woensdag 26 augustus 2015

Actua in combi met Stiltontas!

Ik liet hier een hele tijd geleden al mijn Stiltontas zien. Het komt erop neer dat mijn nummer 1 van de week (is een 'klastaakje') de tas op woensdag mee naar huis mag nemen en dat ze op maandag of dinsdag de rugzak terug moeten meebrengen. Vorig jaar vonden de kinderen dat heel erg fijn. Er zit namelijk voor ieder wat wils in die tas. Zo is er een kook- en knutselboek, maar zijn er ook kleurplaten en een puzzel. Wil je nog meer info over deze tas, kijk dan zeker eens achter de link in mijn eerste zin!

Bij deze tas hoort ook een briefje zodat de ouders goed weten wat er al dan niet van hen verwacht wordt. Dat briefje vind je hier.

Nu wil ik vanaf dit jaar de actualiteit bespreken in mijn klas en daarom dacht ik aan een combinatie met de Stiltontas. Ik probeer het in het kort even uit te leggen:
* De kinderen mogen de actualiteit volgen wanneer ze de Stiltontas meekrijgen naar huis
* Er zit nu ook een schrift en een fototoestel in de tas
* Dit mogen zowel nieuwtjes zijn vanop het thuisfront alsook nationale en internationale weetjes

Wanneer ze de tas terug meebrengen naar de klas (op maandag of dinsdag) beslissen de kinderen zelf wat ze met hun eventuele nieuws willen doen. Stellen ze dat zelf voor aan de klas, of willen ze hulp van de juf of meester? Kinderen die liever niet zelf voor de klas staan, geven gewoon het schrift en het fototoestel af en dan kan ik als leerkracht hun nieuws in een overzicht of presentatie gieten.

Kunnen jullie tot hier nog volgen? In combinatie met die voorstelling zou ik graag ook steeds een korte quiz doen. Dan zou ik op vier plaatsen in de klas een A-B-C-D uithangen en dan kunnen de kinderen bij meerkeuzevragen in het juiste vak proberen te gaan staan. Uiteraard zou je dat ook buiten kunnen doen of kun je in je klas vier hokken maken. Aangezien ik komend schooljaar minstens 33 bankjes nodig heb in mijn klas, zal dat van die hokken niet haalbaar zijn denk ik.

Wat heb je nodig van materiaal?
Uiteraard een fototoestel en een schrift. Een saaie kladblok is niet aan mij besteed en daarom werkte ik het volgende uit.


Het eerste blad plak ik op het schrift, het tweede blad plak ik aan de binnenkant. Ik voorzie ook strookjes om dan boven hun nieuwtjes te plakken. De strookjes zullen voorhanden zijn in een omslag binnenin het schrift. Zo kunnen de kinderen zelf zo'n strookje plakken en hoef ik dat niet elke week te doen.

Het schriftje is nog in de maak, maar ik toon het hier zeker nog eens als het af is. Uiteraard kunnen jullie zelf al aan de slag door op de volgende link te drukken.

Ook de letters A-B-C-D maakte ik al voor in de klas en die wil ik gewoon op vier verschillende kleuren afdrukken. Wil je ook die gebruiken, dan vind je ze hier.

Hoe ik de actua verder zal uitwerken zal in de loop van het schooljaar duidelijk worden denk ik. Het is toch de bedoeling om op dinsdag iets voor te bereiden (al dan niet met de verslaggeving van de kinderen). Uiteraard kan het ook mogelijk zijn om de andere kinderen erbij te betrekken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld ook vertellen wat zij hebben gehoord. Het moet bij hen dan wel over minder persoonlijk nieuws gaan zodat we toch iets te weten komen over de wereld. Dat is immers de bedoeling van mijn lessen actualiteit binnen wereldoriëntatie.

Ik speel ook met de gedachte om bij te houden wie het beste scoort tijdens die quiz. Zo zou ik een weekwinnaar en een jaarwinnaar willen uithangen. Ik deed dit ooit al eens in het zesde en misschien voer ik dat nu ook weer in. Dan zou ik volgende week van ieder kind een foto nemen met het fototoestel en het schrift (bijvoorbeeld) en dan kan die foto opgehangen worden in de klas. Maar dit zijn wilde ideeën. Ik kan er hier nog niet veel meer over zeggen. Je hoort het wel op Gietjes Corner als er nog iets meer concreet werd uitgewerkt :).

Tot hier toe heb ik jullie vandaag genoeg geïnformeerd denk ik.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...