zondag 5 november 2017

Voor iedere tafel een werkblad!

Een hele tijd en ook een paar dagen terug had ik het al eens over mijn tafelmapje. De bedoeling van dit mapje is dat de kinderen ook thuis hun tafels wat oefenen.


Vroeger liet ik hen dat alleen met kaartjes doen, maar ik merkte dat heel wat leerlingen het mapje amper bovenhaalden. Daarom bedacht ik een paar jaar geleden ook het tafelschrift. Op die manier kunnen de kinderen aan de slag door oefeningen op te schrijven, over te schrijven, op te lossen,...  Ook dit liep echter niet van een leien dakje.

Sommige kinderen hebben - in een tweede leerjaar - moeite om het heft in eigen handen te nemen en daarom dacht ik dat het wel handig zou zijn als ik wat blaadjes voor hen zou maken. Leerlingen zijn automatisch een pak gemotiveerder en werken onmiddellijk heel wat vaker in het schrift. (De meeste dan toch ... ;)).

Bij iedere tafel hoort een apart blad. Ik baseerde ze op blaadjes die ik ergens op het net vond. Moest iemand ze herkennen, dan plaats ik er onmiddellijk de bron bij! Die is nu namelijk verdwenen. Ik had die blaadjes al een hele tijd geleden opgeslagen en het lijkt me voorlopig onmogelijk te achterhalen van waar ze komen.

De blaadjes zien er als volgt uit...


Er is een afzonderlijk blad voor iedere maal- én deeltafel!

Wil je ze graag inzetten in je klas? Klik dan hieronder!
Werkblaadjes per tafel


Nadat ik een tafel heb aangebracht, krijgen de kinderen flitskaartjes mee naar huis en wordt er ook en blad in hun schrift geplakt. Maken ze vijf blaadjes in hun schrift, dan verdienen ze ook weer een groene duim.

Er is nog heel wat meer op komst voor dit schrift (en uiteraard is dat materiaal ook anders inzetbaar) dus hou Gietjes Corner deze week zeker in de gaten!  Ik maakte nog een serie blaadjes rond de maaltafels waar sommige tafels samen worden ingeoefend, de voorbladen voor de omslagen zijn vernieuwd en ook de flitskaarten deel ik hier nog eens met heel veel plezier.

Tot morgen en nog een fijne zondag gewenst!

1 opmerking:

  1. Dag Gietje,
    Je post dat er heel wat meer nog op komst is voor het tafelschriftje, flitskaartjes vernieuwd,... Maar vind nog niets terug. Ik sta al een hele tijd in het 2e leerjaar en ben ook opzoek naar een manier om hun een heel schooljaar te motiveren rond die tafels. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

    Mvg

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...