donderdag 18 juni 2015

Kwartet voor Vaderdag! - deel 1

Een paar jaar terug maakte ik een memory voor Vaderdag. Hoe ik dat deed? Dat kun je hier allemaal nalezen. Ik moet zeggen dat ik het toen wel een goed idee vond om een spel voor de papa's te maken en daarom trok ik die lijn dit jaar door. Aangezien er dit jaar een zus in de klas zit van een jongen die de memory al eens maakte, moest ik op zoek naar een ander idee. Via Pinterest en andere interessante sites kwam ik bij een kwartet uit.

De vorige keer werkte ik met foto's van kinderen en vaders en ook dit keer wilde ik het spel persoonlijk maken. Daarom maakte ik een brief met talrijke vraagjes. Deze werd op voorhand meegegeven naar huis zodat ik over persoonlijke antwoorden kon beschikken.

De brief zag er als volgt uit...


Wil je de brief ook integraal inzetten of als basis gebruiken? Kijk dan snel even hier

Aangezien ik graag zes kwartetten wilde vormen zocht ik naar zes categorieën. 
Ik koos voor:
* Uiterlijk: kleur ogen, kleur haar, lengte, schoenmaat
* Geboorte: geboortedatum, geboorteplaats, naam vader, naam moeder
* Familie: eigen naam, broers, zussen, kinderen
* Hobby's- werk: beroep, droomjob, hobby, hou niet van...
* Favorieten: muziek, tv-programma, eten, dier
* Weetjes: sterrenbeeld, leukste sport, ik hou van..., grootste wens 

Ik goot die ideeën in een kaartvorm en printte alles in kleur af.

Eerst maakte ik trouwens een sjabloon...


Je kunt het hier downloaden. Mijn collega van het eerste leerjaar gaf me de terechte opmerking dat het voor jonge kinderen niet zo evident is om gebogen te knippen. Wil je dit dus met kleine kinderen maken, dan maak je eventueel beter rechte hoeken. Al was ik toch blij met het resultaat bij mijn leerlingen!

De voorgedrukte kaarten zagen er dan als volgt uit...





Het was wat foefelen om ze te maken, maar ik ben blij dat ik ze nu heb. Ik ben van plan om ze in de toekomst nog wat meer te gebruiken. Daarnaast deel ik ze ook met veel plezier met mijn lezers!


Hoe ik er verder mee aan de slag ging, vertel ik je in een volgend postje. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!

1 opmerking:

  1. Heel mooi! Dank voor het delen.
    Ik wilde de tekst in word aanpassen maar dat is helaas niet mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...