donderdag 7 februari 2013

Onmisbaar en tal van mogelijkheden

Eigenlijk was het tijd voor iets anders, maar aangezien ik de laatste week niets anders heb gedaan dan gewerkt voor mijn klasje gaat het deze keer wéér over school :). Sorry voor degene die geen les geven of geen kinderen hebben. Ik maak in de vakantie zeker eens tijd om iets anders te posten... en mijn hoofd leeg te maken :)

Wat ik al een tijdje liggen had en tot nu toe maar af en toe gebruikte, kan ik nu niet meer missen in mijn klas. Het lijkt misschien allemaal wel heel logisch, maar als beginnende leerkracht is het toch wel even zoeken. Ik maakte er vroeger al eens, maar niet in het juiste kleur. Nog eens opnieuw begonnen en nu wel goed aangepakt, al zeg ik het zelf.

Ik heb het over letterkaartjes. Ik maakte er rode met de klinkers en blauwe met de medeklinkers. Ook al geef je geen les, in een gezin met kinderen komen ze altijd van pas. Kinderen kunnen letters inoefenen, kunnen woorden leggen en toveren woorden om tot andere woorden. Er zijn tal van mogelijkheden. Laat hen vooral experimenteren. Vooral in het begin van de lagere school kan dit speels inoefenen echt wel een verschil maken.

Zie ook niet alle letters afzonderlijk. Zo maakte ik bij de klinkers bijvoorbeeld ook kaartjes met de ei/ij, de ou/au, de oe, de eu, de ui,... Bij de medeklinkers horen ook de kaartjes sch, ng en nk.

Wil je ze ook graag gebruiken? Kijk dan snel even hier.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...