donderdag 4 november 2021

Bewerkingen en klok op een snelle en efficiënte manier evalueren

 Net voor de herfstvakantie gaven wij een rapport mee en dit voor het tweede jaar op rij. Vroeger deden we dat niet in het tweede, maar vele ouders en onze directie vond het rijkelijk laat om pas in december een eerste rapport mee te geven. Dus we trokken de lijn vanuit het eerste door en werkten ons in de laatste week voor de vakantie (mét bezoek van de doorlichting) uit de naad om een deftig rapport mee te geven. Ik laat je in de toekomst zeker nog eens zien hoe wij dat aanpakken.

Voor het opmaken van die rapporten doe ik beroep op observaties in de klas, maar het is niet eenvoudig om van 32 leerlingen exact te weten wat ze kunnen en niet kunnen. Daarom evalueren we regelmatig de basisbewerkingen en klok aan de hand van kleine toetsjes. Benieuwd hoe we dat doen en nood aan wat korte evaluaties? Lees dan zeker verder!

Met behulp van een rekenschrift geven we tussendoor af en toe een evaluatie. Hieronder zie je hoe het schrift eruit ziet en welk briefje we er op de eerste pagina (of kaft) inplakken.



Wil je graag een beroep doen op het voorblad en het briefje? Dan kan je ze hieronder downloaden.

Briefje schrift

In dat schrift worden een aantal toetsjes geplakt. Ik doe dat niet op vaste tijdstippen omdat ik mezelf dan voorbij hol en ik niet altijd ben gekomen waar ik dacht dat ik op die dag zou zijn. Ze worden dus afgenomen van zodra ik een onderdeeltje wil toetsen of herhalen. Hoe het precies in z'n werk gaat, kun je in mijn draaiboek lezen. Benieuwd hiernaar?  Download ook die hieronder.




Nadat ik de toets gaf, worden ze uiteraard verbeterd, nemen de kinderen het schrift mee naar huis, verbeteren ze hun fouten en vragen ze een handtekening. Op die manier blijven ook de ouders op de hoogte van wat hun kind al onder de knie heeft en wat nog niet.

Daar blijft het niet bij, ook als leerkracht gaan we hier nog mee aan de slag. Ik maak immers een foutenanalyse met een aantal kleuren. Hieronder zie je waarover ik het heb...


De groene blokjes zijn foutloze toetsen, wit met fouten, maar geen 'drama' en dan werk ik ook met oranje en rood. Deze moeten allebei nog bijgewerkt worden. Dit doen we dan als we met twee voor de klas staan. De ene leerkracht geeft les, de andere oefent met kleine groepjes waar nodig. De F en T staan voor Fouten en Tijd. Want ik vind zelf dat het een verschil maakt als ze niet alles maken (omdat we tegen tijd oefenen) of omdat ze fouten maken. De kinderen krijgen altijd de tijd om hun toets af te werken, ook al is de tijd om. Dan nemen ze gewoon een ander materiaal om te schrijven zodat het voor mij duidelijk is wat ze binnen de afgesproken tijd gemaakt hebben.

Wil je zelf ook aan de slag met zo'n foutenanalyse? Dan heb ik een sjabloon voor je klaar.


Ik vind het voor mezelf ook handig om het overzicht te bewaren. Wat heb ik al gegeven en wat wil ik zeker nog doen of welke toetsjes zijn er nog voorhanden? Ik doe dit op een vernieuwde inhoudstafel. Hieronder zie je er een stukje van...




Er zijn zowel toetjes voor het rekenen tot 10, tot 20, tot 100 alsook voor de maal- en deeltafels en de klok (uur, halfuur en kwartier). Elke toets ziet er een beetje hetzelfde uit. Hieronder zie je enkele voorbeelden. Ze zijn uiteraard makkelijk aanpasbaar in Word.




Geïnteresseerd in een pakket van meer dan 100 toetsjes waarmee je een heel jaar aan de slag kan? Aarzel dan niet om een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com te sturen of reageer hieronder. 

Ik wens jullie nog een paar heerlijke dagen herfstvakantie toe!

26 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Ik ben wel geïnteresseerd in de toetsen. Kan je ze doormailen aub?
    Vriendelijke groet,
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur je een mailtje, Charlotte? (gietjescorner@hotmail.com)

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, Hoeveel kost het om deze toetsjes te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks, je krijgt ze sowieso toegestuurd. Maar je kunt wel een vrijwillige bijdrage leveren.

      Verwijderen
  4. Ik heb interesse in de toetsen. Nancy.vanreeth@dk.zoersel.be Dankjewel! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb interesse in dit.
    katrien.reynders@wijdeland.be

    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou ze ook wel willen gebruiken. Alvast bedankt! Vriendelijke groet Inneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was mijn emailadres vergeten, vandaar hieronder poging 2.

      Verwijderen
  8. Dat ziet er leuk uit. Wil ik ook wel. Alvast bedankt.
    jufsophie@gbsdezonne.be

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo,

    Ik heb veel interesse in de toetsjes.
    Zou u ze mij willen mailen?
    sboven13@hotmail.com

    Alvast heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag,

    Ik ben erg geïnteresseerd in deze toetsjes.
    Zou u ze mij willen doormailen?
    -> juf.joanna@vinho.be

    Alvast heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi! Ik heb ook wel interesse. Zou je dat kunnen mailen naar tine.thys@kodb.be?
    Heb je dit enkel voor het tweede leerjaar? Alvast bedankt hoor! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit inderdaad voor mijn klas (het tweede leerjaar) gemaakt. Ze zijn ook inzetbaar in het eerste en derde leerjaar.

      Verwijderen
  12. Ik heb interesse!
    putlaurien@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb ook wel interesse.
    Groetjes en alvast bedankt

    Katrien.vanengeland@sovilvoorde.be

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook interesse. Alvast bedankt Tinekem@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er héél bruikbaar uit! Zeker interesse!
    Mijn eailadres...monica.decap@eklimop-gistel.be
    SUPERBEDANKT!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw! Dit zou ik ook kunnen gebruiken! Stuur je ze me door?
    Je mag me ook in de mailinglist voor de dagelijkse kost zetten.
    Alvast bedankt!
    Loeshombrouck@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi,
    Dit ziet er inderdaad heel bruikbaar uit voor mijn bijlessen
    Kan je ze me doorsturen aub?
    Je mag me eveneens ook in de mailinglist voor de dagelijkse kost zetten.
    Alvast hartelijk bedankt,
    gudrun.swiggers@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb geen woorden voor de geweldige winst die je me hebt geholpen om in slechts een week te verdienen met binaire optiestrategie. Het spijt me dat ik in het begin twijfelde, ik heb $ 200 geïnvesteerd en $ 2500 verdiend in slechts een week, en bleef meer investeren, vandaag ben ik financieel succesvol is, kunt u contact met hem opnemen via e-mail: (tdameritrade077@gmail.com) whatsapp (+447883246472) Ik raad u aan niet te aarzelen. Hij is geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag iedereen,
    Ik zal je een geheim vertellen om rijk te worden met bitcoin-investeringen "een wijs persoon zou geld in zijn hoofd moeten hebben, maar niet in zijn hart. Elke dag is een dag van nieuwe beslissingen. Het is jouw keuze om rijk of arm te zijn & blijf worstelen, begin binnen 72 uur meer geld te verdienen met een legitieme en professionele handelaar zoals ik. Beleggingsplannen zijn nu open met een minimale investering van $ 200, je kunt $ 2000 verdienen in 72 uur.

    Investeer $200 verdien $2.000
    Investeer $ 500 verdien $ 5.000
    Investeer $ 700 verdien $ 7.000
    Investeer $ 1.000 verdien $ 10.000
    Investeer $ 2.000 verdien $ 20.000
    Investeer $ 5.000 verdien $ 50.000
    Investeer $7.000 verdien $70.000

    Mis deze duidelijke kans niet om uw financiële vrijheid te bereiken, degenen die nu nog niet klaar zijn om te investeren, zijn niet klaar om vervroegd met pensioen te gaan, zijn niet afhankelijk van één enkele bron van inkomsten, laat ons vandaag voor u handelen en beginnen met het maken van winst voor u. Neem contact met ons op via WhatsApp: +1(252)285-2093 E-mail: andersoncarlassettrade@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zijn die toetsen nog beschikbaar? Kan je ze nog doormailen naar Sabine.coopman@onderwijs.gent.be

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze zou ik goed kunnen gebruiken in mijn klas. Zijn ze nog verkrijgbaar? annelies.lauwers@kbrp.be

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...