woensdag 8 januari 2014

Logische, maar misschien ook handige tip!

Ik merk de laatste jaren dat mijn lesgeven steeds maar weer evolueert en dat ik beter en beter mijn draai vind. Dat komt misschien omdat ik voor het tweede jaar op rij eens voor hetzelfde leerjaar sta. Materiaal maken en dan eindelijk nog eens opnieuw kunnen gebruiken, dat vind ik echt een luxe.

Toch vraagt het elke dag opnieuw veel energie om voor een klas van - maar liefst - 30 kapoenen te staan. Maar o, wat heeft het voldoening als blijkt dat ze alle 30 helemaal snappen wat je vertelt! De een heeft soms wat meer uitleg nodig dan de ander, maar die tijd krijgen de kinderen ook. Daarom werk ik graag met extra boekjes. Ieder jaar worden er twee via de uitgeverij besteld (de scheurblokken van Kompas en Kameleon), maar ik maak er ook graag zelf.

                                                      

Zo liet ik hier eerder al zien dat ik ook een boekje voor schrijven heb. Daarnaast zit er ook nog een extra rekenbundel met bewerkingen en de bundel van de voorbije vakantie in de bank. Op die manier kunnen de leerlingen altijd aan de slag als ze eerder klaar zijn.

Het is echter niet altijd evident voor kinderen van het tweede wat er nu mag en niet mag. Daarom heb ik een goeie TIP. Ik kopieerde of bewaarde van ieder extra boekje de voorkaft. Deze hangen aan de achterkant van mijn bord. Van het moment dat kinderen iets anders mogen doen, hang ik de voorkaften van de boekjes uit waarin ze mogen werken. Zo hoeven ze nooit nog te vragen wat ze moeten doen als ze klaar zijn. Dit is een handig systeem waarbij je iets meer differentiatietijd krijgt terwijl andere leerlingen rustig en in stilte kunnen verder werken.

De vakantiebundels werden hier eerder al gepubliceerd en later op het jaar volgt er nog een voor de krokus- en paasvakantie. Andere bundels maak ik door eigen werkbladen met die van anderen te combineren. Bekijk zeker ook eens Klascement, daar vind je eveneens een schat aan materiaal.

Extra boekjes worden ongeveer één keer per maand opgehaald zodat ook deze verbeterd worden. Op die manier krijg je ook een zicht op wie wat al gemaakt heeft en wat nog 'algemene' moeilijke leerstof blijft te zijn. Met dit in je achterhoofd kun je aan nieuwe extra boekjes beginnen denken.


Deze foto is niet meer helemaal up-to-date, maar het geeft jullie toch een idee!

Bronnen afbeeldingen:
http://www.educatief.diekeure.be/educatief/lager/voorthuis/detail.php?uitgaveID=160
http://lager.diekeure.be/nl-be/catalogus/kameleon-592/kameleon-spelling-6-correctiesleutel-scheurblok-blauw-1587

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen