De laatste jaren gaat er heel veel tijd en aandacht naar individueel aangepast onderwijs. Kinderen moeten genoeg uitgedaagd worden, maar verdienen ook zorg op maat als ze ergens niet zo goed in zijn. Daarom bedacht ik de volgende manier om kinderen op verschillende snelheden te laten werken. Ik weet dat er al heel wat methodes bestaan, maar deze vind ik handig en gebruiksvriendelijk tegelijk. Je hebt niet veel materiaal nodig en je sluit eigenlijk niemand uit. Het is ook makkelijk om een kind in de loop van de tijd naar een andere groep te laten overstappen. Ik maak gewoon gebruik van onderstaande kaartjes.
Eerst maakte ik gebruik van deze versie...
Maar ik merkte dat ik voor sommige kinderen een onderscheid moest kunnen maken tussen rekenen en taal. Daarom maakte ik nog de volgende kaartjes...
Alle blaadjes die ik nu maak voorzie ik van een 'kaasjescode'. Kinderen die niet snel werken hoeven alleen de oefeningen waar één kaasje bij staat te maken. De gemiddelde leerling maakt alle opdrachten met één én twee kaasjes en bij de drie kaasjes worden de knapste kinderen uitgedaagd om nog wat dieper na te denken. Zij maken dan eigenlijk alle oefeningen. Uiteraard kun je ook zeggen dat ze alleen de drie kaasjes hoeven te maken. Dat beslis je zelf als leerkracht.
Door op deze manier te werken, merk ik dat ook minder snelle werkers eens eerst klaar kunnen zijn met hun blad. Bovendien houden snelle leerlingen van de extra moeilijkheden.
De meeste kinderen hebben dus een algemeen kaartje op de bank, maar bij twee kinderen uit mijn klas heb ik dus al een onderscheid gemaakt tussen rekenen en taal. Op die manier kom ik naar mijn aanvoelen nog meer tegemoet aan hun wensen en noden.
Hoe sommige blaadjes er dan uitzien in mijn klas zie je zeker in de toekomst op Gietjes Corner dus hou mijn blogje zeker en vast in de gaten.
Wil je alvast nu al aan de slag? Download dan hieronder al de kaartjes!
Tot gauw!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten