zaterdag 7 mei 2016

Liedjes voor de les schrijven

Ik had het eerder op mijn blog al eens over liedjes en het berichtje daarover vind je hier terug.
Vandaag wil ik er echter nog wat aan toevoegen. Het is immers niet voor elk kind zo makkelijk om alle teksten van buiten te leren. Daarom vond ik het een goed idee om van elk liedje een tekstblad te maken. Uiteraard hoeft niet elk kind te gebruiken, maar het kan voor onzekere leerlingen zeker een ruggensteuntje zijn ;).

Aangezien het vorige bericht al twee jaar geleden op mijn blogje werd gepost, werd er uiteraard ook nog het een en ander toegevoegd aan het repertoire! Eerst lijst ik nog eens alle liedjes op, onderaan dit bericht kun je de blaadjes voor de kinderen downloaden!

Wil je gaan schrijven?

Twee versies met dezelfde tekst



Refrein
Wil je gaan schrijven
moet je veel leren
wat moet je weten
heb jij een idee?

Wil je gaan schrijven
moet je veel leren
zullen we beginnen
doe met ons mee.

Zit rechtop, je hoofd net iets naar voren
voeten op de vloer
ja precies, zo gaat het goed.

Denk eraan, niet hangen op die tafel
waar laat je nu je armen
je weet wel hoe dat moet.

Refrein

Het papier een beetje schuin op tafel
pak je potlood vast
tussen wijsvinger en duim.

Aan de slag
nu gaan we het proberen
oefenen en leren
straks krijgen we een pluim.

Refrein



De zevensprong

Voor de originele versie met tekst: 

Instrumentale versie:



Heb je wel gehoord van de schrijfjuf, de schrijfjuf. 
Heb je wel gehoord wat de schrijfjuf zegt? 
Ze zegt dat ik goed schrijven kan. 
En dat kan ik als de beste, man. 

Dat is 1- alle spullen van de tafel. 
Dat is 2- stoel aanschuiven. 
Dat is 3- rug tegen de leuning. 
Dat is 4- hoofd rechtop. 
Dat is 5- voeten op de grond. 
Dat is 6- met je hand je schrift een beetje schuin leggen. 
En dat is 7- pen pakken en …schrijven maar.

Nog een andere variatie

Heb je wel gehoord van het schrijfbeest, het schrijfbeest, 
heb je wel gehoord wat het schrijfbeest zegt. 
Hij zegt dat ik niet schrijven kan, 
maar dat is een grote leugen, man.

En dat is één: lln. gaan recht op hun stoel zitten 
En dat is twee: lln. schuiven hun billen naar achteren en zitten dus echt rechtop 
En dat is drie: lln. zetten hun voeten plat op de grond 
En dat is vier: lln. zorgen dat er ruimte zit tussen hun buik en de tafel 
En dat is vijf: lln. leggen hun schrift goed 
En dat is zes: lln. zorgen dat de ruimte tussen schrift en gezicht goed is 
En dat is zeven: lln. pakken hun vulpen goed vast en laten dat duidelijk zien.

Vader Jacob


Voor de originele versie (eerste 40 sec):
 
of

Instrumentale versie:

Rechtop zitten, rechtop zitten.
Pak je pen, pak je pen.
Voeten naast elkaar, voeten naast elkaar.
Schrijven maar, schrijven maar.

Nog een andere variatie

Rechtop zitten, rechtop zitten.
Pas je vuist, pas je vuist.
Elleboog op tafel, elleboog op tafel.
Schrift wat schuin, schrijf wat schuin.


Altijd is Kortjakje ziek

Originele versie: 

Instrumentale versie: 

Zijn je vingers weer de klos,
maak ze dan maar lekker los.
Doe je vingers bij elkaar.
Heen en weer en zwaaien maar.
Zijn je vingers weer de klos,
schud ze dan maar lekker los.


Li La Letters (Het Schrijflied)

Originele versie (alleen lied):

Voorbeeld van in een klas (met bewegingen):


Refrein
Ik schrijf li-la-letters zonder spi-spa-spetters
netjes op de lijn, schrijven vind ik fijn!
Zo schrijf ik li-la-letters zonder spi-spa-spetters
netjes ... op de lijn.

'k Pak mijn potlood op de juiste hoogte vast,
met drie vingers, zodat het past
tussen wijsvinger en duim,
niet te strak en niet te ruim
en mijn middelvinger steunt,
zodat het potlood stevig leunt.

Refrein

Met mijn beide voeten stevig op de grond,
mijn rug is recht ... en dus niet rond.
Mijn stoeltje heel goed aangeschoven,
ogen niet te dicht erboven,
schrijf ik en dat doe ik graag
op mijn allermooist vandaag.

Refrein

Mijn onderarm leg ik elke keer
rustig op mijn bankje neer.
Mijn schrijfhand leg ik niet te stijf
onder de lijn waar ik op schrijf.
Mijn vrije hand, dat is niet gek
houdt mijn blaadje op z'n plek.

Refrein

Kijk eens heel goed naar de richting van mijn blad.
Het ligt schuin voor mij, zie je dat?
Mijn blaadje ligt zoals het moet,
een lege tafel, dat is goed.
't Pijltje wijst naar mij toe
dan maakt schrijven mij niet moe.

Refrein (2x)

Schrijfliedje

Tekst en muziek:


Staan mijn voeten goed?
Zitten mijn billen goed?
Heeft mijn buik nog plaats?
Zijn mijn schouders los?
Houd ik mijn hoofd rechtop?
Heb ik het potlood goed vast?

Alles goed, alles keurig.
Ja, nu schrijven maar!
Alles goed, alles keurig.
Ja, nu schrijven maar.

2x


Dit zijn de liedjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle liedjes van hierboven kun je hieronder downloaden!




Nog een heel fijn en zonnig weekend gewenst allemaal!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...