Agenda
Controleblaadje voor de agenda: dit is een voorbeeld van hoe ik een aantal schooljaren terug werkte met enkele leerlingen. Er zijn altijd leerlingen die moeite hebben met het bijhouden van het huiswerk,... Daarom zorgde ik voor dit blaadje in de schoolagenda zodat ze hun werk konden bijhouden of 'afkruisen'. Op die manier hadden ze altijd een controle achter de hand. Dit blaadje kan makkelijk aangepast worden aan de noden van jouw klas.
Briefjes (voor ouders,...)
Briefje voor spellingschrift: Een briefje dat op het eerste blad van het spellingschrift wordt geplakt. Op die manier weten de ouders onmiddellijk wat er van hen en van hun kind wordt verwacht en waarvoor het schriftje dient.
Brief voor het schrijven van nieuwjaarsbrief: met dit eenvoudig briefje kunnen ouders de juiste aansprekingen voor de nieuwjaarsbrieven aanduiden.
Briefje voor Geronimotas
Brief voor de leesmap (meer voor de leesmap vind je bij 'Lezen')
Brief voor het schrijven van nieuwjaarsbrief: met dit eenvoudig briefje kunnen ouders de juiste aansprekingen voor de nieuwjaarsbrieven aanduiden.
Briefje voor Geronimotas
Brief voor de leesmap (meer voor de leesmap vind je bij 'Lezen')
Computer
Sjabloon voor computeroefeningen: Wij moeten op onze school de computer inschakelen als extra hulpmiddel. Daarom gebeurt het dat de kinderen tijdens een rekenles een aantal dingen op de pc mogen oefenen. Het volgende blad maakte ik zodat de kinderen zelfstandig aan de slag kunnen. Kinderen weten door de site en het icoontje over welke oefening het gaat en naast hun naam kunnen ze hun puntenaantal invullen.
Doelen
Muzische vorming
Doelen muzische vorming: een tabel met de 21 algemene doelen muzische vorming. Bovenaan zie je de vijf verschillende subdomeinen staan zodat je de doelen ook eens in een verschillend onderdeel van muzische vorming kan gebruiken. Op de tabel kan je alles netjes en overzichtelijk bijhouden.
Algemene doelen beeld
Doelen beeldaspecten: een overzicht per graad
Doelen dramatisch spel eerste graad: dit zijn de doelen waaraan in de eerste graad rond dramatisch spel werkt moet of mag worden. In de tabel kan je bijhouden welke doelen je al bij welke lessen gebruikte.
Doelen dramatisch spel voor de tweede en derde graad: dit zijn de doelen waaraan in de tweede en derde graad moet of mag gewerkt worden. Alles werd uitgeschreven per graad. De doelen werden opnieuw in een tabel gegoten zodat je voor jezelf opnieuw kan bijhouden aan welke doelen je al hebt gewerkt.
Doelen muzikale opvoeding voor de hele lagere school, opgesplitst per graad. In deze tabellen kun je weer een overzicht vinden welke doelen er in welke graad verwerkt moeten worden.
Doelen muzisch taalgebruik voor de hele lagere school. Dit zijn algemene doelen die niet per graad kunnen worden opgesplitst. Onder de doelen muzisch taalgebruik staan alle algemene doelen van muzische vorming met daaronder gelinkte doelen uit het leerplan Nederlands.
Doelen muzisch taalgebruik voor de hele lagere school. Dit zijn algemene doelen die niet per graad kunnen worden opgesplitst. Onder de doelen muzisch taalgebruik staan alle algemene doelen van muzische vorming met daaronder gelinkte doelen uit het leerplan Nederlands.
Schrift
Overzicht doelen schrift (voor eerste graad en derde leerjaar)
Spelling
Algemene doelen spelling: in het leerplan schrijven staan 20 algemene doelen rond spelling. Er staat geen code bij deze doelen, er is enkel en alleen een opsomming. Ik zette ze allemaal op een rijtje zodat je alleen dit blaadje bij je hoeft te hebben in plaats van het volledige leerplan. Je kunt ook altijd op die doelen terugvallen als je je lessen aan het voorbereiden bent.
Doelen spelling voor het tweede leerjaar: hier vind je een opsomming van alle doelen spelling waaraan in het tweede leerjaar moet (of mag) gewerkt worden. Als je dit bij de hand neemt, hoef je het hele leerplan spelling niet bij te hebben en weet je toch waarover je praat.
Doelen spelling voor het tweede leerjaar: hier vind je een opsomming van alle doelen spelling waaraan in het tweede leerjaar moet (of mag) gewerkt worden. Als je dit bij de hand neemt, hoef je het hele leerplan spelling niet bij te hebben en weet je toch waarover je praat.
Overzicht doelen Kameleon - tweede leerjaar: op dit document vind je een overzicht van alle doelen die in de handleiding Kameleon worden aangesneden. Op de concordantielijst via de uitgeverij Die Keure vind je dit ook, maar in deze tabellen heb je onmiddellijk een handig overzicht. Op die manier weet je eigenlijk in één oogopslag waaraan er in het tweede leerjaar op het gebied van spelling wordt gewerkt.
Doelen spelling eerste graad: een overzicht van alle doelen waaraan je moet werken doorheen het eerste en tweede leerjaar.
Doelen spelling eerste graad: een overzicht van alle doelen waaraan je moet werken doorheen het eerste en tweede leerjaar.
Dozen
Labels dozen: voor alle soorten dozen inzetbaar en zorgt ervoor dat je kasten overzichtelijk zijn!
Een kaasdoosje voor twee klokjes: Voor elk kind in mijn klas maakte ik twee klokjes en die stopte ik in een kaasdoosje (ze zijn net iets groter dan de gewone kaasdoosjes). Op die manier kunnen de leerlingen de klokjes netjes bewaren.
Een verzameldoos voor alle klokdoosjes: Op het einde van het schooljaar verzamel ik alle klokdoosjes in een grote doos. Zo blijven ze allemaal netjes bij elkaar en kan ik ze elk jaar opnieuw gebruiken en raak ik er geen kwijt.
Doos met wandplaten tafels (groot): Wanneer een tafel wordt aangebracht in de klas, hang ik hem in het groot aan de klaswand. Zo kunnen de kinderen een tijdje terugkijken naar de tafel. Iedere tafel heeft een kleurtje en zit netjes opgeborgen in een schoendoos op maat.
Doos met leeslijsten: Ik maakte 200 leeslijsten voor de eerste graad. Uiteraard kunnen ze ook nog bruikbaar zijn in het derde leerjaar. Ieder blad bestaat uit een aantal woordrijen. Alles werd verzameld in een doos waar de kaarten kunnen in recht staan.
Doos met alle onthoudwoorden (wandplaten): van alle onthoudwoorden in het tweede leerjaar bestaan er tekeningen. Die tekeningen maakte ik groter en kleurde ze in. Zo kan ik ze aan mijn bord of klaswand hangen. Alles werd netjes opgeborgen in een passende doos.
Doos voor kleine wandplaten tafels: ik maakte zowel grote als kleine wandplaten voor de tafels. In deze doos zitten de kleine. Ik gebruikte gewoon een doos waar er in het begin van het schooljaar Esseltemapjes in toekwamen.
Verzameldoos voor de hangers: Bij de klasversieringen hebben jullie al gezien dat ik heel wat hangers voor de gang en mijn klas maakte. Die hangers heb ik verzameld in een doos. Zo vind ik ze ten allen tijde terug.
De grote bonnendoos: als systeem voor straffen en belonen gebruik ik het systeem met de groene en rode bonnen. Alles wordt verzameld in een bonnendoos zodat de kinderen onmiddellijk weten hoe laat het is wanneer ik deze bovenhaal.
Verjaardagsdoos: in mijn verjaardagsdoos zitten kaartjes, vlaggetjes en een slinger. De vlaggetjes en de slinger worden opgehangen als er een leerling jarig is. De jarige mag dan ook een verjaardagskaart kiezen. Het is de bedoeling dat deze doos nog wordt uitgebreid, maar dat is toekomstmuziek.
Een doos met alle letterkaarten: de blauwe kaartjes zijn de medeklinkers, de rode zijn de klinkers en de groene zijn de hoofdletterkaartjes.
De muziekdoos: ik raakte vroeger nogal veel gemaakt materiaal kwijt waardoor ik dozen ben beginnen maken. In deze doos zit een verzameling aan cd's en liedjesboeken.
De eurobiljettendoos: in deze doos vind je alle biljetten een aantal keer. Ik bevestigde aan ieder briefje een stukje magneetlint zodat ik ze makkelijk kan ophangen.
De euromuntendozen: hierin verzamel ik alle munten voor aan mijn bord. Ik maakte er een 10-tal per soort.
Doos voor het MAB-materiaal: al het MAB-materiaal voor het bord verzamelde ik samen in een doos
Een gebedsdoos met allerlei soorten gebedjes: voor elk leerjaar, voor elke periode van het jaar
Een doos voor de wandplaten rond schrijven: een wandplaat rond pengreep en zithouding, maar ook alle hoofdletters op A5.
Een doos voor Vingertwister: een spelletje om de vingers - voor de schrijfles - los te maken.
Doos voor hulpvragers: ieder kind heeft een hulpvrager in de bank. Wanneer ze geen vragen hebben zetten ze de hulpvrager op groen. Hebben ze wel vragen dan draaien ze de toren op rood.
Doos voor hoofdletterkaartjes: iedere hoofdletter wordt geflankeerd door de kleine letter. Op die manier kunnen de kinderen onmiddellijk een link leggen. Ik hang dit op de bank van leerlingen die met een bepaalde letter (veel) moeite hebben.
Breukendoos: met alle stukjes van 1 geheel tot 1/10.
Extra materiaal
Vakantiebundel herfst: dit is een bundel voor het tweede leerjaar, maar mits wat aanpassing zijn bepaalde blaadjes zeker ook in een ander leerjaar bruikbaar. De kinderen krijgen de bundel mee naar huis tijdens de vakantie, maar hoeven niets te maken. Uit ondervinding krijg ik zelden boekjes terug waar er niks is ingevuld. De blaadjes zijn altijd een combinatie van rekenen, taal en spelletjes.Extra blaadjes voor herfstvakantiebundel: deze passen bij de bundel van hierboven
Vakantiebundel voor kerst: dit is een bundel voor het tweede leerjaar, maar mits wat aanpassingen zijn blaadjes zeker ook in een ander leerjaar bruikbaar.
Vakantiebundel pasen: dit is een bundel voor het tweede leerjaar, maar mits wat aanpassingen zijn blaadjes zeker ook in een ander leerjaar bruikbaar.
Extra schrijfbundel: ik kopieer blaadjes met schrijflijnen en schrijf dan voor elk kind verschillende woorden op. Op die manier kan je makkelijk differentiëren. Uiteraard komen bij alle kinderen ook de onthoudwoorden nog eens aan bod.
Frans
Overzicht vocabulaire: voor het zesde leerjaar, aansluitend bij Eventail-Junior.
Overzicht grammaire: voor het zesde leerjaar, aansluitend bij Eventail-Junior.
Gedichten
Gedicht rond carnaval (zelf geschreven) (of hier)
Gedicht rond boeken (zelf geschreven)
Gedicht 'De kip van oma'
Gedicht rond boeken (zelf geschreven)
Gedicht 'De kip van oma'
Godsdienst
Een dobbelsteen om de dag te starten: op de dobbelsteen staan zes verschillende dingen. Op die manier kun je de dag eens anders beginnen dan met een gewoon gebed. Er is keuze tussen 'Wees Gegroet', 'Onze Vader', een ander gebed, een lied, even stil of een verhaal uit de Bijbel. Kinderen vinden dit systeem een hele leuke dagintro!
Hoekenwerk
Algemeen
Pictogrammen hoekenwerk: Voor het hoekenwerk maakte ik twaalf verschillende pictogrammen. Ik heb zowel grote als kleine exemplaren. De grote gebruik ik voor de hoek zelf, de kleine voor mijn klaswand. Naast de kleine pictogrammen hang ik de namen van de kinderen die in deze hoek mogen werken.
Blanco fiches hoekenwerk: Ik maakte voor elke hoek in het hoekenwerk een blanco fiche. Zo kan ik die makkelijk aanvullen als ik een nieuwe hoek aan mijn hoekenwerk wens toe te voegen. Er zijn - net als de pictogrammen - twaalf verschillende hoeken.
Draaiboek: uitgeschreven tips en een volledige werkwijze voor een open hoekenwerk. Aan de hand van onderstaande fiches en bovenstaand materiaal kunnen jullie allemaal zelf meteen aan de slag.
Creahoek
Hoekenfiche voor punniken: een fiche voor de creahoek
Hoekenfiche voor vingerhaken: een fiche voor de creahoek
Spelhoek
Hoekenfiches voor Jenga en Mikado: te gebruiken in gelijk welk hoekenwerk.
Halli Galli: een leuk reactiespel voor je hoekenwerk
Mumbo Jumbo: een leuk teamspel rond omschrijven en uitbeelden
Jaarplan
Sjabloon jaarplan: aan de hand van dit document kun je elk jaar opnieuw een duidelijk en gestructureerd jaarplan opmaken.
Korte jaarplannen voor taal, rekenen en godsdienst: met dit overzicht weet je als (beginnende) leerkracht wanneer je welk thema moet geven.
Klasversiering
Stiltonklas
Tal van Stiltonversieringen voor de klas en de gang. Sommige dingen kan ik doorsturen via een Word-document, andere dingen heb ik met de hand getekend. Uiteraard kunnen de foto's ook als inspiratie dienen.
Hangers voor in de klas: boekentasjes in twee verschillende formaten inkleuren, overtrekken met zwart, uitknippen, lamineren, terug uitknippen en ophangen.
Spellingschriftje: voor de wekelijkse dictees
Huiswerkmap: om de kleine huiswerkmapjes, de leesmap, de schoolagenda, het mapje met de tafels en het mapje met de onthoudwoorden te bewaren.
Oefenschrift: Ieder kind krijgt een oefenschrift waarin blaadjes kunnen geplakt worden of extra oefeningen in geschreven worden. Op die manier kun je altijd en overal diferentiëren. Dit schrift gaat ook soms mee naar huis.
Voorblad om onmiddellijk aan te passen en te printen.
Twee huiswerkmapjes: Ieder kind krijgt twee huiswerkmapjes. Op die manier geef ik mezelf genoeg tijd om de mapjes te verbeteren. Op dinsdag gaat het groene mee, de volgende dag dan het rode,...
Naamkaartjes huiswerkmap
Rekenschrift: de kinderen krijgen heel regelmatig een toetsje rekenen en dan wordt dat in dit schriftje geplakt.
Mapje voor de onthoudwoorden: de kinderen krijgen elk een mapje voor de onthoudwoorden. Op die manier kunnen ze ze een heel jaar netjes verzamelen en bijhouden. Bij het mapje hoort ook nog een omslag (zie hieronder).
Omslag voor de onthoudwoorden: de kinderen stoppen in het oranje mapje een omslag zodat ze de onthoudwoorden netjes kunnen bijhouden. Gewoon los in een mapje zouden ze verdwijnen.
Mapje voor de tafelkaartjes: in het tweede leerjaar leren de kinderen ook de tafels. Daarom krijgen de kinderen nog een tweede mapje (met een omslag).
Omslag voor de tafelkaartjes: wanneer de kinderen een tafel hebben geleerd, krijgen ze die mee naar huis. De kinderen verknippen de kaartjes en stoppen die in de omslag.
Naamkaartjes in het Stiltonthema: gebruik ik voor de kapstokken, maar ook als bladwijzer voor de schoolagenda. Dit is een Word-document die jij makkelijk aan de wensen van je klas kan aanpassen.
Voorblad voor de schoolagenda: alle agenda's kaft ik en beplak ik dan met zo'n blad. Ook dit staat in een Word-document.
Voorblad agenda: aangepast voorblad voor de meisjes. De meisjes krijgen Thea, de jongens Geronimo.
Geronimotas: een rugzak gevuld met allerlei leuke spullen. Een spelletje, kleurplaten, een kookboek en sprookjesboek, stiften, een luisterboek, een puzzel,...
Voorblad en briefje voor dicteeschrift: met dit briefje worden de dicteeschriften van de kinderen beplakt. Zo zien ze er allemaal hetzelfde uit. Aan de binnenkant wordt er een briefje geplakt zodat de ouders weten waarvoor het schriftje dient en zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt.
Voorblad voor boterhamdozenbak: dit wordt op een curverbox geplakt zodat de kinderen weten waarin ze hun boterhamdozen mogen deponeren.
Een kaartje voor de schrijfmap: handig om op het bestekmapje te kleven.
Hangers voor de gang/gangversiering
Uitgewerkt carnavalgedicht (ook de tekst heb ik zelf geschreven)
Raamschilderij voor de herfst met ecolineblaadjes
Een stemmig hoekje rond carnaval
Themaplaten
Themaplaten november: Allerheiligen, Allerzielen, Wapenstilstand, Voorleesweek, Koningsdag en Sint-Maarten (die makkelijk in Sinterklaas kan omgetoverd worden)
Themaplaten december: begin van de winter en Kerstmis (hier vieren we Sint-Maarten)
Themaplaten december: begin van de winter en Kerstmis (hier vieren we Sint-Maarten)
Themaplaten januari: Nieuwjaar en Driekoningen.
Themaplaten februari: Carnaval en Valentijn. Inkleuren, lamineren en ophangen.
Themaplaten maart: Aswoensdag, Jeugdboekenweek en het begin van de lente. Zoals bij elke andere maand kleur ik de figuren meestal in en hang ik de platen op bij mijn kalender of in mijn godsdienst- of werohoek.
Themaplaten april: Pasen.
Themaplaten april: Pasen.
Themaplaten mei en juni: Moederdag, Pinksteren, Vaderdag en begin zomer
Themaplaten in het klein (A6): handig voor je kalendermuur
Klaswanden
De kalender - uitgebreid: Aan de deur hangt de maand en de feestdagen, maar wanneer een maand voorbij is, hang ik de bladen aan een klaswand. Zo hebben de kinderen een overzicht. Ze moeten immers alle maanden van het jaar kennen en de klaswand is een goeie geheugensteun.
Schooljaarkalender: iedere maand op een apart blad
Schooljaarkalender 2014-2015: makkelijk aanpasbaar voor de komende jaren!
Verjaardagskalender: met de maanden van het jaar in taartvorm en de jarigen op een kaars.
Indiaan zonder naam: een plaats om alle blaadjes zonder naam te verzamelen. Kinderen gaan er zelf naar toe als ze iets missen.
Naamkaartjes op allerhande manieren inzetbaar. Ik gebruik ze om bij de klastaken te hangen, om in te schrijven voor een hoek tijdens het hoekenwerk,...
Lessen
Lessenrooster opmaken: een blanco document om aan te passen en heel wat uitleg over het uitwerken van een goed uitgebouwd lessenrooster.
Muzische
Zelfportret in manga: een omschrijving van hoe je aan het werk kan om zelf een mangaportret te maken. De leerlingen leren wat manga is en hoe ze zelf aan de slag kunnen. Hiernaast zie je een eindresultaat. Uiteraard kun je ook iets anders in manga laten tekenen (een klasgenoot, een korte strip,...)
Waarnemingstekenen aan de hand van appelen en peren
Nieuwjaarsbrieven met zijdepapier
Waarnemingstekenen aan de hand van appelen en peren
Nieuwjaarsbrieven met zijdepapier
Schrift
Overzicht lessen Handschrift D'haese 2: in het tweede leerjaar worden er 64 lessen gegeven aan de hand van twee werkschriftjes (a en b). De kinderen herhalen niet alleen de letters en moeilijke verbindingen, maar leren ook de hoofdletters.
Uitgewerkte lessen schrift
Lezen
Tabel voor de leesmap: de kinderen in mijn klas krijgen een leesmap mee naar huis. Daar zitten leesblaadjes in en het is de bedoeling dat ze minstens een drietal keer per week lezen. Ofwel lezen ze die blaadjes, ofwel lezen ze in een boekje. Als ze in een boekje lezen moeten ze dit noteren in deze tabel. Zo kan ik controleren wanneer ze lezen, wat ze hebben gelezen en hoeveel precies. Die leesmap is eigenlijk gewoon een bestekmapje (zie hieronder).
Leesmap: een bestekmapje met een naamkaartje. Daar stop ik bovenstaande tabel en leesblaadjes in.
Naamkaartjes leesmap
Leesbundel AVI E3, M4 en E4
Leesbundel (oud) AVI 4-niveau: 14 blaadjes
Leesbundel (oud) AVI 5-niveau: 14 blaadjes die ik inzet bij mijn leesmap, maar die op tal van andere manieren gebruikt kunnen worden
Leesbundels: leesblaadjes die ik voor mijn leesmap (hierboven) gebruik, maar die op tal van andere manieren inzetbaar zijn. Er zijn verschillende bundels, op verschillende niveaus.
Overzicht leeslijsten: Ik maakte 200 leeslijsten voor de kinderen en op dit blad kunnen de kinderen de kaarten kleuren die ze al hebben gelezen.
200 leeslijsten met tal van woordrijen
Leesfiches AVI 1
Leesfiches AVI 2
Leesfiches AVI 3
Leesfiches AVI 4
Leesfiches AVI 5
Leesfiches AVI 6
Leesfiches AVI 7
Leesfiches AVI 8
Leesfiches AVI 9
Begrijpend lezen met 'Ik lees, ik doe': Meer uitleg over de map van Abimo. Verschillende creatieve opdrachten voor begrijpend lezen.
Overzichtsblad opdrachten 'Ik lees, ik doe': Een selectie uit de opdrachten van 'Ik lees, ik doe' voor het tweede leerjaar.
Spelregels leesspel Janbibejan: kan ingezet worden als creatieve leesvorm
Slingerlezen: vrij lezen in de vorm van slingerlezen. Na het lezen van een boekje moeten de kinderen een vlagje invullen. De vlagjes worden aan touwen in de klas opgehangen.
Leesmap: een bestekmapje met een naamkaartje. Daar stop ik bovenstaande tabel en leesblaadjes in.
Naamkaartjes leesmap
Leesbundel AVI E3, M4 en E4
Leesbundel (oud) AVI 4-niveau: 14 blaadjes
Leesbundel (oud) AVI 5-niveau: 14 blaadjes die ik inzet bij mijn leesmap, maar die op tal van andere manieren gebruikt kunnen worden
Leesbundels: leesblaadjes die ik voor mijn leesmap (hierboven) gebruik, maar die op tal van andere manieren inzetbaar zijn. Er zijn verschillende bundels, op verschillende niveaus.
Overzicht leeslijsten: Ik maakte 200 leeslijsten voor de kinderen en op dit blad kunnen de kinderen de kaarten kleuren die ze al hebben gelezen.
200 leeslijsten met tal van woordrijen
Leesfiches AVI 1
Leesfiches AVI 2
Leesfiches AVI 3
Leesfiches AVI 4
Leesfiches AVI 5
Leesfiches AVI 6
Leesfiches AVI 7
Leesfiches AVI 8
Leesfiches AVI 9
Overzichtsblad opdrachten 'Ik lees, ik doe': Een selectie uit de opdrachten van 'Ik lees, ik doe' voor het tweede leerjaar.
Spelregels leesspel Janbibejan: kan ingezet worden als creatieve leesvorm
Slingerlezen: vrij lezen in de vorm van slingerlezen. Na het lezen van een boekje moeten de kinderen een vlagje invullen. De vlagjes worden aan touwen in de klas opgehangen.
Muzische vorming
Blanco lesfiche voor muzische lessen: met deze fiche kun je aan de slag voor je lessen muzische vorming. Je werkt volgens een vast stramien en je hebt onmiddellijk een overzicht als je deze fiche bij de hand neemt. Door er een pictogram op te plakken weet je ook onmiddellijk om welk(e) subdomein(en) het gaat. Op de fiche vind je het onderwerp, de doelen, de werkvormen, het materiaal en het eventuele bordschema.
Een naamgedicht op muziek maken: Op basis van dit liedje kun je heel erg makkelijk een naamgedicht maken.
Lijmen van Joke Van Leeuwen: een gedicht waar je heel veel mee kunt doen!
Een naamgedicht op muziek maken: Op basis van dit liedje kun je heel erg makkelijk een naamgedicht maken.
Lijmen van Joke Van Leeuwen: een gedicht waar je heel veel mee kunt doen!
Pictogrammen
Vijf pictogrammen voor de subdomeinen van muzische vorming: hier vind je een pictogram voor beeld, voor muzisch taalgebruik, voor muzikale opvoeding, voor drama en voor bewegingsexpressie. Deze pictogrammen kun je gebruiken voor in de klas, maar ook om je lesfiches te labelen.
Pictogrammen voor de dagen van de week (alleen voor de schooldagen, gelinkt aan de pictogrammen van de schoolagenda)
Leespictogrammen: ik pas in mijn klas verschillende leesvormen toe en twee ervan zijn lezen per twee en in groep. Per twee bedoel ik een goeie met een minder goeie lezer, per groep bedoel ik dan kindjes die op hetzelfde niveau zitten. Op die manier leren ze ook iedereen aanvaarden en om verschillende manieren te werken.
Pictogrammen voor klastaken: verschillende leuke pictogrammen voor tal van klastaken zoals uitdelen, vegen, ophalen, borddienst,...
Ik maakte deze pictogrammen niet zelf, maar kreeg ze toegestuurd van een andere leerkracht.
Pictogrammen uit de schoolagenda: ik maakte een kleurenkopie van de pictogrammen uit de schoolagenda. Zo vinden de kinderen op het bord ook alles terug van wat er in hun eigen agenda staat.
Pictogrammen voor de dagen van de week (alleen voor de schooldagen, gelinkt aan de pictogrammen van de schoolagenda)
Leespictogrammen: ik pas in mijn klas verschillende leesvormen toe en twee ervan zijn lezen per twee en in groep. Per twee bedoel ik een goeie met een minder goeie lezer, per groep bedoel ik dan kindjes die op hetzelfde niveau zitten. Op die manier leren ze ook iedereen aanvaarden en om verschillende manieren te werken.
Pictogrammen voor klastaken: verschillende leuke pictogrammen voor tal van klastaken zoals uitdelen, vegen, ophalen, borddienst,...
Ik maakte deze pictogrammen niet zelf, maar kreeg ze toegestuurd van een andere leerkracht.
Pictogrammen uit de schoolagenda: ik maakte een kleurenkopie van de pictogrammen uit de schoolagenda. Zo vinden de kinderen op het bord ook alles terug van wat er in hun eigen agenda staat.
Pictogrammen voor de babbelmeter: ik hang deze pictogrammen aan het bord zodat de kinderen altijd weten wat er van hen verwacht wordt. In de toekomst wil ik nog een verkeerslicht maken die dan in combinatie met deze pictogrammen kan gebruikt worden.
Pictogrammen zelfstandig werk
Rekenen
Didactisch materiaal
Twintigveld om op kinderen hun bank te bevestigen. Sommigen hebben die steun nodig in het eerste of tweede leerjaar.
Aanvullen tot 10: handig hulpmiddeltje voor de kinderen die moeite hebben met het aanvullen tot 10 bij de brug tot 20.
Getalkaartjes van 1 tot en met 100: makkelijk om te gebruiken voor het maken van een honderdveld, maar tal van andere mogelijkheden!
