donderdag 5 juli 2018

Geronimotas geüpdatet

Heel het Belgenland is in de ban van het WK voetbal en dan vind ik het zelf ook tijd om voorzetten binnen te koppen. Ik maakte immers al heel wat materiaal, maar het is hoognodig om alles te analyseren, te verbeteren en af te werken. Dan komt er misschien volgend schooljaar wat meer rust ;). Of nog meer tijd om nieuwe dingen uit te werken :). Want het wordt een speciaal jaar. Eentje met 11 kinderen meer dan dit jaar, maar met (halftijds) een co-teacher aan mijn zijde!

Ik werk al een aantal jaar met een Stiltontas in mijn klas. Vorig jaar verwaterde het hele gegeven wat, maar daar wil ik komend schooljaar zeker weer verandering in brengen. Maar dan moet ik goed voorbereid zijn. Een uitgelezen moment om er in de vakantie werk van te maken. En na zes dagen is het eerste stukje van komend jaar klaar! Uiteraard deel ik het graag met jullie.

Eerder schreef ik hier en hier al over de volgende tas.


Hoe ik met deze tas aan de slag ga, staat volledig uitgeschreven in een draaiboek. 
Ik ben van plan om dit (zo'n draaiboek) van elk onderdeel van mijn lesgeven te maken. Op die manier kunnen jullie goed volgen en is het ook voor eventuele vervangers makkelijker om mijn werkmethode verder te zetten. Uiteraard ben ik niet van plan om meteen minder te werken, maar als de griep me misschien weer te pakken krijgt... Je weet maar nooit...

Het draaiboek ziet er als volgt uit...


Wil je dit downloaden? Klik dan hieronder.


Deze tas zit vol met leuke spullen. De kinderen nemen deze tas op woensdag mee naar huis en brengen die op maandag of dinsdag terug mee naar school. Ze zijn tot niets verplicht. De leerlingen kunnen er zelfstandig mee aan de slag, maar ze kunnen ook samen met broer of zus een spel spelen. Mama of papa kan helpen koken of de buren kunnen komen puzzelen, kleuren of knutselen.

Hieronder zie je een greep uit het aanbod in de tas...






Alle leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar een brief mee naar huis. Hierop staat voldoende uitleg voor de ouders. 

De brief ziet er als volgt uit...


Wil je ook deze downloaden, kijk dan hieronder.


In de tas zit ook een map met allerhande raadsels en kleurplaten. Van elk spelletje zitten er vijf kopieën. Omdat de leerlingen in de eerste jaren dat de rugzak mee naar huis ging de blaadjes telkens terug in de map stopten (en het een ongelooflijke warboel werd), maakte ik nu een voorblad (zodat het duidelijk is wat ze er kunnen mee doen). Ook dit blad is downloadbaar.


Ook dit blad krijg je vandaag gratis aangeboden.



Wil je de blaadjes ook graag gaan inzetten? 
Stuur dan zeker een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com!

Omdat het boek eigenlijk heel wat spelletjes bevat en ik maar de helft in de Geronimotas gebruik, zal ik de andere ook nog inzetten in mijn klas en dit in mijn keuzemuur waarover later zeker meer! Aan de hand van pictogrammen wil ik een soort 'keuzekast' maken, maar dan op mijn manier. 
In onderstaand overzicht zie je welke blaadjes ik voor de tas gebruik en welke voor de keuzemuur.

Wil je het in detail bekijken of downloaden? Klik hieronder.


Als je het draaiboek al onder de loep hebt genomen, dan heb je misschien ook al gezien dat ik mijn lessen actualiteit aan deze tas koppel. De kinderen kunnen net als Geronimo Stilton - die uitgever is van 'De Wakkere Muis' - op pad gaan en dit doen ze aan de hand van een schrift. Dit is echter helemaal geen verplichting. Sprokkelen ze geen nieuwtjes, dan doe ik dat in hun plaats. Maar vinden ze het fijn om de krant uit te pluizen of in de straat wat foto's te gaan nemen, dan hebben ze daar een schrift voor.



Wil je de voorblaadjes gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

Elke woensdag zal ik 25 minuten actualiteit geven (aansluitend bij de lessen wereldoriëntatie) en dit doe ik op basis van bovenstaand schrift. Meer uitleg hierover vind je zeker ook in het draaiboek! De eerste woensdag van het schooljaar trek ik er iets meer tijd voor uit, maar daar vertel ik je later nog iets meer over. Het is immers de bedoeling dat ik de tas wat voorstel aan mijn nieuwe leerlingen.
Tijdens die les ga ik ook quizzen met de kinderen. Ze zullen dit samen in een groepje doen, maar er komt ook een schiftingsvraag zodat ik op zoek kan gaan naar 'De Wakkerste Muis' van de klas! 
Maar zoals ik al zei, later nog veel meer hierover!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...