vrijdag 13 juli 2018

Hoe organiseer ik mijn banken?

Ik kan me voorstellen dat het voor de startende leerkrachten onder ons niet altijd makkelijk is om een klas uit de grond te stampen. Oké, een lokaal stap per stap uit- en opbouwen is wel spannend, maar je moet aan zoveel dingen tegelijk denken dat je wellicht soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb dat na tien jaar eerlijk gezegd nog vaak. Daarom vind ik het - ook voor mezelf - belangrijk om heel veel op papier te zetten. Onder andere ook hoe ik mijn klas wil organiseren: zowel wat indeling als wat lesgeven betreft.

Vandaag wil ik het even over de indeling hebben. Hoe mijn klaslokaal er uitziet, wil ik zeker ook nog met jullie delen, maar dat zal eerder voor augustus zijn denk ik (als het dit jaar eindelijk eens lukt om daar een blogpostje aan te spenderen).

Vroeger zette ik de banken (als opstart) altijd in rijtjes, maar ik zie heel vaak andere opstellingen passeren en ik moet zeggen dat de banken in groepjes zetten heel wat voordelen heeft. Omdat ik ook verder aan de slag wil gaan met coöperatieve leerstrategieën (waarover later ook meer :)) heb ik besloten om het schooljaar te starten in groepen van drie of vier. De eerste maand zet ik de kinderen in alfabetische volgorde omdat ik op die manier ook de klasnummers makkelijker vanbuiten leer. Werkt dit echt niet, dan kan er uiteraard wat gewisseld worden.

Elke bank krijgt van mij ook een symbool. Deze plak ik in de bank. De symbolen haalde ik van de site Social Shuffle.


Ik schreef hier en hier al iets over deze website!

Wil je de symbolen ook graag gebruiken? Dan kun je ze hieronder downloaden.


Deze afbeeldingen vind ik handig omdat ik er ook kaartjes van gemaakt heb in een doos. Als ik dan iemand uit de klas wil aanduiden, neem ik gewoon die doos en trek ik er een kaartje uit. De kinderen vinden dit een heel fijne manier. Voor de kaartjes gebruikte ik een smeerkaasdoos en plakte ik er het volgende voorblad op.

Wil je dit voorblad ook graag gebruiken? Klik dan hieronder.


Elke eerste schooldag van de maand (vanaf oktober) shuffelen we met de hele klas. Op die manier krijgen de leerlingen een nieuwe plaats toegewezen. De laatste maand mogen de kinderen kiezen waar ze zitten. Ze krijgen een blaadje waar ze drie keuzes op mogen noteren. 

Het blaadje ziet er als volgt uit...


Ook dit kun je downloaden!

Alle shuffels worden op voorhand vastgelegd op de jaarkalender. Zo kan deze activiteit ingepland worden in het lessenrooster. Anders wordt het vaak vergeten of uitgesteld en dat vinden de kinderen echt niet leuk. Ze kijken er immers elke maand opnieuw naar uit!

Wil je graag deze blogpost in een draaiboek zien zodat je alles in één opslag op een rij ziet staan? Dan heb ik iets voor jullie :). 

Dit ziet er als volgt uit...



Heb je nog vragen over deze werking? Aarzel dan niet en reageer hieronder of via mijn Facebookpagina of gietjescorner@hotmail.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten