In het tweede leerjaar leren ze via de handleiding Kameleon de regel voor de woorden die eindigen op een 't' of 'd'. Het is de bedoeling dat kinderen het woord gaan verlengen. Op die manier weten ze meteen of paard met een t of met een d wordt geschreven. Van paard maken we immers paarden.
Wellicht pak ik het later anders aan (met het invoeren van een dagelijks dictee), maar dit jaar oefen ik de volgende regel in met het volgende blad.
Dit blad heeft weinig om het lijf, maar ik vind het wel handig om in de klaspraktijk in te zetten. Het is de bedoeling om nu elke dag tien woorden neer te schrijven (of toch minstens drie keer per week). Zo kunnen de kinderen de regel goed inoefenen. Bovenaan is er plaats voor de regel, daarna schrijven de leerlingen gewoon woorden neer. Ik doe dat klassikaal, maar uiteraard kan het ook op vele andere manieren. Je kunt er ook voor opteren om getallen in de tabel te zetten. Dan weet iedereen meteen waar hij of zij moet schrijven, maar in mijn klas loopt het vlot zonder cijfers.
Ik laat de kinderen niet zomaar willekeurig kiezen. Dat kan natuurlijk ook, maar dan duurt het soms heel erg lang voor ze een woord gevonden hebben. Daarom bied ik hen vertelplaten aan. Weet je niet wat dit is, tik dit woord dan even in in Google of op Pinterest. Dan weet je meteen waarover ik het heb. Ze zijn handig omdat je er rond elk thema wel enkele vindt. Zo kan het nu over de lente gaan of werk je gewoon binnen je werothema. Hieronder zie je een voorbeeld. Mijn thema gaat deze week over huizen bouwen...
Wil je bovenstaande prent ook graag gebruiken? Gebruik dan onderstaande link.
En ben je geïnteresseerd in bovenstaand werkblad. Download het dan hieronder.
Woorden die kinderen bij mij al vonden waren: licht, bed, kast, zijkant, bad, mat, plant, bord, hond en hout.
Bron:
* https://www.pinterest.com/jufmargriet/huis-praatplaten/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten