vrijdag 4 november 2016

Nummer drie bij dobbellezen

Gisteren legde ik jullie uit hoe ik het lezen met Robbe en Bas aanpak. Deze werkvorm is echter maar een klein onderdeel van dobbellezen en daarom ga ik vandaag verder met mijn uiteenzetting.

Voor wie nog niet weet wat dobbellezen is, geef ik snel nog een samenvatting. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag lees ik altijd om 9u30 en dit op zes verschillende manieren. De keuze hangt af van een gooi met de dobbelsteen.


Ik werk met deze leesvorm in september, november, januari, maart en mei. Wat ik de andere maanden zal doen, leg ik je heel binnenkort uit.

Vandaag wil ik het dus over nummer 3 - rijtjeslezen hebben. Ik val hierbij wat in herhaling want ik gebruik hiervoor materiaal dat ik hier al eerder postte. 

Bij rijtjeslezen krijgen de kinderen per twee een leesfiche. Die komen uit de volgende doos.


Wie Gietjes Corner al een tijdje volgt, kent deze fiches wel (want ze waren in het verleden al heel populair :)). Je kunt ze onder de volgende link downloaden: 200 leesfiches

Ik deel de leesfiches uit en de kinderen lezen deze per twee. We koppelen er wel een kleine spelvorm aan. Elke leerling haalt zijn rekenblokken uit, maar uiteraard kan hier ook met ander materiaal gewerkt worden. Ze krijgen per twee ook een dobbelsteen. Leerling 1 gooit met de dobbelsteen en leest het rijtje dat bij het getal hoort. Hij (of zij) legt er na het lezen een blokje bij. Daarna is het aan leerling 2. Opnieuw wordt er met de dobbelsteen gegooid en gelezen. Wie leest als eerste alle rijtjes?

Er zijn twee kanten aan een leesfiche waardoor kinderen makkelijk een kwartiertje intensief kunnen lezen. Uiteraard kan het geen kwaad om dezelfde fiche nog eens opnieuw te lezen.

Waar let ik op bij deze leesvorm?
* Kinderen MOETEN bijwijzen.
* Kinderen zeggen het woord voor als hun buur het niet kan lezen. De leerling die aan het lezen is, herhaalt het woord.
* Je helpt elkaar, je onderbreekt elkaar niet en je ondersteunt elkaar.

Na de leesbeurt duiden de leerlingen aan welke fiche ze hebben gelezen. Dit doen ze op het volgende blad.


Wil je dit blad ook graag gebruiken? Dan kan dat. Download het hier: Overzichtsblad leesfiches

Een leerkracht die ook met deze fiches werkt, liet me weten dat ze de kinderen een sticker geeft als de kinderen een rijtje van tien vol hebben. Dat zou ik nu ook willen invoeren. Maar misschien koppel ik het wel aan mijn beloningssysteem en geef ik een groene duim bij een rijtje van tien.

Voor vandaag heb ik jullie genoeg geïnformeerd denk ik. Eén van de volgende dagen vertel ik jullie zeker nog meer over dobbellezen!

Ik wens iedereen een heel fijn en gelukkig weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen