Het wordt misschien wat eentonig, maar ik moet echt wil dingen gaan afmaken in plaats van steeds opnieuw met iets anders te beginnen. Daarom doe ik gewoon voort aan mijn lessen schrijven en maakte ik nu een aanstiplijst voor de doelen schrift van het eerste en tweede leerjaar.
Alle doelen zette ik op een rij en ik maakte hokjes voor 64 lessen. Dit is niet helemaal duidelijk op de afbeeldingen hierboven, maar op elk blad staan dus 10 lessen. Op die manier kan ik telkens aanduiden aan welk doel/welke doelen ik wil werken en kan ik makkelijk het overzicht bewaren. Het is immers de bedoeling dat alle doelen aan bod komen en dit op een gelijkwaardige manier. Ik wil die doelen trouwens ook door de kinderen laten evalueren, maar daar vertel ik binnenkort veel meer over!
Wil je nu al aan de slag met deze lijst? Dan kan dat. Klik op onderstaande link en download GRATIS!
Je kent ze wel nog, de lesvoorbereidingen. Ofwel zit je midden in je studies en vervloek je ze gemiddeld tien keer per week ofwel denk je er met weinig weemoed aan terug :).
Ikzelf blijf er na tien jaar werken een haat-liefdeverhouding mee hebben. Heel wat leerkrachten met wat ervaring maken ze niet meer, maar ik denk dat ze nog altijd een meerwaarde kunnen betekenen. Ik heb echter niet altijd de tijd om een uitgebreid lesverloop uit te tikken. Toch wil ik er in de toekomst zeker werk van maken omdat je er naar mijn aanvoelen heel wat kan uithalen. Voor jezelf, maar ook voor je kinderen.
Daarom maakte ik dit weekend een sober sjabloon. Op die manier kan ik elke les in deze vorm gieten en is het ook makkelijk om lessen door te geven aan een interimaris.
Geïnteresseerd in dit sjabloon? Dan kun je het hieronder downloaden!
Werken jullie nog met zo'n lesvoorbereiding of hoe werken jullie nu alle lessen uit? Ik ben er heel erg benieuwd naar! Stuur gerust wat documenten of foto's door! Je kunt hieronder een reactie achterlaten of zend een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.
Vorige zaterdag liet ik jullie al een overzicht van liedjes voor de lessen schrift zien en vandaag doe ik hetzelfde voor de verzamelde versjes. Eerder had ik het al eens over dit soort instap en dat zag je hier.
Dankzij enkele tips van jullie en het verder uitpluizen van internet deed ik nog wat aanvullingen én maakte ik ook blaadjes voor de leerlingen. Deze kun je onderaan dit bericht - net zoals de liedjes - helemaal gratis downloaden!
Versjes
Twee
handen op de tafel, twee voeten op de grond.
Zit
stevig op je stoeltje en kijk niet in het rond.
Dit zijn de versjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle versjes van hierboven kun je hieronder downloaden!
Aangezien het zo'n mooi weer is én er nog vanalles moet (en mag) gebeuren, hou ik het vandaag kort. Ik maakte een sjabloon voor huiswerkjes schrijven die in gelijk welke klas ingezet kunnen worden. Er is zowel een blad voor de links- als de rechtshandigen. De schrijflijnen werden gespiegeld zodat het voorbeeld voor de linkshandigen rechts geschreven wordt. Dat werkt voor hen veel makkelijker!
Wil je dit sjaboon ook graag gebruiken? Dan kan dat hieronder! Download GRATIS!
Ik wens iedereen nog een heel fijne en zonnige zondag toe!!
Met de zon die zo uitnodigend naar me keek, was ik misschien wat te snel. Ik deed nog enkele aanpassingen en heb intussen vier blaadjes. In de onderste oefening kun je eventueel ook gewoon een woord oefenen (in plaats van een klank) dus heb ik de opdracht wat aangepast. Daarnaast voegde ik onderaan elke pagina ook nog een pijltje toe. Dit zag ik in de methodes D'haese en Karakter van Van In. Als de kinderen de pijl naar hun buik laten wijzen, ligt hun blad goed om te schrijven!
Hieronder zie je wat ik bedoel...
Het zwarte pijltje is voor de rechtshandigen, het witte voor de linkshandigen.
En dit zijn de twee extra blaadjes die ik eraan toevoegde...
Wil je dit ook downloaden, dan kan dat! Klik op onderstaande link!
Ik had het eerder op mijn blog al eens over liedjes en het berichtje daarover vind je hier terug.
Vandaag wil ik er echter nog wat aan toevoegen. Het is immers niet voor elk kind zo makkelijk om alle teksten van buiten te leren. Daarom vond ik het een goed idee om van elk liedje een tekstblad te maken. Uiteraard hoeft niet elk kind te gebruiken, maar het kan voor onzekere leerlingen zeker een ruggensteuntje zijn ;).
Aangezien het vorige bericht al twee jaar geleden op mijn blogje werd gepost, werd er uiteraard ook nog het een en ander toegevoegd aan het repertoire! Eerst lijst ik nog eens alle liedjes op, onderaan dit bericht kun je de blaadjes voor de kinderen downloaden!
Dit zijn de liedjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle liedjes van hierboven kun je hieronder downloaden!
Vorige week woensdag vroeg ik nog eens jullie raad. Ik ben dan ook heel erg blij dat er via Facebook behoorlijk wat interessante reacties kwamen. Het is inderdaad zo dat we altijd van het positieve moeten uitgaan en daar stond ik bij het opmaken van mijn evaluatie schrijven eigenlijk niet bij stil.
Daarom maakte ik nu een aangepaste versie. Volgend jaar start ik met het gebruik van de evaluatie hieronder en dan zie ik wel of hij doet waarvoor ik hem heb gemaakt :). Uiteraard hoor ik ook graag jullie verhalen! Aarzel dus niet om even te vertellen hoe jullie mijn materiaal inzetten! Daar ben ik heel benieuwd naar.
Vandaag dus een vervolg op schrijven en dit in de vorm van een positief evaluatieblad.
Wil je meteen aan de slag? Dan kan dat! Kijk snel onder de volgende link:
Straks is het weer Moederdag en in de klas werd er opnieuw hard gewerkt om iets moois voor al die mama's te maken. Via het label Moederdag kun je de knutselwerkjes van vorige jaren zien en ik vertel je binnenkort ook wat we dit jaar hebben gemaakt, maar vandaag wil ik nog eens een gebed met jullie delen. Al veel te lang geleden ;).
Moederdag
God, jij die voor ons vader en moeder
tegelijk bent,
op Moederdag vieren we alle moeders
van de hele wereld.
We willen hen danken
voor alles wat ze voor ons doen:
zorgen dat we het goed hebben,
ons troosten als we verdriet hebben,
ons knuffelen en liefhebben.
Zonder moeders zou de wereld
een heel stuk kouder zijn.
In onze moeders zien we een stukje van
jou, God.
Jij zorgt ook voor ons en leeft met
ons mee.
We kunnen ook altijd bij jou terecht.
Mogen we ook jou met Moeder
aanspreken?
Help ons onze moeder te waarderen
en altijd van haar te houden.
Dankjewel voor de moeders, God
Ik pas de gebedjes uit mijn doos wel een beetje aan tijdens het voorlezen, maar ik denk dat vooral de boodschap (en niet de vorm) hier belangrijk is. De kinderen moeten beseffen dat het niet altijd makkelijk is voor de mama's en dat het heel normaal is dat er af en toe eens ruzie is. Misschien is mama wel eens boos op jou of heb jij je heel erg kwaad gemaakt op jouw moeder. Dat kan, zolang je het maar zo snel mogelijk weer bijlegt!