woensdag 17 augustus 2016

Leuk spelletje voor de eerste schooldag!

Ik zag het spelletje een paar keer op Pinterest passeren en ik speelde het vorig jaar op de eerste schooldag. Uiteraard hou ik de goeie dingen in gedachten en deel ik die graag hier. Daarom vertel ik jullie een klein jaar na datum wat ik op 1 september 2015 deed :). Dan hoop ik jullie de eerste aanzet te kunnen geven voor het nieuwe schooljaar!

Er waren vorig jaar in september twee nieuwe kindjes in mijn klas en dan vind ik het belangrijk dat de klasgenootje elkaar op een speelse manier leren kennen. Ik ben er ook van overtuigd dat kinderen die al langer bij elkaar zitten soms ook weinig dingen van elkaar weten. Met het volgende spelletje komen ze echt heel veel te weten op een korte tijd. Het gaat snel, het is makkelijk en ook kinderen die niet graag spreken komen aan hun trekken. Daarnaast koppelen we er ook nog een beetje snoep aan. Succes gegarandeerd ;).

Heb ik jullie nieuwsgierig gemaakt? Of weet je al waarover het gaat, misschien? Zo niet, dan vertel ik het graag!

Ik haalde mijn inspiratie hier...


Het is de bedoeling dat de kinderen in een kring zitten en dat ze om de beurt een snoepje uit de zak halen. Heb je een kleine groep, dan zou ik het klassikaal doen. Anders zou ik opteren om eventueel twee groepen te maken. Zo duurt het minder lang tot iedereen aan de beurt is geweest.

Je kunt vooraf een blad maken zoals hierboven, maar ik koos ervoor om samen met de kinderen een handleiding op te bouwen. Op die manier kun je makkelijk inspelen op vragen en overloop je niet zomaar alles. Het is interactiever om op het moment zelf te schrijven. Kinderen blijven zo aandachtiger (naar mijn aanvoelen).

Ik paste bovenstaande onderwerpen wat aan mijn doelgroep aan en ik kwam tot het volgende:
* groen: lievelingsdier
* rood: lievelingseten
* geel: favoriete hobby
* blauw: lievelingskleur
* bruin: hoe ziet je gezin eruit?
* oranje: favoriet tv-programma

Je kunt het als een los spelletje zien, maar er zijn nog verwerkingsmogelijkheden. Ik ben er nog niet uit wat ik komend jaar zal doen. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van mijn plannen!


Bron:
* https://www.teacherspayteachers.com/Product/The-MM-Game-301256

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...