Oefenmogelijkheden: hoger-lager, rekenoefeningen verzinnen, een getal omschrijven,...
Alle sommen tot en met 10: op kaartjes vind je alle sommen met een uitkomst die ten hoogste tien is. Ik maakte zowel de plus- als de minoefeningen. Deze kaartjes zijn heel handig om heel snel wat te oefenen.
Kaartjes met brugsommen tot 20: alle brugsommen tot en met 20 (2 + 9, 15 - 6,...). Dit kan zowel in het eerste, tweede als derde leerjaar gebruikt worden. Deze oefeningen moeten voldoende geautomatiseerd worden om later ook vlot tot 100 te kunnen rekenen.
Kaartjes voor omslagen extra oefeningen: flitsmethode die meteen z'n vruchten afwerpt :).
Een stempelblad waar de leerkracht na verloop van tijd een stempel kan zetten bij een welbepaald soort oefeningen. Op die manier krijg je zicht op welke oefeningen de leerling in kwestie al kent of nog niet goed kan.
Stempelboekje tafels: als leerlingen een oefening op temporekenen rond een bepaalde tafel zonder fouten hebben gemaakt, dan krijgen ze een stempel. Tien stempels = 1 diploma.
Tafeldiploma: Heeft iemand tien stempels in zijn stempelboekje verzameld? Dan krijgt hij of zij een diploma. Verzamel ze alle 20!
Stempelblad tafels: Zie je het niet zitten om een boekje bij te houden per kind? Dan kun je misschien het volgende blaadje gebruiken. Dit past uiteraard ook bij het stempelblad voor de optellingen en aftrekkingen tot 100.
Maal- en deeltafelkaartjes met oplossingen: deze kaartjes maakte ik om de tafels extra te laten inoefenen. Ik maakte alle maal- en deeltafels en aan de achterkant plakte ik de oplossingen. Zo kunnen de kinderen zelfstandig oefenen.
Kaartjes mét oplossingen: bij moeilijkheden plak ik de welbepaalde oefening op de bank van de leerling. Achter deze link vind je alle kaartjes voor de maal- én deeltafels.
Tafels flitsen: Net voor het naar buiten gaan tafels flitsen. Kennen de kinderen de oefening niet? Neem dan een kaartje met tien oefeningen uit de juiste omslag. Leerlingen vinden dit spelletje leuk en proberen zo weinig mogelijk speeltijd te verliezen.
Grote wandplaten met de maal- en deeltafels: als de kinderen een tafel aanleren, wordt deze in het groot opgehangen. Zo kan die nog een tijdje als geheugensteun dienen.
Kleine wandplaten met de maal- en deeltafels: wanneer een tafel gekend is, haal ik de grote wandplaten weg en hang ik een kleine wandplaat. Op die manier kun je in mijn klas altijd zien welke tafels de kinderen al hebben geleerd.
Vlakke figuren kun je in elk leerjaar gebruiken. In het tweede moeten ze die al kunnen rubriceren volgens hoeken. Daarna leren de kinderen ook de eigenschappen van de figuren,... Een beetje werk om te maken, maar o zo bruikbaar!
Klokjes voor de kinderen. Ik maakte voor ieder kind een doosje met twee klokjes. Die klokjes vond ik in een Zonnekind en ze zitten wel vaker in dit educatief tijdschrift van Averbode. Ik kopieerde zin in twee kleuren en overtrok ze met zwarte stift. Ze zijn heel handig om de klok snel te herhalen.
Euro's voor aan het bord: zowel de munten als de biljetten
Euro's in het klein: om bakjes voor de kinderen te maken
MAB-materiaal: honderdveld, staafjes of tientallen en losse of eenheden
Kaartjes voor positietabel: D, H, T en E
Ik word de tafelkampioen: ik doe per tafel een 1-minuut-test. Als de kinderen minstens 20 oefeningen in 1 minuut kunnen maken, krijgen ze een stempel op dit blad. Op die manier weet ik wie welke tafels beheerst en wie niet.
Rekenen automatiseren met een powerpoint
Rekenen met de hele klas: Via de beamer oefenen we samen met de hele klas. De uitslag van de hele klas wordt op een ballon geschreven en uitgehangen. Op die manier kunnen we de vooruitgang van de groep visualiseren voor de kinderen zelf, voor de leerkracht, maar ook voor bezoekers.
Zelf een breukendoos maken: Aan de hand van volgende documenten kan je een breukendoos maken. Uiteraard kan dit voor elk kind afzonderlijk, maar ik maakte een doos om aan het bord te gebruiken. Breuken komen in het tweede immers maar sporadisch aan bod.
Voorblad eurodoosjes
Schoolfeest
Danspasjes thema Afrika: Een volledig uitgeschreven dans op 'Yeke Yeke' van Mory Kante.
Versiering schoolfeest: Aan de hand van handjes van de kinderen wordt de zaal voor ons schoolfeest versierd.
Versiering schoolfeest: Aan de hand van handjes van de kinderen wordt de zaal voor ons schoolfeest versierd.
Schrijven
Overzichtsblad hoofdletters-kleine letters: op dit blad kunnen de kinderen de geleerde hoofdletter noteren. Zo krijgen ze een overzicht van wat ze al kennen en wat ze nog moeten leren. In de kleine bollen schrijf ik de kleine letters.
Wandplaat schrijven: potloodgreep/pengreep en schrijfhouding
Wandplaten hoofdletters: van elke hoofdletter (A5-formaat)
Wandplaten in kleur: een voorbeeld van hoe je wandplaten er kunnen uitzien.
Kaartjes voor de bank met de hoofdletter én de kleine letter. Kan als geheugensteuntje dienen. Uiteraard is het de bedoeling om alleen de hardnekkige fouten op de bank te kleven.
Bundel schrijfmotoriek: een aantal bladzijden met verschillende oefeningen om de schrijfmotoriek van de kinderen te bevorderen
Bundel hoofdletters: voor iedere methode handschrift inzetbaar
Bundel differentiatie: waar je kinderen hun moeilijke letters of verbindingen nog wat extra in laat oefenen.
Voorbladen schrijfbundels: voor de drie bundels die hierboven staan.
Kaartjes met hoofdletters: als de kinderen een hoofdletter hebben geleerd, hang ik deze letter aan het bord. Op die manier krijgen de kinderen weer een geheugensteuntje (al staat de kleine letter er normaal gezien niet bijgeschreven).
Overzicht hoofdletters: Als een kind extreem veel moeite heeft met een bepaalde hoofdletter hang ik dit blaadje op hun bank. Ik kleur dan de letters waar ze moeite mee hebben en ik schrijf er eventueel de kleine letter naast.
Schrijfopdracht gebaseerd op Schrijfpalet: maak correcte zinnen met opgegeven woorden
Voorblad doos extra schrijfopdrachten: als aanvulling op het werkboekje
Hoe aan de slag met extra opdrachten schrijven?
Welke extra schrijfopdrachten zijn er mogelijk?
Maken van een naamhaarportret: het oefenen van het schrijven van de naam op een creatieve manier
Schrijven op de speelplaats: als extra opdracht kunnen de leerlingen op de speelplaats gaan oefenen. Aan de hand van deze fiche kunnen ze zelfstandig aan de slag en hebben ze eigenlijk geen begeleiding nodig.
Hoofding schrijven: Heel makkelijk inzetbaar voor alle blaadjes rond schrijven. Deze maakte ik nu voor huiswerk, maar huiswerk kan je makkelijk vervangen door hoofdletters, oefenen,...
Overzicht vernieuwingen schrift
Overtrekken van hoofdletters: door de letters groot te schrijven, krijgen de leerlingen voeling met de hoofdletters. Als je daarbij als leerkracht rondloopt, zie je al onmiddellijk waar kinderen fouten tegen maken.
Bundel schrijfmotoriek: een aantal bladzijden met verschillende oefeningen om de schrijfmotoriek van de kinderen te bevorderen
Bundel hoofdletters: voor iedere methode handschrift inzetbaar
Bundel differentiatie: waar je kinderen hun moeilijke letters of verbindingen nog wat extra in laat oefenen.
Voorbladen schrijfbundels: voor de drie bundels die hierboven staan.
Kaartjes met hoofdletters: als de kinderen een hoofdletter hebben geleerd, hang ik deze letter aan het bord. Op die manier krijgen de kinderen weer een geheugensteuntje (al staat de kleine letter er normaal gezien niet bijgeschreven).
Overzicht hoofdletters: Als een kind extreem veel moeite heeft met een bepaalde hoofdletter hang ik dit blaadje op hun bank. Ik kleur dan de letters waar ze moeite mee hebben en ik schrijf er eventueel de kleine letter naast.
Schrijfopdracht gebaseerd op Schrijfpalet: maak correcte zinnen met opgegeven woorden
Voorblad doos extra schrijfopdrachten: als aanvulling op het werkboekje
Hoe aan de slag met extra opdrachten schrijven?
Welke extra schrijfopdrachten zijn er mogelijk?
Maken van een naamhaarportret: het oefenen van het schrijven van de naam op een creatieve manier
Schrijven op de speelplaats: als extra opdracht kunnen de leerlingen op de speelplaats gaan oefenen. Aan de hand van deze fiche kunnen ze zelfstandig aan de slag en hebben ze eigenlijk geen begeleiding nodig.
Hoofding schrijven: Heel makkelijk inzetbaar voor alle blaadjes rond schrijven. Deze maakte ik nu voor huiswerk, maar huiswerk kan je makkelijk vervangen door hoofdletters, oefenen,...
Overzicht vernieuwingen schrift
Overtrekken van hoofdletters: door de letters groot te schrijven, krijgen de leerlingen voeling met de hoofdletters. Als je daarbij als leerkracht rondloopt, zie je al onmiddellijk waar kinderen fouten tegen maken.
Spelletjes
Een paasmemorie met 24 duo's
Vingertwister met een spelbord en kaartjes (in plaats van een rad). Dit spel is een ideale instap voor de les schrijven.
Uitleg dammen: introductiefilmpje om de kinderen te leren dammen.
Dambord om te printen: aan de hand van dit document kan je zoveel damborden maken als je maar wilt. Op die manier kunnen de leerlingen allemaal tegelijkertijd dammen.
Overzicht sudoku's: wat ik dan toe gemaakt heb aan sudoku's.
Sudokudidactiek: iets meer uitleg over het hoe en waarom.
Aantal sudoku's op een rij: van kleiner naar groter, makkelijk tot matig niveau.
Rekenraadsels: voor de derde graad, als tussendoortje of als extra oefening. Op vele manieren inzetbaar.
Woordzoekers - deel 1: 25 woordzoekers, elk rond een ander thema.
Woordzoekers - deel 2: Opnieuw 30 woordzoekers, meteen inzetbaar.
Spel Janbibejan met te printen spelregels
Titelletters voor Boggle: met deze 6 kaartjes kun je je klaswand boven de eigenlijke letterkaarten voor Boggle wat mooier versieren.
Schrijfblad Boggle: om woorden neer te schrijven die je maakt met de getrokken letters
Letterkaartjes voor Boggle: deze zijn inzetbaar in heel wat leerjaren, in mijn tweede gebruik ik mijn klankkaartjes.
Ballonspel op onlineklas: op de oude website van Onlineklas kun je een ballonspel spelen. Ik doe dit samen met de hele klas en probeer zo telkens meer punten te halen!
Ladderspel van Juf Hannah: kan als extra oefening bij schrijven, maar is zeker ook inzetbaar tijdens hoekenwerk of spellinglessen.
Spelling/taal
Didactisch materiaal
Letterkaartjes met zowel losse letters als klanken (eu, ui,...)
Kaartjes met g en ch: op die manier kunnen de kinderen het juiste antwoord flitsen, d.w.z. dat ze het juiste kaartje in de lucht houden als ik (of een andere leerling) een vraag stel. Op die manier kun je heel snel en op een leuke manier oefenen.
Kaartjes met d en t: hiermee kun je op dezelfde manier werken als met de kaartjes voor de g en ch.
Kaartjes met ei en ij: ook hiermee kun je op dezelfde manier werken als met de kaartjes g, ch, d en t
Kaartjes met au en ou: zie kaartjes g, ch, d, t, ei, ij, au en ou
Wandplaten spelling - taal voor het vierde leerjaar: een hele resem platen die aan het bord uitgehangen kunnen worden.
Onthoudwoorden in het groot: ik maakte van elk onthoudwoord een grote versie zodat ik die aan mijn bord of aan de klaswand kan bevestigen. Alle prenten werden met de hand ingekleurd, gelamineerd en voorzien van een strookje magneetlint.
Alle onthoudwoorden op kleine kaartjes zodat er hiermee later memorie kan gespeeld worden.
Klankkaartjes voor verschillende klanken: ik maakte kaartjes voor de ui, eu, oe, ie, ng, nk en sch. Sommige kinderen hebben moeite met deze klanken en daarom plak ik dit kaartje dan op hun bank.
Klankkaartjes - deel 2: kaartjes voor aai, ooi, oei, eeuw en ieuw
Klankkaartjes - deel 4: kaartjes voor f en v
Spelletjes
Instructiebladen dobbelspel: met deze instructiebladen kunnen kinderen verschillende woorden en woordensoorten inoefenen.
Schrijfbladen dobbelspel: deze schrijfbladen kun je gebruiken in combinatie met bovenstaande instructiebladen.
Verbeterboekje dobbelspel: om in combinatie met de schrijf- en instructiebladen van hierboven te gebruiken.
Onthoudwoorden inoefenen op een leuke manier. De kinderen krijgen elk een mapje met onthoudwoorden en moeten daar het juiste woord op noteren met een bordstift.
Andere
Woordfrequentielijst voor de eerste graad: heel erg handig tijdens dictees of het maken van oefeningen. Op die manier weet je goed welke woorden kinderen in een eerste graad moeten kunnen schrijven. Algemene toetsen zijn ook meestal op deze lijsten gebaseerd.
Spreken
Een tabel om spreekopdrachten te evalueren: aan de hand van een blaadje in het Sint-Canisiusblad maakte ik een tabel om spreekopdrachten te evalueren. Mits een beetje aanpassing is het blaadje bruikbaar voor de hele lagere school.
Overzicht bonnen: een manier om een overzicht van de uitgedeelde bonnen te bewaren. Door streepjes te trekken weet ik telkens wanneer iemand drie rode of drie groene bonnen heeft verzameld. Eigenlijk hoef je alleen maar een klaslijst op een groen en op een rood blad af te printen.
Bonnenbus: bewaarmethode voor de bonnen van hierboven - een omslag in de schoolagenda.
Straffen en belonen
Kan beter-bonnen: Kinderen krijgen deze bon als ze iets mispeuterd hebben. Je kunt de naam van het kind erop noteren en er zijn tal van redenen waarom een kind zo'n bon krijgt. De reden staat al op het kaartje genoteerd.
Bravo! Een verrassing!: Als de kinderen een afgesproken aantal groene bonnen kunnen bemachtigen, mogen ze een verrassing kiezen. Die cadeautjes staan op kaartjes geschreven.
Bravobonnen: de kinderen die iets goeds hebben gedaan (dat kan heel uiteenlopend zijn!) krijgen een bravobon. Aan de ommezijde van het kaartje schrijf ik dan op wat de kinderen precies hebben gedaan. Deze bonnen bewaren ze in hun schoolagenda. Nu zitten die los in de agenda, naar volgend jaar toe zou ik een bonnenomslag willen voorzien.
Overzicht bonnen: een manier om een overzicht van de uitgedeelde bonnen te bewaren. Door streepjes te trekken weet ik telkens wanneer iemand drie rode of drie groene bonnen heeft verzameld. Eigenlijk hoef je alleen maar een klaslijst op een groen en op een rood blad af te printen.
Bonnenbus: bewaarmethode voor de bonnen van hierboven - een omslag in de schoolagenda.
Tips
Nummer 1 van de week: een kind van de klas in het middelpunt van de belangstelling zetten met tal van mogelijkheden
Voorblad extra bundels verzamelen aan de achterkant van je bord. Op die manier kun je die voorbladen aan het bord hangen wanneer de kinderen extra werk nodig hebben. Zo moet je het nooit meer zeggen en kunnen de kinderen het ook niet vergeten. Ze kijken naar het bord en weten onmiddellijk waar ze kunnen aan werken als ze klaar zijn met de opgedragen oefeningen.
Toetsen
Toets bewerkingen voor het kerstrapport: een aangepaste versie van die in de handleiding van Kompas.
Korte herhalingstoetsjes rekenen: Elke week geef ik de kinderen een kort herhalingstoetsje. In het begin van het schooljaar is dat met sommen tot 10, daarna gaat het over bewerkingen tot 20 en later over de tafels en bewerkingen tot 100. Zo'n documentje is makkelijk aan te passen en laat ik in het rekenschriftje (van Stilton) plakken.
Toets meetkunde voor de eerste graad
Toets meetkunde voor de eerste graad of als herhaling in het derde leerjaar
Toets spelling: in de hele lagere school inzetbaar!
Varia
Een voorbeeld van een powerpoint voor een ouderavond: in enkele overzichtelijke bladzijden probeer ik zo duidelijk mogelijk de klaswerking uit de leggen. De powerpoint is voor zo'n avond een heel goede leidraad.
Omrekentabel voor punten op 15: met deze tabel kun je makkelijk punten op 15 omzetten naar een resultaat op 20.
Een klasblog maken: het is een leuk idee om voor ouders, grootouders, kinderen en familie een klasblog te maken. Zo kunnen er heel wat mensen de avonturen van je leerlingen volgen. Ook is het handig om korte mededelingen te doen (zoals pedagogische studiedagen, Strapdag,...)
Extra taak - oefeningen tot 20: als extra werk of als strafje.
Extra taak - onthoudwoorden: dit blaadje kun je inzetten als straf, maar is uiteraard ook erg geschikt als extra oefening.
Extra taak - tafels: ook als straf of als extra inoefening.
Nieuwe plaatsen: aan het begin van een nieuwe maand geef ik de kinderen altijd een andere plaats. Daarom maakte ik het volgende blad met de klasopstelling. Zo kan ik makkelijk namen neerschrijven.
Wat heb ik geleerd vandaag? Een overzicht van talrijke weetjes op één van je klaswanden maken. Vinden de kinderen heel leuk én leerrijk!
WK Voetbal organiseren op school: met ploegjes over de verschillende klassen heen!
Voorbladen
Voorblad kleurplaat: Als dit aan het bord hangt, weten de kinderen dat ze mogen kleuren.
Wandplaten
Wandplaat leestekens: Deze wandplaat gebruik ik in het begin van het tweede leerjaar om het begrip 'leesteken' aan te brengen. Op die manier weet men dat er op het einde van een zin steeds een leesteken moet staan en dit kan een punt, een vraagteken of een uitroepteken zijn.
Wandplaten taal: Verzameling wandplaten die bij de handleiding Kameleon passen, maar die overal in de eerste en tweede graad inzetbaar zijn. Wil je ze wat uitgebreider? Kijk dan eens hieronder.
Wandplaten spelling - taal voor het vierde leerjaar: een hele resem platen die aan het bord uitgehangen kunnen worden.
Wandplaat meten (basis)
Wandplaat 'groter dan'
Wandplaat 'kleiner dan'
Wandplaat euro
Wandplaat wegen
Wandplaat inhoud meten
Wandplaat 'groter dan'
Wandplaat 'kleiner dan'
Wandplaat euro
Wandplaat wegen
Wandplaat inhoud meten
Werkbladen
Rekenen
Blanco honderdveld waar je allerlei oefeningen kan op maken. De kinderen kunnen hier gevraagde getallen op invullen, maar kunnen ook het volledige honderdveld als geheugensteun gebruiken.
Herhalen van rekenen tot 100 zonder brug: met dit werkblaadje kun duidelijk zien wie de leerstof beheerst en wie niet.
Huiswerk getallen tot 100: de kinderen leren getallen tot 100 juist schrijven en zien hoe ze worden voorgesteld. De kinderen moeten de getallen ook op het honderdveld aanduiden of kleuren.
Huiswerk getallen tot 100: de kinderen leren getallen tot 100 juist schrijven en zien hoe ze worden voorgesteld. De kinderen moeten de getallen ook op het honderdveld aanduiden of kleuren.
Huiswerk rekenen - delen: ook het begrip 'delen' is voor sommige kinderen moeilijk te begrijpen. Met dit blaadje wordt dit begrip extra ingeoefend.
Rekenen tot 100: blad dat als basis kan dienen voor dagelijkse of wekelijkse herhalingen.
Temporekenen: met wat meer uitleg over hoe ik dit gebruik.
