maandag 29 oktober 2012

Tahmina Akefi en 'Geen van ons keek om'

Ik lees heel erg graag verhalen uit andere streken.Onze bieb werkt met verschillende symbolen op de rug van de boeken en koos daarom 'Geen van ons keek om' uit. Toen ik de voorkaft zag, was ik meteen verkocht. Het verhaal sprak me onmiddellijk aan en ik vond het ook een pluspunt dat het om een autobiografisch werk ging. Tahmina Akefi vluchtte op 12-jarige leeftijd met haar familie naar Nederland en werd er uiteindelijk NOS-journaliste en schrijfster.

Gegevens

  • Eerste uitgave: 2011
  • ISBN:978-90-445-1822-1
  • Uitgever: De Geus
  • Pagina's: 288


Flaptekst

De buurmeisjes Tiba en Setara wonen in Kaboel en zijn hartsvriendinnen. Samen maken ze plannen voor de toekomst. Dan rukken de moedjahedien op naar Kaboel. Het eerste bombardement verandert alles in één klap.


Mijn beoordeling (++)

Ik verwachtte heel veel van dit boek en het heeft me zeker kunnen bekoren. Het is net iets minder dan de boeken van Khaled Hosseini, maar ik heb het met veel interesse en emotie gelezen. De hel in Afghanistan wordt beschreven door een vrouw die er zoveel heeft meegemaakt dat het heel echt overkomt. Je kunt haar verlangen en haar pijn voelen. Akefi is uit haar vaderland moeten vluchten, maar ze voelt nog steeds een sterke connectie. Het boek is vlot geschreven waardoor het ondanks de ingewikkelde machtsstructuren in Afghanistan boeiend is en blijft tot het einde.


Bron foto:
http://www.boek.net/nederlandse-boeken/literatuur/romans/geen-van-ons-keek-om/9789044518221/index.html




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...