zaterdag 14 februari 2015

Stilte voor de materiaalstorm...

De regelmaat is even weg en dat voel ik meteen ook aan mijn bezoekersaantallen. Ze hebben een flinke knauw gekregen en dat geeft me gewoon nog meer zin om er straks weer heel hard tegenaan te gaan en om het misschien binnen een weekje weer helemaal op de rails te krijgen. Er is hier immers heel veel gaande. Te veel misschien :).

Vandaag ben ik Klascement volledig aan het uitspitten omdat ik de laatste tijd te vaak dezelfde dingen deed en niet gestructureerd te werk ging. Daardoor kom ik sommige dingen vijf keer tegen en vond ik andere zaken nog niet. Ik wil de kleine 7000 bijdragen voor mijn leeftijdsgroep doorspitten en dan wil ik de bruikbare dingen uitwerken voor mijn klas. Dit moet toch weer het een en ander opleven voor mijn leerlingen en mijn blog. Er vormen zich alweer heel wat ideeën in mijn hoofd (o wee!) en daarom mogen jullie de komende weken weer heel wat verwachten.

Vandaag is er al een bord op Pinterest aangevuld. Op een Yurls-pagina vond ik immers nog wat bruikbare rustige muziek. Deze zet ik vooral in tijdens schrijflessen, maar ook bij rekenoefeningen of tekenopdrachten. Je merkt dat het automatisch stil wordt in de klas en het blijft vaak langer zo. Sommige kinderen worden immers heel onrustig van volledige stilte ;).


De komende week/weken mag je volgende dingen verwachten:
* klankkaartjes voor alle moeilijke klanken uit het tweede leerjaar
* nieuwe uitwerkingen van spelletjes (naast de sudoku's die al een hele tijd op mijn blog staan)
* linkjes met Google Drive voor alle berichten van mijn blog, dus nu ook voor die van 2013!
* uitgewerkte lessen muzische vorming
* fiches voor hoekenwerk
* ...

2 opmerkingen:

  1. Dit liedje gebruikte ik de week voor de vakantie ook bijna dagelijks om de leerlingen rustig te laten werken aan het taken (rekenen, taal, ...). Ik gebruik het ook om hen in groepjes te laten werken, dan zeg ik dat het niet luider mag zijn dan de muziek (zet ik natuurlijk wel een beetje luider dan). Dat lukt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die muziek helpt heel vaak erg goed, al heb ik de indruk dat je het ook niet te veel mag inzetten :). Bij rekenen houden kinderen er niet van. Dan hebben ze het liever helemaal stil. Al is dat in een klas meestal een utopie, die alles omvattende stilte... :)

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...