zondag 24 februari 2019

Gebeden voor in de klas - deel 14

In de vorige aflevering rond mijn gebeden deelde ik er vijf over de maanden van het jaar. Enkel oktober ontbreekt nu nog in het lijstje van de tien schoolmaanden. Daarom deel ik die vandaag als eerste. Daarna volgen er nog een aantal die te maken hebben met de katholieke feestdagen van de komende maand(en) en eentje die al lang voorbij is.

oktober

God van ons allemaal, U houdt van alle mensen,
wie ze ook zijn, hoe ze er ook uit zien.
Ook voor mij en voor iedereen in de klas
bent U een lieve Vader, een goede Moeder.
Dank U wel dat U ons allemaal graag ziet.

Wij bidden voor de hele wereld,
dat er meer verbondenheid mag zijn.
Voor alle kinderen van de wereld,
dat ze allen een mooie toekomst mogen hebben.
Voor de leiders van de wereld,
dat ze goede beslissingen nemen,
Wij bidden ook voor onszelf,
dat we proberen ons steentje bij te dragen
om onze wereld beter te maken…


Aswoensdag 

Lieve God, 
op Aswoensdag begint de vasten. 
Dan willen wij even stilstaan en nagaan 
of wij niet nog meer christen kunnen worden. 
Maken wij genoeg tijd voor jou, God? 
Hebben we genoeg aandacht voor elkaar? 
Nemen we de tijd om zelf na te denken? 
Zoeken we naar wegen om te kunnen delen 
met mensen die veel minder hebben? 
Help ons, lieve God, om dag na dag 
een beetje dichter bij jou te komen. 
Dan wordt Pasen een echt feest!


carnaval 

Lieve God, 
het is carnaval. 
We hebben maskers gemaakt. 
We verkleden ons om het mooist. 
We zingen en dansen. 
Het is heerlijk om gek te doen. 
We moeten al zo vaak ernstig zijn! 
Als jij ons zo bezig ziet, 
moet je zeker ook om ons lachen. 
Binnenkort komen de vasten. 
Dan denken we opnieuw diep na 
over hoe we bij jou en bij Jezus kunnen horen. 
Maar vandaag mogen we ook van jou lekker gek doen!


vasten 

Lieve God, 
dit jaar in de vasten heb ik iets met mezelf afgesproken: 
ik kijk niet méér dan een half uur per dag tv. 
Meestal kijk ik veel meer, 
want het is een echte gewoonte geworden. 
Maar ik wil de baas blijven over mezelf. 
De vasten is een goede tijd 
om iets te doen aan vastgeroeste gewoontes. 
Mijn zus doet ook mee. 
We hebben opeens veel meer tijd. 
Voor spelletjes en andere leuke dingen. 
Laat de vasten voor ons een tijd zijn 
waarin we dichter bij elkaar en bij jou komen, 
en ook dichter bij wat we zelf 
van ons leven willen maken.


Allerheiligen 

Lieve God, 
binnenkort is het Allerheiligen, 
het feest van alle heiligen. 
Dat zijn mensen die bij jou horen, 
beroemde of gewone, van nu of van lang geleden. 
Ze wilden leven zoals Jezus 
en dat lukte ook een beetje. 
Zij waren een voorbeeld 
voor de mensen om hen heen. 
Nu zijn ze allemaal samen bij jou. 
Ze helpen ons als we proberen goed te leven. 
Ze brengen ons een stapje dichter bij jou. 
Laat hen een voorbeeld zijn voor ons.


Er volgen nog drie afleveringen rond de gebeden, maar kun je niet meer wachten dan mag je me altijd een mailtje sturen. Ik stuur meteen al de gebeden naar je toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...