in jouw leeskaarten en je prenten voor hoekenwerk. Ik ben leerkracht in het eerste leerjaar en probeer mijn hoekenwerk uit. Deze leeskaarten zouden van pas kunnen komen.
    Je mag ze altijd mailen naar tatjana_stevens@hotmail.com.
    groetjes tatjana

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Mijn complimenten voor deze leeslijsten.
    Zou je ze ook naar mij willen mailen?
    imke@driecant.nl

    Bedankt! Groetjes Imke

    BeantwoordenVerwijderen
  39. De leeslijsten zien er erg handig uit om bij moeilijke lezertjes te gebruiken! Ik werk als logopediste en juf, dus zou ze echt goed kunnen gebruiken! Zou je ze naar mij willen mailen aub? kimtyvaert@hotmail.com

    Bedankt!
    Groetjes, Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Beste lezers, het duurde heel erg lang voor ik reageerde, maar de leeslijsten kon je al een tijdje gratis downloaden via mijn blog. Intussen heb ik iedereen wel een mailtje gestuurd. Hopelijk zijn jullie alsnog blij met de leeskaarten ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat een ontzettend waardevolle blog zeg! Ikzelf ben vrijwilliger bij Uilenspel. Ik begeleid een Turks kindje bij haar huiswerk en heb zonet jouw blog ontdekt. Heb al veel gedownload! Danku om zoveel interessante dingen met ons te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de mooie woorden, Isis! Hopelijk vind je nog altijd de weg naar Gietjes Corner!

      Verwijderen
  42. Hallo,
    In augustus drukte ik je leeslijsten af en zorgde ik ervoor dat ze gelamineerd werden. Mijn man maakte er ook een handig koffertje voor.
    Hartelijk bedankt voor je mooie werk!
    Mijn leerlingen lezen er erg graag in!

    Misschien leuk voor jou om te horen hoe ik ermee aan de slag ga:
    Na een lesje technisch lezen of samen lezen (ook Kameleon) mogen de leerlingen lezen in de leeslijsten. In hun bank hebben ze een overzichtsblad: een blad met twee honderdvelden (één van 1 tot 100 en één van 101 tot 200). Na het lezen van een leeslijst doorkruisen ze een hokje. Wanneer ze een volledige horizontale lijn konden doorkruisen (= 10 leeslijsten) komen ze bij mij. Ik plaats daar dan mijn handtekening bij en dan verdienen ze een foamsticker die ik op hun T-shirt kleef. Hier zijn ze dan steeds erg trots op :-) !!

    Nogmaals bedankt voor je mooie werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik antwoordde nog nooit eerder hier zie ik. Wat fijn om te horen dat mijn materiaal echt wordt gebruikt ;). Ik gebruik ze nu in mijn dobbellezen waar ik gisteren al meer over vertelde. Maar ik vind het wel fijn om te lezen hoe jij er mee werkt! Waar haal je die foamstickers? Zou dat ook willen invoeren, lijkt me leuk!

      Verwijderen
  43. Hoi Gietje,

    wat een super idee die leeskaarten! Ik zou er graag gebruik van maken, je download-button doet het helaas niet meer! Zou je me een plezier willen doen en ze aan me willen mailen?
    Ik heb van alle kernen van VLL 2e maanversie doelenkaarten gmaakt die de doelen die we nastreven per kern voor de kinderen en de ouders inzichtelijker zijn. Als je daarin geinteresseerd bent zie ik jouw mailadres graag tegemoet!

    Groetjes, (juf) Hester
    jufhesterindeklas@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hoi Ester, geweldige kaarten! Zou je ze ook naar mij willen sturen? Mijn dank is groot. Kim_88@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hallo Gietje, geweldig idee die leeslijsten. Graag zou ik deze ontvangen om samen met mijn zoon te oefenen bolnathalie@hotmail.com! Bedankt alvast! Groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry dat je er zo lang moest op wachten, maar ik verstuurde ze vandaag! Veel plezier ermee!

      Verwijderen
  46. Dag Gietje, ik heb net de leeskaarten gedownload, maar had graag vernomen hoe ik deze best gebruik. Mijn zoontje zit in het 2de leerjaar en heeft leesniv 2, en dit moet dus echt omhoog alsook het tempo. Hij leest wel iedere avond 10 min. luidop in een leesboekje en ik zit bij hem. Alvast bedankt! groetjes Linds

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt op heel veel verschillende manieren lezen. Je kunt de leeslijsten in spelvorm gebruiken. Gooi met een dobbelsteen en laat je zoon de kolom die bij het getal hoort lezen. Lees door tot hij de hele fiche heeft gelezen. Je kunt hem ook voorlezen en laten nalezen. Daarnaast kun je elk een woord lezen of gewoon samen lezen (koorlezen). Zou ze wel niet constant gebruiken want leeslijsten zijn niet altijd even leuk. Anders moet je het dobbellezen invoeren. Dan is het altijd wat anders en is het echt afwisselend. Je vindt al een aantal dingen rond dobbellezen op mijn tabblad 'lezen'. Ook Ralfilezen kan leuk zijn voor je zoon. Daar vertel ik binnenkort zeker meer over. Nog geen tijd gevonden. Het is dan de bedoeling dat je een hele week dezelfde tekst leest (over een onderwerp dat je zoon de max vindt ;)).

      Verwijderen
  47. Graag zou ik ze ook krijgen. Vindt ze top en het zou mijn dochter vooruit helpen.

    Marijke_Pellens@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Beste, hoedje af voor jouw mooie werk ! Zou ik de woordenlijsten ook mogen gebruiken in mijn klasje ? Hartelijk dank !
    Sarah
    sarah.delaere@kbhonline.be

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Reacties
    1. Welke informatie heb je gebruikt om de leeslijsten op te stellen? A.d.h.v. een bepaalde methode? :)

      Verwijderen
  52. Hallo Gietje,
    Wat een welkome aanwinst deze leeskaarten! Graag zou ik ze ook van je ontvangen, mijn e-mailadres is s.tak@biencorf.nl
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Hallo Grietje, zou ik jouw lijsten mogen ontvangen? Alvast bedankt :) mijn adres is e.benning@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Beste superleerkracht
    schitterend werk!
    Kan je deze oefenbladen doormailen naar stmartinus1a@gmail.com
    Als leerkracht eerste leerjaar kan ik extra oefenmateriaal best gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hallo! Heel erg leuk!
    zou ik ook de leeskaarten kunnen ontvangen aub?
    mijn emailadres: liesbethmathay@hotmail.com

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen