Ik merk dat veel vaardigheden bij kinderen achteruitgaan. Ben ik daarmee negatief? Nee, ik ga het met de gevleugelde woorden van mijn papa zeggen: 'Ik ben realistisch'. Na jaren ervaring in het tweede leerjaar weet je wat 'normaal' is en wat kinderen over het algemeen moeten weten en kunnen. Doorsnee bedoel ik dan. Maar je merkt wel degelijk achteruitgang bij bepaalde zaken. Daarom hoop ik om het komende jaar het volgende terug te kunnen inzetten, namelijk mijn damborden. Ooit in een gekke bui (zoals er wel meerdere geweest zijn de afgelopen jaren) beginnen uitwerken en eigenlijk al een hele tijd af, maar nog nooit echt regelmatig ingezet.
Ik hoor van collega's dat er hier en daar kinderen leren schaken, maar dat vond ik voor kinderen van 7-8 jaar nog te moeilijk. Daarom koos ik voor dammen. Je kan het inzetten tijdens hoekenwerk, je kunt een vast spelletjeskwartier inlassen, maar het is uiteraard ook mogelijk om een aantal spellen in je kieskast te steken.
Uiteraard kun je damborden aankopen, maar aangezien ik vroeger geen aanspraak op budget maakte en alles zelf bekostigde, deed ik het even anders. Ik maakte de damborden zelf (met oude lakens en stiften) en de damschrijven zijn eigenlijk doppen van flessen.
In eerste instantie moet je de spelregels uitleggen en dat kan via het volgende Youtube-filmpje. Je kunt het aan de klas tonen, maar als leerlingen een Chromebook ter beschikking hebben, kunnen ze de video ook in groepjes bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten