vrijdag 10 februari 2017

Koorlezen met Veilig Leren Lezen

In het begin van het schooljaar legde ik jullie al eens uit wat ik met dobbellezen bedoel. Weet je niet meer waarover het gaat of wil je nog even terugkijken? Klik dan op de volgende link.

Bij dobbellezen is het de bedoeling dat er aan de hand van een dobbelsteen wordt beslist op welke manier er op die dag in de klas wordt gelezen. Er zijn zes mogelijkheden.


Wil je dit blad in je klas ook graag gebruiken? Kijk dan hieronder.

Heel wat onderdelen van dobbellezen kwamen al eerder aan bod en vind je terug op mijn tabblad 'lezen', maar ik had het nog niet eerder over koorlezen. Daarvoor gebruik ik de oude boekjes van Veilig Leren Lezen. Je herkent ze misschien wel nog...


Oké, het is geen gloednieuw materiaal, maar ik denk dat deze boekjes nog steeds hun waarde hebben. De kinderen vinden de verhalen nog altijd leuk en ik heb er heel wat in mijn bezit. Op die manier kan ik iedere leerling een boekje geven en kunnen we samen aan de slag.
Oorspronkelijk waren dit boekjes voor het eerste leerjaar, maar ik vind ze ook nog uitstekend materiaal voor het tweede. Je kunt zelf beslissen of je met boekje 1 of 2 begint of als je meteen overgaat naar een moeilijker exemplaar. Alles hangt natuurlijk ook af van het leesniveau van je klas.

Wat is koorlezen nu precies?

Koorlezen doe ik met de hele klas, maar je kunt de groep natuurlijk ook gaan opsplitsen. Het is de bedoeling om dingen samen te lezen zodat kinderen op die manier meegetrokken worden. Er wordt ook veel voorgezegd waardoor leerlingen zich ook woordbeelden gaan inprenten. Voor goeie lezers kan het soms wat lastig zijn, maar dan is het eventueel ook mogelijk om hen eens te laten lezen in een kleinere, sterkere groep.

Ieder kind krijgt eenzelfde boekje en we gaan voor minstens 15 minuten aan de slag. Het is de bedoeling dat kinderen zoveel mogelijk lezen. Er zijn heel wat mogelijkheden.
* Als leerkracht kun je een blad voorlezen waarbij de leerlingen alleen mee volgen.
* Je kunt heel het blad lezen en daarna laten nalezen.
* Je kunt ook telkens een zin lezen waarbij de leerlingen onmiddellijk herhalen.
* Alle leerlingen kunnen samen herhalen, maar ik splits de klas ook soms op in groepen: jongens/meisjes, linkerkant/rechterkant, klasnummer 1-8/9-16,...
* Soms leest een groep een volledig blad, andere keren leest elke groep een blok tekst of zelfs gewoon een zin.
* Als er rollen zijn kan het ook zijn dat ik de klasgroep in rollen indeel.

Als afsluiter speel ik vaak hetzelfde spelletje. Ik zeg gewoon start en de leerlingen moeten een pagina lezen. Maar er zijn een aantal spelregels. Ik duid niemand aan, eenzelfde kind mag maar één zin na elkaar lezen en kinderen mogen niet tegelijk beginnen praten. De groep heeft in eerste instantie vijf kansen. Naarmate het schooljaar vordert, slinkt het aantal kansen. Het duurt meestal een hele tijd voor ze doorhebben dat ze hiervoor afspraken moeten maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld per nummer gaan lezen. In het begin brengt dit spelletje keer op keer frustratie met zich mee, maar je zou hun gezichten moeten zien stralen als ze erin slagen om een hele bladzijde te lezen :).

Hopelijk heb ik jullie met dit blogpostje warm kunnen maken voor dit onderdeel van lezen! Zie je het helemaal zitten om er mee aan de slag te gaan, maar heb je geen materiaal? Stuur me dan een mailtje of laat hieronder je e-mailadres achter. Ik werk aan een oplossing :).


Bron:
* http://www.tweedehands.xyz/categories.php?start=8880&parent_id=6969&keywords_cat_search=&is_instant_purchase=&quantity=0&enable_swap=&minprice=&maxprice=&brand=&order_field=i.price&order_type=DESC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten