donderdag 8 oktober 2015

Mijn beloningssysteem verder uitgedokterd :)

Vorig jaar werkte ik met groene en rode bonnen in de klas en ik moet zeggen dat dit systeem behoorlijk werkte. Je kon er een hele tijd geleden al materiaal rond downloaden op mijn blog en je vindt nu alles makkelijk terug via het label beloning.

De bonnen zien er als volgt uit...





















Nu we sinds september heel vaak met 33 kindjes samen zitten is het systeem met de bonnen echt niet meer haalbaar. Het is niet bij te houden en het uitschrijven van een bon neemt eigenlijk te veel tijd in beslag. Daarom lanceerde ik een paar weken terug een tussenstap. Ik ben er nog niet helemaal met mijn systeem, maar ik moet zeggen dat ik sindsdien de orde toch wat sneller kan handhaven :).


Ik maakte voor elk kind een beloningskaart en die ziet er als volgt uit...


Boven mijn zithoek heb ik een aantal houten balkjes en daar prikte ik maar liefst 33 van deze kaarten aan vast. Dit deed ik met gele pushpins. In het begin gebruikte ik slechts eentje (zie foto), maar intussen zijn dat er twee. Als je er immers duimen aan vast hangt, kantelt de hele boel. Met een tweede pushpin is dat veel minder het geval :).


Er zijn dus ze zes gekleurde hokjes voorzien, drie rode en drie groene. De bedoeling is om zo snel mogelijk drie groene duimen te verzamelen, maar uiteraard kan het ook dat je rode verzamelt. Bij drie groene duimen krijg je een bon en mag je onmiddellijk een verrassing kiezen. 
De bonnen zag je hierboven al, de verrassingen zien er als volgt uit en kun je ook via het label 'Beloning' terug vinden.



Bij drie rode duimen krijg je een strafwerkje. Ik ben er nu nog niet uit wat dat strafwerkje zal zijn en ik wil ook nog een betere meter voor het uitdelen van die bonnen. Want ik merk wel dat je veel sneller een rode uitdeelt dan een groene en ik wil juist ook het goede gedrag bevestigen en stimuleren. Het wordt nog wat zoeken, maar ik ben al blij dat we de beloningskaarten hebben. Op die manier hoef je niet heel de dag te brullen, maar open je gewoon de doos. Dan houdt het rumoer echt heel snel op. En ongelooflijk hoe een groene duim kinderen echt wel een boost geeft.

Vandaag gaf mijn co-teacher een groene duim omdat er een leerling spontaan het blaadje van een buur invulde (terwijl die met buikpijn naar het toilet was). Dit vond ik echt een sterk signaal en Yendro glom van trots :). Je zag er al veel denken: dat doe ik straks ook en laat dit nu net zijn wat we willen bereiken :).

Hoe mijn duimen eruit zien, vraag je je misschien nog af. Wel ik gebruikte een afbeelding van een Facebookduim (hopelijk staat daar geen patent op :) ) en ik kleurde die in het groen en in het rood. Deze werden dan uitgeknipt en op een wasspeld geplakt. Op die manier kunnen de kinderen zelf naar hun beloningskaart en kunnen ze de duim eraan vast maken.



De beloningskaart kun je uiteraard weer gratis downloaden en dit hier.
De duimen kleurde ik in en zette ik ook voor jullie klaar! Kijk snel even hier.

Ik weet nu alleen nog niet helemaal hoe ik kinderen ga straffen als ze drie rode duimen hebben verzameld. Hebben jullie soms suggesties? Een extra werkblaadje? Verplicht elke dag een blaadje uit de leesmap lezen? Een speeltijd aan de kant staan? Wat vinden jullie het beste idee?! Laat vooral jullie mening hieronder achter!

Wellicht koppel ik straks ook nog iets anders aan die rode duimen. Bij elke rode duim zou ik graag hebben dat de kinderen een goeie daad stellen. Daarvoor pinde ik al iets. Een pot met allerlei leuke opdrachten. Binnenkort komt dat waarschijnlijk ook nog in mijn klas en dan laat ik het jullie hier zeker weten! Maar laat nu alvast die tips maar komen voor een sanctie na drie rode duimen!

5 opmerkingen:

  1. Erg knap beloningssysteem!
    Ik vind het echter echt geen goed idee om een werkblad of leestaak te geven als straf. Zo leer je de kinderen aan dat "lezen eigenlijk niet leuk is" of "wiskunde een straf is". Kinderen moeten een intrinsieke beloning krijgen, zelf goed willen doen omdat het goed is, en niet 'om maar geen werkblaadje te moeten maken'.
    Je zou wel als 'straf' een kind een hele dag een ander kind laten helpen. Dit is sociaal wenselijk gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Straffen met lezen of wiskunde is inderdaad nt zo goed. Je zou de lln bijvoorbeeld 1 dag alleen aan een bankje achteraan in de klas kunnen zetten. Of papiertjes laten rapen op de speelplaats. Lijkt dat iets? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het fijn concept. Ik geef het zeker door aan mijn studenten (Lerarenopleiding lager onderwijs, Odisee, campus Brussel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het fijn concept: moet worden: HEEL fijn concept!

      Verwijderen
    2. Wil dat zeggen, Marleen, dat er hier ook docenten meelezen?! Dat zou ik een hele eer vinden!

      Verwijderen