donderdag 28 april 2016

Evaluatie schrijven voor leerlingen én leerkrachten

Ik geef nu al een paar jaar les in het tweede leerjaar en ik ben nooit echt tevreden geweest met de schrijflessen. Wij werken met de methode D'haese en daar horen twee werkboekjes van Van In bij. De schrijfbladen op zich zijn niet slecht, maar ik zit zo weinig variatie in. Terwijl er zoveel meer met dit vakonderdeel te doen is. Ook hier moeten wij als leerkracht onze creativiteit in kwijt kunnen, vind ik en dat ben ik de komende maanden dan ook van plan.

Over leuke instappen vertelde ik hier al iets meer en ook werkbladen en extra schrijfbundels werden eerder op Gietjes Corner gedeeld. Nu stond ik even stil bij de zithouding en pengreep die bij deze lessen hoort. Ik moet zeggen dat ik daar al acht maanden op hamer, maar dat ik nog steeds heel veel opmerkingen moet maken. Daarom zou ik daar volgend jaar vanaf dag één een werkpunt van willen maken zodat ik echt wel vorderingen waarneem. Nu valt dat wat tegen naar mijn aanvoelen.

Om dit gestructureerd te kunnen doen en er ook voor te zorgen dat kinderen inspraak hebben en hun eigen houding tegelijk te kunnen evalueren, maakte ik volgend evaluatieblad. Er is er er eentje voor elk trimester en ik voorzie aan de ommekant van de fiche plaats voor opmerkingen.


Download de bovenstaande fiches hier gratis: EVALUATIEFICHE SCHRIJVEN

De bedoeling is dat ze één keer per maand hun eigen schrijfhouding en pengreep evalueren. Hoe doe je dat (of hoe kun je dat doen)? Ik leg het stap voor stap uit.
* Klassikaal wordt het evaluatieblad besproken (zodat kinderen alles goed begrijpen).
* Op een vast moment van de maand wordt gevraagd aan de leerlingen om hun hokje in een welbepaalde kleur te kleuren. Dit kan in het rood, oranje of groen. De bolletjes eronder kunnen hen helpen om te beslissen welk kleur ze moeten gebruiken. De bollen aan de linkerkant zijn die voor de leerling, die aan de rechterkant voor de leerkracht. Als ze één bolletje kleuren, dan kleuren ze oranje. Zijn alle bolletjes gekleurd dan is rood de beste keuze.
* De leerkracht kleurt daarna ook voor elke leerling. Op die manier kunnen de kinderen jouw kleur niet zomaar overnemen.
* Zowel de leerlingen als de leerkracht kan aan de ommezijde nog commentaar schrijven. Misschien vonden ze een les echt leuk of hebben ze met een bepaalde verbinding nog heel veel moeite. Dit kan allemaal onder de opmerkingen geschreven worden.
* De bedoeling is dat de kinderen vorderingen maken. Blijven ze bij rood hangen, dan boeken ze geen vooruitgang en kan er geen groene duim (uit mijn beloningssysteem in de klas) uitgedeeld worden. 
* De evaluatiefiches stop ik in de schrijfmap, waar ik het hier al over had. Dan kan dit ook eens meegegeven worden naar huis.

Wat denken jullie van dit systeem? Hoe zouden jullie kinderen belonen? Zou je ook met die kleurencode werken of heb je andere ideeën? Ik ben heel benieuwd naar jullie aan- en opmerkingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten