zaterdag 5 oktober 2013

De Chaos, het tweede deel van de Deadline-trilogie

Eerder schreef ik hier al iets over het boek 'De Chaos' van Rachel Ward. Toen zag mijn blog er echter nog niet zoals nu uit dus post ik vandaag een beter bericht over dit boek (hoor die perfectionist weer in mij). Vroeger had ik namelijk ook de gewoonte om veel te veel andere boeken tussen vervolgboeken te lezen waardoor de verbintenis tussen de verschillende delen eigenlijk wat kapot werd gemaakt. Je herinnerde je vaak nog wel een paar dingen, maar de details van het verhaal was je jammer genoeg kwijt.

Zoals ik eerder al vertelde, ben ik met de jaren wat slimmer geworden. Dat denk ik (of hoop ik) toch. Daarom probeer ik van trilogieën of andere vervolgreeksen onmiddellijk alle delen mee te brengen zodat ik ze gewoon na elkaar kan lezen. Zo pik je van de boeken ook het meeste op denk ik. Dus na Deadline waar ik hier over schreef, geef ik nu mijn mening over het vervolg die 'De Chaos' wordt genoemd. Het derde deel 'Oneindig' ligt trouwens ook al klaar.


Gegevens

Oorspronkelijke titel: The Chaos
Vertaald door: Aleid van Eekelen-Benders (2010)
Omslagontwerp: Leentje van Wirdum / Steve Wells
ISBN: 978 90 477 0308 2
Uitgeverij: Lemniscaat Rotterdam
Aantal pagina's: 335


Flaptekst

Adam ziet getallen in de ogen van mensen - de datum waarop ze zullen sterven. Het is al moeilijk genoeg om daarmee te moeten leven, maar het wordt bijna ondraaglijk als hij ziet dat iedereen om hem heen dezelfde datum heeft: 1 januari 2027. Er dreigt een vreselijke ramp. Maar in welke vorm? Dan ontmoet hij Sarah. Adam krijgt het gevoel dat zij meer weet dan ze laat merken. Kunnen ze hun krachten bundelen tegen het naderende onheil?


Mijn beoordeling (++)

Ik las nu voor de tweede keer dit boek en ik moet zeggen dat het me blijft bekoren. Het is origineel en spannend tegelijk. Deze twee troeven kunnen heel weinig auteurs met elkaar combineren. Ik lees nu niet zo veel, maar wel erg regelmatig en vaak heb je het gevoel dat je dezelfde boeken leest terwijl dat niet zo is. Veel werken komen op hetzelfde neer of draaien om iets gelijkaardigs. Met de 'Deadline-trilogie' kom je terug op adem. Oké, het zijn jeugdboeken, maar ze zijn verdomd goed geschreven. Rachel Ward neemt je mee in een wereld vol zesde zintuigen, maar het stoort me niet. De fantasie lijkt niet fake of er zo maar bij gesleurd. Alles lijkt zo echt. Daarom zou ik deze boeken iedere lezer onder jullie aanraden. Zelfs aan de schoolgaande jeugd die helemaal niet van boeken houdt. 



Bron afbeelding:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...