Tafelrooster: om mee te groeien doorheen het tweede leerjaar en eventueel om als extra hulpmiddel in te zetten.
Rekenen tot 100: blad dat als basis kan dienen voor dagelijkse of wekelijkse herhalingen.
Temporekenen: met wat meer uitleg over hoe ik dit gebruik.
Tafelrooster: om mee te groeien doorheen het tweede leerjaar en eventueel om als extra hulpmiddel in te zetten.
Spelling
Verdubbelen van een medeklinker: een werkblaadje dat ook als huiswerk dienst kan doen. Ik gebruikte het na een lessenreeks rond het verdubbelen van een medeklinker na een korte klinker. De kinderen schrijven het meervoud van een aantal woorden. Daarnaast moeten ze ook een aantal werkwoorden vervoegen.
Huiswerkblaadje spelling: een blaadje voor het inoefenen van de onthoudwoorden van thema 1 tot en met 5
Huistaakje spelling dat ook als extra werkblad dienst kan doen: inoefenen van woorden met au/ou, verwijswoorden en tweeklanken.
Huiswerkblaadjes Kameleon/spelling tweede leerjaar: één werkblaadje per thema. De kinderen schrijven de woorden op en maken met een paar woorden een mooie zin. Deze blaadjes sluiten aan bij de handleiding Kameleon.
Werkbladen spelling: een reeks van zes werkblaadjes rond spelling voor 3-4-5-6
* g – ch – gt – cht – ng – nk – ngt – nkt
* hoofdletter of kleine letter
* moeilijke woorden
* verdubbeling van medeklinkers - kattenafspraak
* vul de juiste letter in (1)
* vul de juiste letter in (2)
Huiswerkblaadje spelling: een blaadje voor het inoefenen van de onthoudwoorden van thema 1 tot en met 5
Huistaakje spelling dat ook als extra werkblad dienst kan doen: inoefenen van woorden met au/ou, verwijswoorden en tweeklanken.
Huiswerkblaadjes Kameleon/spelling tweede leerjaar: één werkblaadje per thema. De kinderen schrijven de woorden op en maken met een paar woorden een mooie zin. Deze blaadjes sluiten aan bij de handleiding Kameleon.
Werkbladen spelling: een reeks van zes werkblaadjes rond spelling voor 3-4-5-6
* g – ch – gt – cht – ng – nk – ngt – nkt
* hoofdletter of kleine letter
* moeilijke woorden
* verdubbeling van medeklinkers - kattenafspraak
* vul de juiste letter in (1)
* vul de juiste letter in (2)
Er volgen later nog meer werkblaadjes!
Werkblad voor een oefendictee: ik maakte zowel een blaadje voor woorden als voor zinnen. Ik gebruik dit tussendoor om bepaalde woorden nog eens op te frissen.
Huistaakje spelling: woorden overschrijven en de juiste woorden in de bijpassende zinnen invullen.
Wero
Huiswerkblad kalender: kan uiteraard ook ingezet worden in de les rekenen.
Wero
Adreskaartje voor op de bank: Dit kaartje kun je voor ieder kind gaan invullen zodat ze in het begin de gegevens gewoon kunnen overschrijven. Het is uiteraard de bedoeling om de kaartjes later op het jaar opnieuw te verwijderen.
Adressenboekje waar de kinderen hun voornaam en familienaam, hun straat, huisnummer, postcode, gemeente en verjaardag kunnen in oefenen. Dit is een belangrijke doelstelling in het tweede leerjaar en met het gebruik van dit boekje kunnen kinderen tussendoor ook makkelijk oefenen. Hun ingevuld kaartje hangt in het begin op de bank.
Knap werk !
BeantwoordenVerwijderenIk merk meteen dat er enorm veel tijd en zorg in gekropen is.
Je mag fier zijn !
Dank u wel!
VerwijderenNou echt Super werk wat je verricht!
BeantwoordenVerwijderenEn vanaf vandaag alles gratis beschikbaar!
VerwijderenIk ben nog student, maar vind hier al een hele hoop tips en bruikbaar materiaal.
BeantwoordenVerwijderenHeel fijn! Mooi gedaan en vooral... dank je wel!
Isabelle
Graag gedaan!
VerwijderenWauw! Echt superknap en erg bruikbaar materiaal! Hier kom ik zeker en vast regelmatig nog eens snuffelen om ideetjes op te doen!
BeantwoordenVerwijderenProficiat!
Nikita
Dank u wel!
VerwijderenKnap werk! Een kus van de juf en een bank vooruit!
BeantwoordenVerwijderenIk heb je een mailtje gestuurd. Groetjes Leen
Dan hoop ik dat je intussen al een antwoord kreeg ;).
VerwijderenWOW! Knap!
BeantwoordenVerwijderenBedankt!
VerwijderenSuper! Heel knap gedaan en fijn dat je dit allemaal deelt!
BeantwoordenVerwijderenGraag gedaan!
VerwijderenBeste juf Gietje, waw! Ik merk wel dat ik ook verschillende dingen aanmaakte die u hier ook op heeft staan (o.a.eigen MAB materiaal om aan het bord mee te werken...) . We proberen nog al te vaak het 'warm water' uit te vinden zeker? ;-) Veel succes en als ik iets kan aanvullen, met plezier. Ik mail u!
BeantwoordenVerwijderenNieuw materiaal is steeds welkom op gietjescorner@hotmail.com :)
VerwijderenHallo,
BeantwoordenVerwijderenIk heb al 2x een mailtje gestuurd om bepaalde materialen te kunnen gebruiken maar ik krijg geen antwoord.
Groeten
Heb je intussen al wat van mij gehoord?!
VerwijderenHeel mooi verzorgd en bruikbaar materiaal ! Chapeau !!!
BeantwoordenVerwijderenDank u!
VerwijderenHoi, ik heb geprobeerd om een mailtje te sturen naar jou: gietjescorner@hotmail.com maar ik krijg steeds een foutmelding...
BeantwoordenVerwijderenGroetjes
Heb je het intussen nog geprobeerd? Ik weet niet hoe dat komt. Er zijn nog mensen die dat voorhebben. Kan ik je nog ergens mee helpen? Dan roep je maar!
VerwijderenEven vermelden wat je prachtig werk levert! WAUW !
BeantwoordenVerwijderenDank u! Ik hoop er heel wat mensen mee te kunnen helpen! En we blijven vooral voort doen :).
VerwijderenKnap werk!
BeantwoordenVerwijderenIk heb je een mailtje gestuurd.
Groetjes
Kim
Super! Heel mooie dingen!!! Leuk dat je dit allemaal wil delen :)!
BeantwoordenVerwijderenHeel erg bedankt voor al het mooie materiaal! Ik ben pas begonnen als logopedist en kan heel wat materiaal gebruiken voor mijn therapieën. Lief van je om zoveel te delen met onbekenden.
BeantwoordenVerwijderenWauw, wat een topjuf! Als zorgjuf kan ik supergoed gebruik maken van je leeslijsten en leesfiches, een dikke merci!
BeantwoordenVerwijderen