zondag 18 oktober 2015

Tips bij het aanleren van liedjes

In de opleiding moest ik het boek 'Eigenwijs' aanschaffen. We moesten er enkele liedjes uit leren en sindsdien lag het in mijn klas wat te verkommeren. Nochtans staan er een paar bruikbare dingen in. Daar heb ik het de volgende keer zeker over, maar nu wil ik het vooral eens over die inleiding hebben. Je vindt er heel veel tips om op een goede en creatieve manier liedjes aan te leren.



Het op een goede en doordachte manier aanleren van een lied is van belang voor de muzikale ontwikkeling van de kinderen. Daarom zet ik de tips vandaag even voor jullie op een rijtje.

* Een algemene regel: als de leerkracht zingt, luisteren de kinderen en omgekeerd.
* Geef een begintoon aan (instrument of neuriën) -> zomaar beginnen, levert meestal een te lage begintoon op.
* Geef een inzetgebaar: op die manier weten de kinderen wanneer ze moeten beginnen én weten ze ook hoe snel ze moeten zingen.
* Let als leerkracht op de volgende factoren: in de maat zingen, gelijk, foutloos, correcte ademhaling, juiste expressie, goede articulatie, zuiver, niet te hard, niet te zacht, allemaal mee?
* Zorg voor een goede instap zodat kinderen gemotiveerd en geconcentreerd zijn!
* Laat de kinderen in het begin aandachtig luisteren. Als ze niet aandachtig luisteren, dan zingen ze ook niet goed. Er is zijn verschillende insteken mogelijk, denk maar aan de tekst, het ritme, de melodie,...
* Zie het lied als een geheel en zing niet zin per zin voor. Je kunt een lied niet vergelijken met een puzzel dat achteraf in elkaar wordt gezet.
* Probeer wisselzang uit tussen jezelf en de leerlingen. Op die manier maken de kinderen zich bepaalde stukken eigen en kunnen ze steeds meer delen van het lied zelf zingen. Andere passages kun jij dan weer een tijd voor jouw rekening nemen. Hier geldt opnieuw: als de leerkracht zingt, luisteren de kinderen en andersom.
* Een lied moet je behoorlijk snel aanleren, anders is de spanningsboog weg. Het mag dus niet al te lang duren. Hou daar rekening mee tijdens je lesopbouw.
* Geef niet te snel te moeilijke opdrachten. Kinderen moeten het lied eerst door en door kennen voor ze iets mee kunnen gaan doen. Laat bepaalde groepen dus niet te snel alleen zingen, de leerlingen hebben elkaar echt nog nodig.
* Een canon lukt pas goed vanaf het vierde leerjaar. Je kunt het vroeger proberen, maar dan duurt het vaak te lang voor je resultaat boekt. Probeer een canon ook eerst uit al sprekend, op die manier krijgen de kinderen voeling met de meerstemmigheid.
* Zorg dat het aanleren van liedjes geen drilmoment wordt. Er zijn verschillende werkvormen mogelijk.
* Bij liedjes in vreemde talen is het handig om de tekst op het bord te noteren. Op die manier hebben ze een houvast. Bij teksten in het Nederlands is dat helemaal niet nodig! Gebruik eventueel wel sleutelwoorden.
* Bewegingen kunnen heel ondersteunend zijn! Zo leren de kinderen bijvoorbeeld sneller een moeilijkere passage.

Tot slot nog dit:
Schematische voorstelling van het aanleren van een lied:
* Introductie: inzingen, gesprek, klankspel, drama
* Aanleerfase:
Presentatie - luistervragen en luisteropdrachten, activiteiten
Weggeeffase - de kinderen zingen steeds meer en de leerkracht zingt steeds minder
* Afsluiting: zelfstandig zingen (stimuleren, verbeteren, afwerken)

Sommige dingen zijn heel evident, maar ik denk dat het voor iedereen wel handig is om dit nog even op een rij te zien. Als we hier mee aan de slag gaan, dan denk ik dat onze leerlingen heel veel plezier zullen beleven. Ik zag mijn leerlingen immers al sluipend door de gangen 'Heks Karoetsie' zingen :).

Ik wil hier wel nog even vermelden dat dit niet mijn tips zijn, ik vond ze in Eigenwijs en maakte een oplijsting voor jullie!

Bronnen:
* Het boek 'Eigenwijs'
* http://stubooks.stucloud.be/BookDetail.aspx?BookID=114789

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alle oplossingen van de woordzoekers

 Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...