donderdag 3 november 2016

Dobbellezen met Robbe en Bas

Een kleine twee maanden terug vertelde ik jullie hier al eens iets over dobbellezen. Ik deed het de hele maand september en straks - na de vakantie - start ik er opnieuw mee. Als de kinderen met de dobbelsteen gooien en ze werpen één dan lezen we met Robbe en Bas. Dit is echt een van hun favorieten. Het is vandaag de bedoeling om deze leesvorm uit de doeken te doen.

Ik zocht heel wat verschillende strips rond Robbe en Bas uit. Je vindt ze bijna altijd achteraan in Zonnekind. Ik zou ze kunnen scannen en met jullie delen, maar daar is Averbode wellicht niet erg tevreden mee. Moest je er echt geen vinden, geef me dan een seintje.
Ik selecteerde er voorlopig 38, maar zal er in de toekomst wellicht nog meer nodig hebben. Kinderen hebben immers vier strips nodig per leesbeurt, maar daar vertel ik je straks meer over.

Alle strips werden opgelijst.


Dit document kun je ook achter de volgende link downloaden: Overzicht strips Robbe en Bas
Uiteraard is de lijst makkelijk zelf aan te vullen!

De klas wordt in groepjes verdeeld en ik doe dat in vier groepen van vier. Uiteraard zijn hier veel andere groeperingsvormen mogelijk! Het zou ook kunnen om ze per twee te zetten, dan lezen de kinderen meer, maar er zijn al heel veel leesvormen per twee waardoor ik bij Robbe en Bas voor vier koos.

De kinderen krijgen vier verschillende omslagen met telkens een andere strip. Per omslag zit dezelfde strip vier keer. Heb je groepjes van twee, dan hoeft de strip er uiteraard maar twee keer in te zitten. Elke omslag werd voorzien van een titel zodat de kinderen de juiste strip terug in de juiste omslag stoppen. Dat gaat erg vlot. Alleen moeten ze wat zorg dragen voor de enveloppen want die scheuren makkelijk. Maar eens je er hen op wijst, dan doen ze echt hun best om zorg te dragen voor het materiaal :).


De titelstroken voor de omslagen kun je ook downloaden, klik hier: Labels omslagen

Alle omslagen verzamelde ik in een doos en daar maakte ik ook een titelblad voor. Een foto heb ik niet van die doos, maar ook het titelblad kun je gratis downloaden! Titelblad doos 'Lezen met Robbe en Bas'

Dan maakte ik hiervoor nog één iets. Om duidelijk te weten welke strips de kinderen al hebben gelezen, kregen ze van mij een overzicht. Op die manier lezen de strips niet onnodig vele malen na elkaar. Soms kan het misschien wel eens overlappen, maar het is uiteraard niet de bedoeling dat ze keer op keer dezelfde strips moeten lezen.

Het overzichtsblad ziet er als volgt uit...


En ook dit blad kun je downloaden!

Op dit blad staat er ook nog eens hoe ik te werk ga. De kinderen moeten dus - zeker na een paar keer - zelfstandig aan de slag kunnen gaan. Het is de bedoeling dat ze een strip uithalen en die samen doornemen. Elk een zin of elk een hokje, dat maakt eigenlijk niet uit. Wat wel belangrijk is, is dat ze bijwijzen met een potlood of een balpen en dat ze elkaar helpen indien nodig. Ook als er vragen zijn, mogen ze die achteraf stellen aan elkaar. Misschien is er iets niet duidelijk aan het verhaal of begrijpen ze een woord niet. Als ze klaar zijn, verzamelen ze alle vier de strips en leggen die bovenop de omslag. Dan gaan ze verder met de volgende strip en doen ze net hetzelfde. Is er tijd over? Dan mogen de kinderen het leukste verhaal eruit pikken. Dat kunnen ze dan voorlezen aan elkaar. Dat kan aan één iemand, maar dat kan ook aan de hele groep. Het is vooral belangrijk dat er heel veel gelezen wordt!

Hopelijk hebben jullie iets aan deze werkvorm! Morgen leg ik een volgende stukje van het dobbellezen uit!

9 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Dit lijkt me super leuk voor in een tweede of derde leerjaar.
    Hier heeft Robbe en Bas ook veel succes!!! Hoewel de tekst eenvoudig is beleven ze altijd leuke avonturen.
    Bedankt voor dit leuke idee!
    groetjes
    an

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je ook nog andere werkvormen?
    Ik zou graag mijn lessen technisch lezen willen aanpassen door gebruik te maken van een andere werkvorm dan enkel maar per twee te lezen.

    Kan je dit ook met gewone teksten/ verhalen in plaats van met strips? Ik heb er niks op tegen dat de kinderen een strip lezen (mogen ze bij mij ook doen) maar toch vind ik het belangrijk dat ze ook in aanmerking komen met gewone leesboeken zodat hun interesse hierin ook zal/ kan vergroten en hun leestempo wat zal vergroten eveneens als het uitbreiden en de kennis van de woordenschat zal verruimen.

    Groetjes.
    Juf van het derde leerjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het dobbellezen komen heel veel verschillende leesvormen aan bod: koorlezen, rijtjeslezen, pacmanlezen,... Ik vertel je er vandaag nog meer over!

      Verwijderen
  3. Hallo,
    ik ben zonet op je website uitgekomen en wat een interessante dingen allemaal! Ik heb er echt zin in gekregen om met dobbellezen aan de slag te gaan. Ik ga zeker jouw leesfiches ed gebruiken! Dankjewel nog eens daarvoor! Wel spijtig dat ik als beginnende leerkracht nog geen enkele Robbe en Bas strip heb :( Dat had een mooie aanvulling geweest bij het dobbellezen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur me anders een mailtje (gietjescorner@hotmail.com), dan heb ik een voorstel ;).

      Verwijderen
  4. Hoi hoi, ik vind je ideetje ook erg leuk wat betreft dit dobbellezen maar ik heb helaas ook geen Robbe en Bas strips ;-(
    Ik heb jouw leesfiches ook in gebruik, heel tof, bedankt om dit met ons te willen delen.
    Met vriendelijke groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur mij anders eens een mailtje (gietjescorner@hotmail.com). Ik heb een voorstel!

      Verwijderen
  5. Zou je de verhalen die jij hebt van Robbe en Bas kunnen doorsturen? Ik sta sinds dit jaar in het tweede en heb nu al enkele verhalen van hen dankzij mijn abonnement van dit jaar op zonnekind, maar niet voldoende om er genoeg voor de hele klas aan te maken! Alvast erg bedankt! schoolssarah@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen