woensdag 15 februari 2017

Do you remember - slot van mijn nummer op het schoolfeest

Dat ik dit jaar Egypte koos voor het schoolfeest, dat wisten jullie wellicht al. Ik vertelde jullie er hier en hier al meer over. In die twee blogpostjes deed ik uit de doeken hoe mijn act in elkaar zat, maar jullie hadden het laatste stuk nog tegoed van mij. Daarom kom ik er vandaag nog eens op terug.

Ik koos dus voor het nummer 'Do you remember' van Michael Jackson en ik baseerde me op de volgende clip.


Vorige week beschreef ik de dans al tot 6'10'' en nu ga ik dus gewoon verder.

6'10''-

De kinderen staan nog steeds in de volgende opstelling.


6'10''-6'14''
Bij 6'10'' gaan de kinderen zich omdraaien en dit doen ze elk om de beurt.
Het kind dat vooraan in de punt van de piramide staat draait op tel één. 
Het kind dat als tweede (ook nog in de punt van de piramide) staat draait op tel twee.
Op tel drie draaien de kinderen die juist na de twee 'puntkinderen' staan. Zowel het kind links als rechts.
Op tel vier draaien dan de volgende kinderen.
Op tel vijf nog twee kinderen en op tel zes de achterste twee kinderen.
Op 6'14'' staan al de kinderen dus met hun rug naar het publiek.
Ze moeten twee tellen wachten (want er zijn twee tellen van de acht over na het draaien).

6'15''-6'18''
Alle kinderen gaan acht tellen naar rechts. Dus eerst zetten ze hun rechtervoet opzij en ze zetten er daarna hun linkervoet naast. Dit doen ze voor acht tellen. Ik liet ze hun armen boven hun hoofd strekken. Als ze naar recht stappen, draaien ze hun handen ook naar rechts, zetten ze hun voet bij, dan draaiden ze hun handen naar voor. De handpalmen staan in een hoek van 90° met hun handen.

6'19''-6'23''
We doen nu net hetzelfde als hierboven, maar stappen nu naar links waardoor we weer naar onze oorspronkelijke plaats gaan. Wel nog steeds met de rug naar het publiek. Ook nu worden de handen gebruikt. Ze worden naar links gedraaid als we naar links stappen, bij de bijtrekpas draaien we de handen naar voor.

6'24''-6'27''
Hier draaien de kinderen weer met hun gezicht naar het publiek en ze doen dit net in de omgekeerde volgorde van daarjuist. Dus eerst de achterste twee leerlingen, laatst de voorste uit de piramide.
We doen dit nu wel al springend, terwijl de kinderen hun armen langs hun zij doen.
Dus op tel één draaien de achterste twee, daarna op tel twee de volgende twee,... 
Tot het eerste kind terug met z'n gezicht naar het publiek staat (op tel zes). De twee resterende tellen blijven ze wachten.

6'28''-6'32''
Kinderen klappen op tel 1 in hun handen, boven hun hoofd.
Op tel twee laten ze hun handen zakken langs hun lichaam.
Op tel drie klappen ze weer met gestrekte armen boven hun hoofd.
Op tel vier zakken de armen weer.
Herhalen tot tel 8. Dus vier maar klappen, vier keer handen langs het lichaam.

6'32''-6'36''
Kinderen zetten hun handen telkens twee tellen in dezelfde positie als bij het begin van de dans van de mummies. Kijk hiervoor zeker eens naar de linkjes van de andere blogposten over dit schoolfeestnummer. Je vindt ze terug bovenaan dit artikel.
De kinderen zetten hun handen twee tellen in een hoek omhoog.
Dan twee tellen in een hoek omlaag (met de elleboog dus opgetrokken).
Twee tellen met de handen op elkaar voor hun bekken.
En twee tellen de handpalmen op elkaar voor hun borst.

6'37''-6'41''
Zelfde als tussen 6'28'' en 6'32''. 
Klappen en de armen langs hun lichaam.

6'42''-6'50''
Kinderen hebben twee keer acht tellen de tijd om naar hun plaats te huppelen.
Ze doen dit door gelijktijdig ook weer te klappen boven hun hoofd. 
Tegen het einde van die zestien tellen is het de bedoeling dat de kinderen per twee voor elkaar staan.

6'51''-7'03''
Dit is een behoorlijk moeilijk stukje, ik zeg het maar :). Eens het lukt is het wel een mooi schouwspel om naar te kijken. Ik gebruikte de moves uit de clip die je hierboven kunt bekijken. Ga in de clip eens naar 7'48''. Ik gebruik het stukje van 7'48'' tot 7'52''.
De houdingen mogen de kinderen wel wat langer aanhouden zodat het niet te snel gaat.
Het is de bedoeling dat kinderen eerst een hoek maken met hun armen. Als de voorste de rechterhand omhoog houdt en de linkerhand naar beneden dan doet het kind erachter juist hetzelfde. 
Dit houden we twee tellen aan.
Dan wisselen we van kant. Hand die hoog stond, gaat naar beneden en omgekeerd.
Daarna gaan de handen tegen elkaar. Ik kan niet uitleggen hoe, maar bekijk zeker de clip van Michael Jackson. Dan begrijp je wat ik bedoel. Dit doen we ook twee tellen.
Dan brengen de kinderen de handen naast elkaar. Het voorste kind kruist de armen en het andere kind plant zijn handpalmen eigenlijk gewoon via de buitenkant tegen die van het voorste kind.
Dan worden de handen plat geduwd. Het kind vooraan duwt de beide handen plat waardoor de andere handen ook plat gaan.
De handen van het achterste kind gaan dan open terwijl het voorste kind ze weer in een hoek zet. Beide armen staan in een hoek naar boven met de ellebogen wijd.
En dan gaan de armen van het voorste kind naar boven en doen ze hun handpalmen samen terwijl het achterste kind de handen tegen elkaar duwt voor de borst van het bovenste kind.
Een heel moeilijke uitleg wellicht, maar kijk echt naar de clip. Dan snap je wat ik bedoel (denk ik ;)).

7'03''-7'21''
De mummies huppelen rond op het podium en klappen weer in hun handen. 
Intussen komen ook weer alle koningen en koninginnen op het podium. Die laatste nemen hun eerste positie terug in en elke mummie krijgt een plaats bij een koning en koningin. Er zijn 9 groepjes koningen en koninginnen en er 10 mummies. Voor elk paar zet ik één mummie neer. Naast de opperkoning en opperkoningin zet ik telkens één mummie. Zo kom ik aan 10.

7'21''-7'38''
In dit stuk doen we weer net hetzelfde als helemaal in het begin. Toen was het nog zonder mummies, nu staan zij ook op het podium.
Op 7'20'' hoor je weer drie klanken. Het is pas na die drie klanken dat de kinderen hun handen omhoog steken. Ze blijven samen (met de handpalmen tegen elkaar) en ze steken ze vier tellen in de lucht.
Daarna vouwen ze de handen open en zetten ze in een hoek (zie video hieronder) - vier tellen
Handen in een hoek naar beneden vouwen - vier tellen
Handpalmen onderaan tegen elkaar vouwen - twee tellen
Handen voor de borstkas - één tel
Handen boven het hoofd - één tel
Handen in een hoek vouwen - 4 tellen
Handen in een hoek naar beneden vouwen - vier tellen
Handpalmen terug tegen elkaar (onderaan) - vier tellen
Handpalmen voor de borstkas - één tel
Handpalmen laten opengaan zoals een bloem - drie tellen

Als dit nog steeds Chinees lijkt, dan moet je nog eens naar de volgende video kijken :). Deze met muziek vind ik natuurlijk niet meer terug, maar het gaat over de bewegingen. Ik denk dat je er al een heel eind mee komt. De bewegingen die ik hierboven beschreef zie je tussen 26''-44''.


Na dit stuk gaan de kinderen allemaal van het podium en ebt de muziek weg.

En zo zijn we aan het einde van mijn nummer gekomen :).
Ik hoop echt dat jullie er iets mee zijn.
Moest je iets niet begrijpen of je wil meer uitleg, laat dan zeker een reactie achter of stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...