zondag 2 december 2012

Op naar 100

Op mijn blog schrijf ik niet alleen over mijn hobby's, ik heb het ook soms over mijn werk. Het werk dat ik in mijn klasje stop, kan je echter soms ook onder mijn vrije tijd gaan thuisbrengen. Ik ben namelijk graag bezig met het uitwerken van allerhande materiaal om mijn lesgeven te optimaliseren. De weg is nog lang... maar ik heb toch al een rugzakje ervaring van een jaar of zes :). Momenteel sta ik in het tweede leerjaar en moet ik de kinderen leren rekenen tot 100. Dat is niet altijd evident want getallen zitten nu eenmaal moeilijk in elkaar. Daarom is het soms nodig om dingen voor te stellen. Dit doe ik onder andere met onderstaand materiaal. Hiermee stel ik de honderdtallen, tientallen en eenheden voor. Op deze manier lijken deze begrippen minder hol en kunnen de kinderen zich er effectief iets bij gaan voorstellen. Voor de kleuren liet ik mij inspireren door het gebruikte handboek voor wiskunde. Bij ons op school is dat Kompas. Hierin worden honderdtallen altijd in het blauw voorgesteld, de tientallen in het groen en de eenheden in het geel. Dit materiaal kun je ook bij allerhande instanties bestellen, maar het is altijd goedkoper als je het zelf kan maken.

Wil je dit document graag zelf gebruiken? Kijk dan hieronder!
Het honderdveld vind je hier en hier.
De tientallen vind je hier en hier.
De eenheden zie je hier.

Een honderdtal (onderverdeeld en niet onderverdeeld)

Een tiental (onderverdeeld en niet onderverdeeld)

Een eenheid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...