woensdag 21 mei 2014

Verontschuldigen en vooruitblik!

Het einde van het schooljaar komt in zicht en dan gebeuren er twintig dingen tegelijk in mijn hoofd. Oké, ik geef het toe... dat overkomt me wel vaker, maar de laatste weken is het heel erg. Daardoor kreeg ik er geen structuur meer in en ben ik hier wat afwezig geweest. Ook jullie mails raakten niet meer beantwoord. Sorry daarvoor!

Ik heb al 9 maanden lang een 30-tal leerlingen in mijn klas en ik zette dan ook sinds september mijn hobby's op een laag pitje. Vorig schooljaar ging ik nog naar de schilderles, probeerde ik op dinsdag naar de naailes te gaan en bezocht ik om de twee weken mijn favoriete voetbaltempel. Dit moest sinds september 2013 eigenlijk allemaal plaats maken voor mijn werk en het huishouden. Toch vind ik dat je een hobby nodig hebt! Daarom dat ik nu al heel wat voorbereidingen voor het komende schooljaar wil treffen. Zo moet ik in staat zijn om tijdens de drukke werkweken toch wat tijd voor mezelf vrij te maken.

Aangezien ik nog niet zo lang in het tweede leerjaar sta, weet ik dat ik me nog op heel veel punten kan verbeteren. Dat maakt een stresskip als ik wel wat nerveus. Vele mensen hebben mij de raad gegeven om niet alles in één keer te willen, maar dat selecteren is nu net iets wat heel moeilijk voor me is... 

Het komt er op neer dat ik dit jaar een paar keer met muzische bezig was. Het was immers een van onze prioriteiten op school. De bedoeling is dat wij een leerlijn doorheen de volledige basisschool opbouwen, maar ik moet zeggen dat het allemaal wat langzaam gaat. Daarom wil ik zeker nog een paar dingen uitdokteren tegen volgend schooljaar. Zo kan ik echt degelijke lessen - die mij nog jaren een dienst zullen bewijzen - gaan uitwerken.


Voor lezen heb ik jullie al een hele tijd geleden mijn leesmap getoond. Het naamkaartje staat op punt en ik voorzag ook tekeningetjes om op de leesblaadjes te plakken. Ik maakte eerst en vooral blaadjes waar je onderaan een paar figuren kon kleuren, maar op sommige blaadjes heb ik geen plaats over waardoor ik de figuren aan de zijkant plaats. Ik print dan gewoon een aantal figuren en plak die dan op mijn leesblaadjes. Die leesblaadjes haal ik uit de handleiding of uit oude leesboeken. Deze kan ik hier niet met jullie delen, maar aangezien ik voor elke maand een bundeltje wil, moet ik er nog bijmaken voor komend schooljaar. Sommige maak ik met materiaal van het net en die zul je wel op Gietjes Corner vinden! Er zijn tien schoolmaanden dus wil ik tien bundels. Het gaat hier vooral om woordrijen en teksten op een niveau dat iedereen van de klas aankan. 

In het tweede leerjaar hebben wij ook afvalridders. Ik moet zeggen dat dit project de laatste jaren niet echt van de grond kwam en daar wil ik volgend jaar zeker iets aan doen. Daarom wil het visueel wat aantrekkelijker maken en ik ging op zoek naar een patroon voor een riddercape. Ik kwam terecht op de site van Eloleo. De bedoeling is om er in de komende vakantie een paar te naaien waardoor de kinderen gemotiveerd worden om de speelplaats proper te maken. Nu nemen ze gewoon een emmer en twee grijpers, maar ook die attributen wil ik vervangen door 'riddergerelateerde' dingen.


Voor de verjaardagen in de klas heb ik een leuk cd'tje en maakte ik eerder al vlaggenlijnen, maar ik zou ook nog graag een kroon naaien. Ik ben er nog niet uit of ik dit voor de stoel of voor de leerling zelf wil. Ik vond op het net al heel wat voorbeelden en ik pinde ze zodat ik ze snel terugvind.


Een handleiding voor een kroon als deze vind je hier of neem misschien eens een kijkje op mijn bord 'Handwerk' op Pinterest.

De volgende stoelkroon is ook een mogelijkheid en is misschien net dat ietsje hygiënischer. De handleiding vind je op hilde@home.


Ook mijn leesonderwijs wil ik graag aanpakken. Te beginnen met een leuke leeshoek en een aantrekkelijke klasbibliotheek. In hoeverre er hier budget voor is, weet ik niet, maar met eigen middelen geraak ik ook wel ergens. Ik maakte de afgelopen jaren al heel veel materiaal zelf en hier zou dit ook moeten lukken.


Ik kreeg een heel leuk boekenrek van de buren cadeau, maar daar kunnen ontzettend veel boeken in. Vorig jaar schilderde mijn mama en nichtje een klein boekenrekje en ik zal dit wellicht opnieuw gebruiken. Dan ziet het er wat uit zoals hierboven en kunnen de kinderen maar tussen een twintigtal boekjes kiezen. In het tweede leerjaar vind ik dat misschien wel een betere optie. Op de bovenstaande foto vind ik het ook leuk dat het hoekje afgeschermd is. Al zijn er ook nog tal van andere mogelijkheden...


Misschien kunnen kinderen zich op deze manier nog beter afsluiten van de klasgroep. Dit is echt wel nodig als je helemaal in een boek wil kruipen. Maar ik zeg het, ik ben er nog niet uit. Tips voor en foto's van een leeshoek zijn dan ook meer dan welkom!

Uiteraard wil ik daarnaast zeker mijn lessen schrift, taal, rekenen, wero en godsdienst aanpakken. Maar ik weet nu al dat de vakantie veel te kort zal zijn :). Iemand tips om prioriteiten voorop te stellen? Ze zijn meer dan welkom!

Tot gauw!


Bronnen:
* http://www.ies-a.com/documenten/2012-2013_Infobrochure_Antwerpen.htm
* http://eloleo.blogspot.be/2011/11/handleiding-ridderpak-en-prinsessenrok.html
* http://www.pinterest.com/pin/297378381615957264/
* http://www.pinterest.com/pin/297378381615828591/
* http://klasvanjuflinda.nl/taal/lezen-taal/9205/inspiratie-voor-je-leeshoek/

4 opmerkingen:

  1. Prioriteit nummer 1: Genieten van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelijk heb je! Daarom ook dat er een weekje Frankrijk op het programma staat ;).

      Verwijderen
  2. Wat ik hier merk is dat jij gewoon heel heel hard werkt, dit kan je geen jaren volhouden. dus een tip: niet alles hoeft perfect te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat je gelijk hebt dus we werken eraan! :)

      Verwijderen