Dit gezegd zijnde heb ik het vandaag over een leuke toepassing!
Heel wat leerkrachten en creatievelingen onder ons maken graag dingen zelf en gaan elke dag opnieuw op zoek naar leuke instapjes of leerrijke evaluaties. Een tijdje geleden had ik het hier al over cijferraadsels en ik stel voor om nog een stapje verder te gaan. Ik wil ze in mijn spelletjesdag gebruiken, maar ik denk dat ze ook van toepassingen kunnen zijn als je niet onmiddellijk aan zo'n spelletjesdag denkt.
Aangezien ik de oplossingen aan het maken was, merkte ik op dat er heel wat meer variaties mogelijk zijn met bijvoorbeeld de cijferbloem. Je hoeft alleen maar enkele cirkels in Word te trekken en dan getallen in te gaan vullen. Eronder schrijf je enkele zinnen en de kinderen kunnen met een blanco blad aan de slag.
Kun je even niet volgen? Hieronder zie je een cijferbloem.
De originele versie komt van een boekje van Smiling Friends en is dus niet van mijn hand. Eigen blaadjes maken als instap voor een les of juist als toffe afsluiter is altijd leuk en met dit idee is dit heel erg makkelijk. Op die manier kun je niet alleen begrippen oefenen, maar kun je ook aan de slag met het inzicht van de kinderen.
Deze afbeelding kun je heel erg snel maken met je computer, maar ik deed het al voor jullie. Via de volgende link kun jij die gaan gebruiken als basis. Daaronder zorg je dan voor een aantal zinnen waardoor de kinderen de getallen op de juiste plaats kunnen zetten. Uiteraard is het mogelijk om het aantal bollen aan te passen aan je leeftijdsgroep.
De cijferbloemen bevatten altijd een reeks getallen, maar of dat nu de getallen van 1 tot 8 zijn of alle even getallen onder 20 of de producten van de tafel van 6. Dat maakt niet uit! Je kunt het echt zo gek niet bedenken. Daarnaast kun je ook begrippen als onder, boven, links, rechts, tussen, product, som, product en zo meer gaan inoefenen.
Voorbeeld:
De som van 3 en 4 staat helemaal onderaan.
Tussen 7 en 3 staat 6.
Rechts van 3 staat 8.
Het quotiënt van 45 en 9 staat helemaal bovenaan.
Het product van 1 en 1 staat boven 2.
Voorlopig heb ik nu zes oefeningen in de map met spelletjes, maar ik ben van plan om dit toch wat meer in te zetten tijdens mijn rekenlessen. Ik ben er zeker van dat sommige kinderen die niet zo graag rekenen, het op die manier toch leuk vinden.
Uiteraard mag het altijd om jullie cijferbloemen door te sturen, dan deel ik ze hier met plezier en hebben we binnen de kortste keren een massa blaadjes. Leuk toch of ben ik nu naïef? ;).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten