vrijdag 11 maart 2016

Vernieuwde brief voor de leesmap

Ik toonde jullie hier al een aantal keer iets over de leesmap. Zo heb ik allerhande leesblaadjes (die je makkelijk onder het label 'Lezen' vindt). Ik ben best tevreden over de werking, maar er zijn naar mijn aanvoelen nog een paar aanpassingen nodig. Eens die er zijn, denk ik dat ik nog heel veel plezier aan het zelfgemaakt en bij elkaar gezocht materiaal zal beleven. Oké, ik geef toe dat ik niet snel tevreden ben, maar mijn leerlingen verdienen dan ook het allerbeste ;).

De leesmap is eigenlijk een idee van een collega van mij en hij bestaat ook in het eerste leerjaar. Ik zet dus gewoon een traditie verder in het tweede leerjaar. De bedoeling van die map is dat de kinderen thuis ook gaan oefenen. We merken immers dat dit zeker nodig is voor de meeste van onze leerlingen.

Ik maakte een naamkaartje en dat kun je hier downloaden. Dat staat al een tijd op punt en daar ben ik nog steeds tevreden mee. Oordeel zelf maar... :)


De kinderen krijgen elke maand een nieuwe bundel met leesblaadjes mee. Er zijn heel wat bundels te vinden op mijn blog. Neus zeker nog eens onder het label 'Lezen'.

Ik maakte een overzicht van de bundels...


En ik voorzag elk blad van leesmannetjes.
Ik ben wel zo slim geweest om geen jaartal meer op de blaadjes te zetten. Zo kan ik ze jaar na jaar opnieuw gebruiken :).

De leesmannetjes zijn trouwens ook te downloaden! Kijk snel achter de volgende link.


Met alle bundels was ik wel tevreden en ik maakte intussen ook al een aantal extra blaadjes voor de veellezers. Die kan ik jammer genoeg niet delen want ze zijn niet van mijn hand. 

Waar ik wel problemen mee heb, zijn kinderen die helemaal niet lezen in hun map. Op dinsdag maken ze gewoon helemaal geen huiswerk en ik vind niet dat dit kan. Daarom las ik voor die kinderen een verplichte extra leesbeurt in. Vorig schooljaar voerde ik die ook al door, maar ik wilde het wat officiëler. Daarom maakte ik een nieuwe brief voor de leesmap die ik volgend jaar onmiddellijk zal inzetten. Ik weet dat ik wat vroeg ben, maar het is tijd om puntjes op de i te zetten.

De nieuwe brief beschrijft duidelijk wat er van de kinderen (en ouders) wordt verwacht en ik hoop dat we dan een schooljaar vol leesplezier tegemoet gaan :). 


Wil je deze brief eens van naderbij bekijken of zelf inzetten in je klas? Dan kan dat! Download hem hier!

Ik weet dat sommigen niet helemaal akkoord zijn met dat verplichten, maar laat ik hier wel bij vertellen dat ik heel mild omga met de leesmap. Als kinderen echt geen tijd hebben op dinsdag, dan lezen gewoon op woensdag, maar ze moeten lezen. Hoe dan ook. Omdat kinderen de leesblaadjes soms wat aan de saaie kant vinden, krijgen ze ook de kans om boekjes te lezen. Die schrijven ze dan op een tabel die je ook bij de brief hierboven vindt.

Daarnaast heb ik nog plannen om de map wat aantrekkelijker te maken. Ik wil namelijk een bingo gaan inzetten. Het net staat er vol van en ik ben er al effectief mee bezig. Het zal dus niet lang meer duren voor ik die hier met jullie deel! Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!

6 opmerkingen:

  1. Super leuk!
    Ik heb echter wel een vraag :)
    Je materiaal vind ik terug als ik door heel je label ga, maar als ik bijvoorbeeld op lezen klik bovenaan dan komen er alleen de dingen te staan die sinds je van lay-out bent veranderd hebt gepost. Klopt dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt omdat ik nog niet zo lang geleden mijn blog wat heb omgebouwd. Het is de bedoeling om alles van de labels nu ook nog onder de tabbladen te plaatsen, maar ik heb daar nog geen tijd voor gevonden. Hopelijk in de Paasvakantie!

      Verwijderen
  2. Dag Gietje, ik vind je blog super. Heb een vraagje in verband met je lezen.
    Wij werken in het eerste ook met leessprong en in het 2de met kameleon.
    ik vind je overzicht van je leesmap praktisch. Maar zelf vind ik het moeilijk om er een moeilijkheidsgradatie in te steken.
    Met welke blaadjes van leessprong begin jij dan? (Die van de laatste thema's zijn vaak moeilijker dan de lezertjes begin 2de) In december zie ik de lezertjes van kameleon staan. Ik doe er maar eentje per week. En dan dagelijks hun lezertje inoefenen. Maar jij doet er blijkbaar meer. Hoeveel keer doe jij in de week aan technisch lezen? Oefenen ze ook per 2 (strategie kameleon) Ik las ook dat je nog aan slingerlezen doet. Hoe plan jij dat in? Zou je dat eventueel zien zitten om eens een uurrooster door te sturen? Zou graag mijn aanpak wat veranderen , maar zit wat in de knoei met de organisatie. Misschien dat een overzichtje van iemand anders me kan helpen.
    Ik plan 25 vast in voor een nieuw lesje technisch lezen en daarna dagelijks inoefenen.Op vrijdag een doorschuif ( vrij lezen / avi lezen / fundels / een woordzoeker rond het lezertje)

    Alvast bedankt voor de schitterende ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Annelies, ik ben rijkelijk laat met mijn antwoord, maar zoals je misschien hebt gelezen was (en is) het hier geen gemakkelijke tijd. Ik doe nu elke dag (behalve op woensdag) aan dobbellezen (voor minstens een kwartier) of aan ralfilezen, op woensdag doe ik slingerlezen en op dinsdagnamiddag is er ook nog eens tandemlezen. Op dinsdag krijgen de kinderen altijd leeshuiswerk. Het maakt niet uit of ze de leesblaadjes uit de map of een boekje lezen. Indien je nog meer uitleg wenst, dan geef ik je die graag (en wel wat sneller dan nu). Mail me gerust op gietjescorner@hotmail.com of laat hier een reactie achter. Je kunt me ook op Facebook vinden!

      Verwijderen
  3. Heb je lessenrooster gevonden, een beetje te snel geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je lessenrooster gevonden, een beetje te snel geweest.

    BeantwoordenVerwijderen