woensdag 19 december 2018

Spelletjes een heel jaar rond - Deel 5: Rekenraadsels

Projecten afwerken, dat staat in koeien van letters in mijn geheugen gegrift. Het is nodig want alleen krijg ik structuur en rust in mijn leven ;). Dus ik probeer dat hier ook op mijn blog toe te passen. Nu ik alles uit de doeken heb gedaan over deel 1-2-3-4 van mijn spelletjes is het tijd voor deel 5: de rekenraadsels. Miste je de vorige afleveringen rond de spelletjes? Kijk dan zeker eens op mijn tabblad 'Spelletjes'. Daar vind je alles terug!

Kort geschetst komt het hierop neer: elke donderdag ga ik een kwartiertje met spelletjes aan de slag. Ik doe dit het laatste kwartiertje van de dag, maar uiteraard zijn er tal van mogelijkheden. Op onderstaande planning kun je zien wanneer wat aan bod komt...


Wil je deze planning graag integraal gebruiken? Klik dan op onderstaande link.


De eerste week waag ik me samen met de kinderen aan een cijferbloem. Ik geef eerst klassikaal wat uitleg en daarna kunnen de kinderen individueel of in groep van start. Er zijn 6 blaadjes.

Wil je deze blaadjes ook graag gebruiken? Klik dan op onderstaande link.
Cijferbloemen


De tweede week proberen we de rekenladders aan te vullen. Ook hier zijn er 6 blaadjes.


Deze blaadjes kun je ook hieronder downloaden.


In de derde week rond de rekenraadsels schotel ik de kinderen cijferzoekers voor.



Ook deze raadsels kun je hieronder downloaden...



En in de vierde week doen we een poging om het geheimschrift te ontcijferen.


Ook zin om aan de slag te gaan? Klik dan snel hieronder!


Het is de bedoeling om eerst altijd samen op weg te gaan. Klassikaal proberen we tot een oplossing te komen. Daarna mogen de kinderen individueel of in groep aan de slag om nog meerdere raadsels tot een goed einde te brengen. Achteraf deel ik dan nog een aantal blaadjes uit zodat kinderen dit als extra taakje kunnen gebruiken.

Er worden telkens zes blaadjes per raadsel en per week uitgedeeld. Zo kunnen de kinderen eraan verder werken wanneer het voorblad ‘spelletjes’ ophangt.  Dat voorblad ziet er als volgt uit...



Wil je dit voorblad ook graag gebruiken? Download het dan snel hieronder.

Als er kinderen zijn die geen blanco blaadjes meer in hun map hebben zitten, dan kunnen ze extra blaadjes rond geheimschrift nemen (zie blaadje 7 tot en met 12 bij 'Geheimschrift'). Kopieën van deze blaadjes zitten in een witte ringmap. Waarom wit? Omdat alles wat met spelletjes te maken heeft in witte mappen zit en ook de kinderen hebben een witte offertemap om alles in te verzamelen.



Bron: http://www.nrskantoor.nl/product/offertemap-wit-4191-01-a4/1468445/index.html


Uiteraard voorzie ik ook deze map weer van een leuk naamkaartje, geheel in de huisstijl :).


Ook voorzag ik nog een blad waar kinderen kunnen op aanduiden welke extra spelletjes ze al uit de witte ringmap haalden. Op die manier nemen ze niet steeds hetzelfde blad. 

Het blad ziet er als volgt uit...


Wil je dit blad ook in je klas inzetten? Klik dan hieronder op de link!



1 opmerking:

  1. Superleuk materiaal!
    Heb je daar ook een correctiesleutel van aub?
    Het zou mij heel erg vooruit helpen!
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...