woensdag 11 mei 2016

Aanstiplijst voor doelen schrift eerste graad

Het wordt misschien wat eentonig, maar ik moet echt wil dingen gaan afmaken in plaats van steeds opnieuw met iets anders te beginnen. Daarom doe ik gewoon voort aan mijn lessen schrijven en maakte ik nu een aanstiplijst voor de doelen schrift van het eerste en tweede leerjaar.

Alle doelen zette ik op een rij en ik maakte hokjes voor 64 lessen. Dit is niet helemaal duidelijk op de afbeeldingen hierboven, maar op elk blad staan dus 10 lessen. Op die manier kan ik telkens aanduiden aan welk doel/welke doelen ik wil werken en kan ik makkelijk het overzicht bewaren. Het is immers de bedoeling dat alle doelen aan bod komen en dit op een gelijkwaardige manier. Ik wil die doelen trouwens ook door de kinderen laten evalueren, maar daar vertel ik binnenkort veel meer over!

Wil je nu al aan de slag met deze lijst? Dan kan dat. Klik op onderstaande link en download GRATIS!

dinsdag 10 mei 2016

Sjabloon voor lesvoorbereidingen

Je kent ze wel nog, de lesvoorbereidingen. Ofwel zit je midden in je studies en vervloek je ze gemiddeld tien keer per week ofwel denk je er met weinig weemoed aan terug :).
Ikzelf blijf er na tien jaar werken een haat-liefdeverhouding mee hebben. Heel wat leerkrachten met wat ervaring maken ze niet meer, maar ik denk dat ze nog altijd een meerwaarde kunnen betekenen. Ik heb echter niet altijd de tijd om een uitgebreid lesverloop uit te tikken. Toch wil ik er in de toekomst zeker werk van maken omdat je er naar mijn aanvoelen heel wat kan uithalen. Voor jezelf, maar ook voor je kinderen.

Daarom maakte ik dit weekend een sober sjabloon. Op die manier kan ik elke les in deze vorm gieten en is het ook makkelijk om lessen door te geven aan een interimaris.


Geïnteresseerd in dit sjabloon? Dan kun je het hieronder downloaden!

Werken jullie nog met zo'n lesvoorbereiding of hoe werken jullie nu alle lessen uit? Ik ben er heel erg benieuwd naar! Stuur gerust wat documenten of foto's door! Je kunt hieronder een reactie achterlaten of zend een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.


Bron:
* http://www.jufmaike.nl/tips-voor-de-startende-leerkracht/

maandag 9 mei 2016

Versjes voor de lessen schrift

Vorige zaterdag liet ik jullie al een overzicht van liedjes voor de lessen schrift zien en vandaag doe ik hetzelfde voor de verzamelde versjes. Eerder had ik het al eens over dit soort instap en dat zag je hier.
Dankzij enkele tips van jullie en het verder uitpluizen van internet deed ik nog wat aanvullingen én maakte ik ook blaadjes voor de leerlingen. Deze kun je onderaan dit bericht - net zoals de liedjes - helemaal gratis downloaden!

Versjes


Twee handen op de tafel, twee voeten op de grond.
Zit stevig op je stoeltje en kijk niet in het rond.

Schrijven met gemak is een vinger zonder knak.

Eén hand om mee te schrijven
één op het papier.
Die schuift het blad naar boven,
zo schrijf je met plezier.

                                           Mijn voeten stevig op de grond,                                            
tegen de leuning met mijn kont.
Mijn rug is recht, mijn schouders laag,
een vuist tussen de tafel en mijn maag.
Mijn hoofd naar voren, iets gebogen,
ik heb wat wijde ellebogen.
Ik houd mijn pen losjes vast,
anders krijg ik straks nog last.
Want schrijven zonder pijn
is toch heel erg fijn!


Versje voor zelfevaluatie
Mijn schrijfwerk is klaar, maar ik nog niet.
Welke letter doet me verdriet?
Die krijgt een rode streep, zodat je het ziet.
Welke letter maakt me blij?
Die krijgt een blauwe wolk van mij.


Handversjes


Tien turnertjes die lopen door de zaal,
tien turnertjes die stoppen allemaal.
Buigen, strekken, buigen, strekken,
ze springen op de grond.

Tien turnertjes die lopen door de zaal.
Ze liggen op de grond
en draaien rond en rond en rond.

Tien turnertjes die lopen door de zaal.
Ze springen... En verdwijnen allemaal!



 ‘Tien kleine biggetjes’ 

Tien kleine biggetjes
die stonden op een rij
de eerste keek verlegen
de tweede lachte blij

de derde danste vrolijk
met nummer vier in ’t rond
en vijf keek heel rustig
hoe zes haar strikjes bond

big zeven was een slimmerik
hij sloeg flink op de trom
acht die kon wat fluiten
en stond daarbij wat krom

big negen zong een liedje
en knorde wel daarbij
en tien sloot vrolijk vlaggend
de lange biggenrij


 ‘In een grote berg’ 

In een grote berg
slaapt een kleine dwerg

De zonne stijgt de hemel op
ze reist en reist tot aan de top

Daar staat ze helemaal hoog
aan de blauwe hemelboog

De vogeltjes zingen allen blij
Een langslaper ben jij

Het dwergje echter hoort het niet
het slaapt en slaapt zoals je ziet

Daar komt kevertje Krabbelteen
en kruipt over het dwergenholletje heen.

Het kruipt over het dwergenneusje stop
Hatsjie… daar staat het dwergenmensje op.


 ‘Zo doet het slakje’ 
https://www.youtube.com/watch?v=XGBnOraU9lY


Het slakje kruipt al uit z’n huis
kruip, kruip, kruip, kruip

Het strekt de beide voelhorentjes uit
sluip, sluip, sluip, sluip

Het trekt ze nu weer in
en kruipt vlug vlug z’n huisje in

In zijn warme ronde huis
voelt hij zich helemaal thuis

Lief slakje klein
waar mag jij nu toch zijn?


 ‘Koning Zwaan’
https://www.youtube.com/watch?v=gTqUk7-gdN0

Koning Zwaan
komt daar aan
komt bij ‘t kleine kindje staan

schud een veertje
drinkt van het meertje
en moet dan weer verder gaan

Koning Zwaan
vliegt daar aan
wilt op kleine kindje landen
wil eten uit zijn handen
en moet dan weer verder gaan

Koning Zwaan
komt daar aan
komt bij ’t kleine kindje staan
wil het kindjes aaikes geven
omdat het honderd jaar mag leven
aai, aai, aai


 ‘Het snoepwinkeltje’ 
https://www.youtube.com/watch?v=c7cfEQ0hmtg

Tingelingelingeling
de deur gaat open
juffrouw, mag ik wat lekkers kopen

zuurtjes en wat chocola
leg het geld maar op mijn la

wil je soms wat zoute drop
nee juffrouw, al ons geld is op

heus, wij hebben geen centje meer
nu dan, tot de volgende keer

dag jantje en dag pietje

goeiemiddag juffrouw grietje


Dit zijn de versjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle versjes van hierboven kun je hieronder downloaden!

zondag 8 mei 2016

Sjabloon voor huiswerk schrijven

Aangezien het zo'n mooi weer is én er nog vanalles moet (en mag) gebeuren, hou ik het vandaag kort. Ik maakte een sjabloon voor huiswerkjes schrijven die in gelijk welke klas ingezet kunnen worden. Er is zowel een blad voor de links- als de rechtshandigen. De schrijflijnen werden gespiegeld zodat het voorbeeld voor de linkshandigen rechts geschreven wordt. Dat werkt voor hen veel makkelijker!


Wil je dit sjaboon ook graag gebruiken? Dan kan dat hieronder! Download GRATIS!


Ik wens iedereen nog een heel fijne en zonnige zondag toe!!


Met de zon die zo uitnodigend naar me keek, was ik misschien wat te snel. Ik deed nog enkele aanpassingen en heb intussen vier blaadjes. In de onderste oefening kun je eventueel ook gewoon een woord oefenen (in plaats van een klank) dus heb ik de opdracht wat aangepast. Daarnaast voegde ik onderaan elke pagina ook nog een pijltje toe. Dit zag ik in de methodes D'haese en Karakter van Van In. Als de kinderen de pijl naar hun buik laten wijzen, ligt hun blad goed om te schrijven!

Hieronder zie je wat ik bedoel...

Het zwarte pijltje is voor de rechtshandigen, het witte voor de linkshandigen.

En dit zijn de twee extra blaadjes die ik eraan toevoegde...


Wil je dit ook downloaden, dan kan dat! Klik op onderstaande link!

