donderdag 3 september 2020

Een oefenschrift om te differentiëren

Differentiëren doen we allemaal, maar heel vaak op verschillende manieren. In de handleiding zorgt men meestal al voor een aanpak op uiteenlopende niveaus, maar ik werk daarnaast ook nog graag met een oefenschrift. Dit is voor elk kind een persoonlijk document. Hierin worden oefeningen geplakt of geschreven waar deze leerling nog moeite mee heeft. 

Via de jaarlijkse bestellingen, vraag ik naar A4-schriften met lijnen en plak ik er het volgende voorblad op.


Wil je dit voorblad graag gebruiken? Download het dan hieronder.

Ik gebruik dit schrift al jaren, maar het vraagt serieus wat discipline om het bij te houden. Dit schooljaar zou ik echt mijn best willen doen om het vol te houden en er ook bij de leerlingen op te hameren om de oefeningen te maken. 

Daarvoor zal ik mezelf wat kapstokken geven. Ik had al een paar jaar het idee om zakken voor mijn klasstoelen te maken. Er slingerden er al een aantal rond (die ik samen met mijn mama naaide), maar ik hoop er eerstdaags 28 te hebben dat ik ze dit jaar echt kan inzetten. Het oefenschrift zou dan altijd in die zak moeten zitten. 's Avonds kan ik het dan gemakkelijk vinden om oefeningen in te noteren (of te plakken) en als het er niet inzit, weet ik dat het naar huis meeging om in te werken. Op die manier kan ik beter bijhouden waar het is en wie ik moet controleren want het gebeurt nog te vaak dat oefeningen in het schrift niet worden afgewerkt. Eens het onderaan in de bank verzeild raakt, komt het meestal heel lang niet meer boven. Het zou ook een idee kunnen zijn om ergens te noteren bij wie ik wat heb ingeschreven, maar ik denk dat ik dit geen week volhoud. Misschien zou ik het wel op mijn weekschema's kunnen bijhouden... 

Zowel over mijn weekschema als over de zakken later meer.

Vooraan in het schrift plak ik ook een briefje voor de ouders. Op die manier weten ze wat er hen en hun kinderen te doen staat. 

Wil je jouw brief op die van mij baseren? Klik dan hieronder.


Voor bewerkingen en klok maak ik meestal gebruik van onderstaande websites om blaadjes voor het schrift af te drukken:

- klokrekenen.nl

- somprint.nl

- sommenprinter.nl

Voor taal en schrift gebruik ik meestal zelfgemaakte blaadjes. Ik ben er nog aan bezig, maar van zodra ik een serie klaar heb, post ik ze hier zeker. Hou Gietjes Corner dus ook in september blijvend in de gaten ;). 

Tot gauw!

Ah, ik vergat het nog bijna. Ik heb ook weer een draaiboek voor het oefenschrift. Al heeft dit document niet veel om het lijf. Er staan geen doelen bij omdat dit me veel te ver zou leiden. De oefeningen in het schrift kunnen dan ook van heel uiteenlopende aard zijn. Toch nieuwsgierig naar het draaiboek? Downloaden het dan hieronder.

Draaiboek oefenschrift

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...