zaterdag 4 november 2017

Dagelijkse kost voor maandag

Ik kan soms zodanig bezig zijn met een nieuw idee dat ik mijn lessen voor de eerstvolgende dag wat uit het oog verlies. En dan is het plots middernacht en zit ik met een probleem. Maar problemen zijn er om opgelost te worden en dan werk ik gewoon nog even door. Toch merk ik dat er andere manieren zijn om al gestructureerd(er) te werken. Daarom wil ik voortaan de dringende zaken eerst proberen te doen om daarna met nieuwe ideeën aan de slag te kunnen gaan. Geen idee of ik het op die manier volhoud, maar ik doe alvast een poging... vanaf nu :).

Mijn dagelijkse kost voor komende maandag is dus al af en die wil ik graag met jullie delen. Misschien hebben jullie ook zin om hiermee na de vakantie te starten. 
Weet je nog niet wat dagelijkse kost is? Lees dan zeker eens het volgende blogpostje.


Dagelijkse kost voor 6 november kun je hieronder downloaden!

Al het andere materiaal voor dagelijkse kost vind je onder onderstaande link.

Ik gebruik het om bepaalde dingen heel regelmatig te kunnen herhalen én om de ochtend vlot te laten verlopen. Wanneer de kinderen in de klas komen is het zo dat ze zelfstandig hun agenda invullen, de uitdelers delen de huiswerken uit, de ophalers halen de huiswerken op, kinderen leggen zelf in te dienen materiaal (schriften, briefjes, agenda's waar er iets in staat geschreven) langs achter in een vakje en gaan aan de slag met hun dagelijkse kost. Het huiswerkje overlopen ze ook met twee. Indien er vragen zijn, zetten ze hun hulpvrager op hun bank. Op die manier weet ik waar ik zelf nog moet langs gaan. Een hulpvrager ziet er als volgt uit...


Gewoon twee plakbandrollen schilderen en aan elkaar kleven.
Wanneer de kinderen de rol op rood zetten, kom ik langs en dan draai ik die weer op groen. 
Bij rode ga je langs, bij groene is er geen probleem meer.

Op het blad van dagelijkse kost zie je ook kaasjes staan. De meesten onder jullie weten dat mijn klasthema 'Geronimo' is en daarom differentieer ik in de vorm van kaasjes. Sommige kinderen maken alles waar één kaasje bij staat, sommige maken alles één en twee en de knapste leerlingen die wat meer uitdaging nodig hebben, maken bij mij voorlopig alles. Uiteraard kun je ook opteren om bijvoorbeeld het eerste kaasje (voor de drie kaasjes weg te laten). Ieder kind heeft op zijn of haar bank een kaartje hangen. Zo weten ze wat ze moeten maken. Dat kaartje kan doorheen het jaar veranderen en bij sommigen is er een verschil tussen taal en rekenen. Dan hang ik twee kaartjes. 

Wil je de kaasjes ook graag gebruiken? Klik dan hieronder.

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...