zondag 5 april 2015

Dobbelen maar!

In een tweede leerjaar is de aan te leren hoeveelheid leerstof niet zo groot waardoor je heel vaak hetzelfde moet gaan inoefenen. Als dat altijd op dezelfde manier gebeurt, wordt het al snel saai voor de kinderen. Daarom zou ik in deze vakantie wat oefeningen of spelletjes willen uitwerken zodat we in het derde trimester op een speelse manier kunnen herhalen.

De voorbije jaren en maanden pinde ik heel wat en verzamelde ik ook interessante links op het net. Tijd dus om hier iets mee te doen. Gisteren ging ik aan de slag met de volgende pin van Juf Christa en maakte mijn eigen dobbelspelen. Pas op, ik veranderde niet zo heel veel dus alle eer komt hier juf Christa toe! Ik maakte wel een extra dobbelblad en ik voorzag ook schrijfbladen voor de kinderen.

Het instructieblad ziet er als volgt uit... Ik maakte er vijf verschillende.


Er zijn daarnaast ook vijf verschillende schrijf- of invulbladen.


Zo wordt het spel gespeeld:
* kinderen gaan in groepjes van twee of drie zitten
* ze nemen elk een welbepaalde kleur balpen of potlood
* ze noteren hun naam (er is bovenaan plaats voorzien) en dit in hun 'eigen kleur'
* het blad wordt bij de jongste van de groep gelegd
* er wordt een welbepaalde speltijd afgesproken en binnen die minuten wordt er gespeeld
* er wordt gedobbeld en de jongste van de groep schrijft een passend woord in de juiste kolom
* het blad wordt doorgegeven en er wordt opnieuw gedobbeld, nu is het aan kind 2 om een woord te schrijven
* zo gaan we verder tot de speltijd is afgelopen

Wat nog in aanmaak is...
Ik zou het misschien graag nog wat doortrekken alhoewel ik niet goed weet of dit wel een goed idee is. Misschien is dit spelletje dan weer iets te tijdrovend, maar ik wil vooral dat ze ook uit hun fouten gaan leren.

Daarom wil ik als leerkracht de blaadjes graag gaan verbeteren en daar dan punten opzetten. Zo kan ik een winnaar uitroepen. Aangezien er gemengde groepen zijn, zullen het niet meteen de sterkste spellers zijn die winnen.
Daarnaast zou ik een boekje willen maken met de categorieën waarbij de kinderen hun foute woorden dan kunnen gaan noteren. Op die manier onthouden ze de correcte schrijfwijze wellicht een pak beter.

Wat denken jullie? Nog verder uitwerken? Of gewoon het bovenstaand materiaal gebruiken (zonder verbeteren)? Laat hieronder een reactie achter. Ik zou er heel blij mee zijn!


Wil je nu al aan de slag met dit spelletje? Dan kan dit uiteraard. Hieronder kun je alles heel snel en gratis downloaden!

De instructiebladen vind je hier.
De schrijfbladen zie je hier.


Ik wens jullie allemaal een geweldig paasfeest!


Bron:
* http://juf-christa.webnode.nl/
* https://www.pinterest.com/pin/297378381620398309/

2 opmerkingen:

  1. Wat een simpel en leuk idee! Ik wil er graag gebruik van maken en ga 'm dus downloaden. Bij ons gebruiken we andere categorienamen, maar zover ik dat kan zien, kan ik dat aanpassen(?)
    Je laatste optie om het na te kijken en er punten aan te koppelen zou ik niet doen. Het is een spelletje, dus dat moet leuk blijven en je mag hopen dat ze elkaar corrigeren wanneer ze aan het spelen zijn. Tenminste dat wil ik wel stimuleren, zo kunnen ze spelenderwijs van elkaar leren. Prima toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry dat ik nu pas reageer. In 2016 probeer ik jullie nog beter van dienst te zijn ;). Intussen het spelletje al geprobeerd? Of kon je de namen niet veranderen? Anders stuur ik het document graag gratis naar je door. Je roept maar als ik je nog ergens mee kan helpen!

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...