Tot morgen iedereen!

zaterdag 7 mei 2016

Liedjes voor de les schrijven

Ik had het eerder op mijn blog al eens over liedjes en het berichtje daarover vind je hier terug.
Vandaag wil ik er echter nog wat aan toevoegen. Het is immers niet voor elk kind zo makkelijk om alle teksten van buiten te leren. Daarom vond ik het een goed idee om van elk liedje een tekstblad te maken. Uiteraard hoeft niet elk kind te gebruiken, maar het kan voor onzekere leerlingen zeker een ruggensteuntje zijn ;).

Aangezien het vorige bericht al twee jaar geleden op mijn blogje werd gepost, werd er uiteraard ook nog het een en ander toegevoegd aan het repertoire! Eerst lijst ik nog eens alle liedjes op, onderaan dit bericht kun je de blaadjes voor de kinderen downloaden!

Wil je gaan schrijven?

Twee versies met dezelfde tekst



Refrein
Wil je gaan schrijven
moet je veel leren
wat moet je weten
heb jij een idee?

Wil je gaan schrijven
moet je veel leren
zullen we beginnen
doe met ons mee.

Zit rechtop, je hoofd net iets naar voren
voeten op de vloer
ja precies, zo gaat het goed.

Denk eraan, niet hangen op die tafel
waar laat je nu je armen
je weet wel hoe dat moet.

Refrein

Het papier een beetje schuin op tafel
pak je potlood vast
tussen wijsvinger en duim.

Aan de slag
nu gaan we het proberen
oefenen en leren
straks krijgen we een pluim.

Refrein



De zevensprong

Voor de originele versie met tekst: 

Instrumentale versie:



Heb je wel gehoord van de schrijfjuf, de schrijfjuf. 
Heb je wel gehoord wat de schrijfjuf zegt? 
Ze zegt dat ik goed schrijven kan. 
En dat kan ik als de beste, man. 

Dat is 1- alle spullen van de tafel. 
Dat is 2- stoel aanschuiven. 
Dat is 3- rug tegen de leuning. 
Dat is 4- hoofd rechtop. 
Dat is 5- voeten op de grond. 
Dat is 6- met je hand je schrift een beetje schuin leggen. 
En dat is 7- pen pakken en …schrijven maar.

Nog een andere variatie

Heb je wel gehoord van het schrijfbeest, het schrijfbeest, 
heb je wel gehoord wat het schrijfbeest zegt. 
Hij zegt dat ik niet schrijven kan, 
maar dat is een grote leugen, man.

En dat is één: lln. gaan recht op hun stoel zitten 
En dat is twee: lln. schuiven hun billen naar achteren en zitten dus echt rechtop 
En dat is drie: lln. zetten hun voeten plat op de grond 
En dat is vier: lln. zorgen dat er ruimte zit tussen hun buik en de tafel 
En dat is vijf: lln. leggen hun schrift goed 
En dat is zes: lln. zorgen dat de ruimte tussen schrift en gezicht goed is 
En dat is zeven: lln. pakken hun vulpen goed vast en laten dat duidelijk zien.

Vader Jacob


Voor de originele versie (eerste 40 sec):
 
of

Instrumentale versie:

Rechtop zitten, rechtop zitten.
Pak je pen, pak je pen.
Voeten naast elkaar, voeten naast elkaar.
Schrijven maar, schrijven maar.

Nog een andere variatie

Rechtop zitten, rechtop zitten.
Pas je vuist, pas je vuist.
Elleboog op tafel, elleboog op tafel.
Schrift wat schuin, schrijf wat schuin.


Altijd is Kortjakje ziek

Originele versie: 

Instrumentale versie: 

Zijn je vingers weer de klos,
maak ze dan maar lekker los.
Doe je vingers bij elkaar.
Heen en weer en zwaaien maar.
Zijn je vingers weer de klos,
schud ze dan maar lekker los.


Li La Letters (Het Schrijflied)

Originele versie (alleen lied):

Voorbeeld van in een klas (met bewegingen):


Refrein
Ik schrijf li-la-letters zonder spi-spa-spetters
netjes op de lijn, schrijven vind ik fijn!
Zo schrijf ik li-la-letters zonder spi-spa-spetters
netjes ... op de lijn.

'k Pak mijn potlood op de juiste hoogte vast,
met drie vingers, zodat het past
tussen wijsvinger en duim,
niet te strak en niet te ruim
en mijn middelvinger steunt,
zodat het potlood stevig leunt.

Refrein

Met mijn beide voeten stevig op de grond,
mijn rug is recht ... en dus niet rond.
Mijn stoeltje heel goed aangeschoven,
ogen niet te dicht erboven,
schrijf ik en dat doe ik graag
op mijn allermooist vandaag.

Refrein

Mijn onderarm leg ik elke keer
rustig op mijn bankje neer.
Mijn schrijfhand leg ik niet te stijf
onder de lijn waar ik op schrijf.
Mijn vrije hand, dat is niet gek
houdt mijn blaadje op z'n plek.

Refrein

Kijk eens heel goed naar de richting van mijn blad.
Het ligt schuin voor mij, zie je dat?
Mijn blaadje ligt zoals het moet,
een lege tafel, dat is goed.
't Pijltje wijst naar mij toe
dan maakt schrijven mij niet moe.

Refrein (2x)

Schrijfliedje

Tekst en muziek:


Staan mijn voeten goed?
Zitten mijn billen goed?
Heeft mijn buik nog plaats?
Zijn mijn schouders los?
Houd ik mijn hoofd rechtop?
Heb ik het potlood goed vast?

Alles goed, alles keurig.
Ja, nu schrijven maar!
Alles goed, alles keurig.
Ja, nu schrijven maar.

2x


Dit zijn de liedjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle liedjes van hierboven kun je hieronder downloaden!




Nog een heel fijn en zonnig weekend gewenst allemaal!


vrijdag 6 mei 2016

Evaluatie schrijven met een positief sausje

Vorige week woensdag vroeg ik nog eens jullie raad. Ik ben dan ook heel erg blij dat er via Facebook behoorlijk wat interessante reacties kwamen. Het is inderdaad zo dat we altijd van het positieve moeten uitgaan en daar stond ik bij het opmaken van mijn evaluatie schrijven eigenlijk niet bij stil.

Daarom maakte ik nu een aangepaste versie. Volgend jaar start ik met het gebruik van de evaluatie hieronder en dan zie ik wel of hij doet waarvoor ik hem heb gemaakt :). Uiteraard hoor ik ook graag jullie verhalen! Aarzel dus niet om even te vertellen hoe jullie mijn materiaal inzetten! Daar ben ik heel benieuwd naar.

Vandaag dus een vervolg op schrijven en dit in de vorm van een positief evaluatieblad.


Wil je meteen aan de slag? Dan kan dat! Kijk snel onder de volgende link:


Ik wens jullie allemaal nog een heel fijn en deugddoend weekend!

dinsdag 3 mei 2016

Even stilstaan bij Moederdag

Straks is het weer Moederdag en in de klas werd er opnieuw hard gewerkt om iets moois voor al die mama's te maken. Via het label Moederdag kun je de knutselwerkjes van vorige jaren zien en ik vertel je binnenkort ook wat we dit jaar hebben gemaakt, maar vandaag wil ik nog eens een gebed met jullie delen. Al veel te lang geleden ;).

Moederdag

God, jij die voor ons vader en moeder tegelijk bent,
op Moederdag vieren we alle moeders
van de hele wereld.
We willen hen danken
voor alles wat ze voor ons doen:
zorgen dat we het goed hebben,
ons troosten als we verdriet hebben,
ons knuffelen en liefhebben.
Zonder moeders zou de wereld
een heel stuk kouder zijn.
In onze moeders zien we een stukje van jou, God.
Jij zorgt ook voor ons en leeft met ons mee.
We kunnen ook altijd bij jou terecht.
Mogen we ook jou met Moeder aanspreken?
Help ons onze moeder te waarderen
en altijd van haar te houden.
Dankjewel voor de moeders, God



Ik pas de gebedjes uit mijn doos wel een beetje aan tijdens het voorlezen, maar ik denk dat vooral de boodschap (en niet de vorm) hier belangrijk is. De kinderen moeten beseffen dat het niet altijd makkelijk is voor de mama's en dat het heel normaal is dat er af en toe eens ruzie is. Misschien is mama wel eens boos op jou of heb jij je heel erg kwaad gemaakt op jouw moeder. Dat kan, zolang je het maar zo snel mogelijk weer bijlegt!

Een bundel voor de krokusvakantie

 Toen ik in het tweede leerjaar stond, zorgde ik meestal voor een werkbundel in de vakantie. Sommige leerkrachten vinden dat helemaal niet n...